ה"וושינגטון פוסט" פרסם אתמול (ראשון) על "התכנית הסודית וארוכת הטווח" של הנשיא האמריקאי לשעבר, דונלד טראמפ,  להפסקת הלחימה בין רוסיה לאוקראינה. טרם נכנס לתפקיד, התפאר כי יוכל לנהל מו"מ בין המדינות ולהגיע לתוצאות בתוך 24 שעות אם ייבחר - אך סרב להגיב בפומבי כיצד מתכנן לעשות זאת.

"לפוטין אין את ההיגיון האמריקאי": מה קרה כשה-CIA ניסה לעבוד עם הרוסים כדי להילחם בטרור?
אבדות כבדות ותלות גוברת בסין: המחיר שמשלמת רוסיה על הפלישה

מתקפת הטילים המאסיבית על מוסקבה | מלחמת רוסיה אוקראינה (צילום :רויטרס)

טראמפ אמר בשיחות פרטיות שהוא יוכל לסיים את המלחמה על ידי לחץ על קייב לוותר על שטחים מסוימים, כמו מחוז דונבאס והאי קרים - כך אמרו לעיתון אנשים שמכירים את תכניתו. הוא הסביר את הצעתו בכך שטען כי "אנשים בחלקים מסוימים באוקראינה יהיו בסדר עם להיות חלק מרוסיה".

לפי מומחים, הדבר "יתגמל" את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, וכן מדובר בגישה שונה למדי ממדיניותו של הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן, שהעדיף לשים דגש על מתן סיוע צבאי לאוקראינה ובמקביל לצמצם את כוחה של רוסיה. הנשיא לשעבר הוסיף בשיחות פרטיות כי לטענתו שתי המדינות "מחפשות ורוצות מוצא" מהמלחמה.

נאום ביידן 10 באוקטובר (צילום: רויטרס)
נאום ביידן 10 באוקטובר (צילום: רויטרס)

לפי מספר אנשים שנכחו בפגישה, עוזרו לשעבר של טראמפ בבית הלבן, מייקל אנטון, תיאר את קווי המתאר הצפויים של תוכנית השלום של טראמפ כשאוקראינה מוותרת על שטחים בקרים ובדונבאס, מגבילה את התרחבות נאט"ו ובנוסף "מפתה" את פוטין לשחרר את תלותו ההולכת וגוברת בסין.

כזכור, רוסיה הכריזה בעבר שהיא מספחת אדמה אוקראינית באזור דונבאס וקרים. נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, אמר שהוא לא יקבל כניעה של אף טריטוריה. מבחינתו, החלפת שטחים בתמורה להפסקת אש תעמיד את אוקראינה במצב גרוע יותר - ללא הבטחה שרוסיה לא תתחמש ותחדש מחדש את הלחימה - כפי שעשתה בעבר. "זו עסקה נוראית", אמרה אמה אשפורד, עמיתה בכירה במרכז "סטימסון".

קיריאקוס מיצוטאקיס, וולודמיר זלנסקי (צילום:  Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )
קיריאקוס מיצוטאקיס, וולודמיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )

הסנאטור לינדזי גרהאם, שהיה ממבקרי טראמפ אך כעת היא בעל בריתו, סיפר: "ביליתי 100 אחוז מהזמן בשיחות איתו על אוקראינה. פוטין חייב לשלם מחיר, הוא לא יכול לנצח בסוף". הוא הוסיף שאמר לטראמפ: "הדרך שבה אתה מסיים את המלחמה הזו מבחינתי - היא שאתה מוודא שאוקראינה תכנס לנאט"ו ולאיחוד האירופי".

לטענתו, הוא מעדיף שתאומץ הגישה לצרף את אוקראינה לנאט"ו. עוד הזהיר את הנשיא לשעבר מצירוף אדמות לרוסיה. הוא אמר כי טראמפ "לא אמר הרבה על זה", והוסיף כי הוא "לא יודע אם הוא חושב על זה יותר מידי".

נשיא אוקראינה זלנסקי ומזכ''ל ברית נאט''ו (צילום: REUTERS/Alina Yarysh/File Photo)
נשיא אוקראינה זלנסקי ומזכ''ל ברית נאט''ו (צילום: REUTERS/Alina Yarysh/File Photo)

כאמור, מומחים במדיניות רוסיה הטילו ספק שמאמצי השלום של טראמפ יניבו פירות. פיונה היל היא עמיתה בכירה במכון "ברוקינגס" שהייתה יועצת בכירה של טראמפ לענייני רוסיה, וכעת היא מבקרת בולטת. היל טוענת שהניסיון של הנשיא לשעבר מזכיר לה שב-2017 פנו אליו אנשים זרים ומנהלי עסקים לא מפוקחים עם תוכניות שלום שונות, והוא חשב שהוא יכול לשבת עם רוסיה ואוקראינה לתווך עם הכריזמה העוצמתית האישית שלו.

היא מסבירה כי הצוות של טראמפ חושב שמדובר רק כעניין של אוקראינה-רוסיה, ולא כמשהו שייקבע סדר עולמי חדש: "הם חושבים שזה סכסוך טריטוריאלי, ולא על כך שמדובר במחלוקת על כל עתיד הביטחון האירופאי והסדר העולמי". היא הוסיפה כי באירופה ובאוקראינה כנראה יתנגדו למאמצי טראמפ להגיע להסכם עם מוסקבה, ואמרה שיש הגבלה להסכם חד-צדדי, כיוון שלטענתה ארה"ב מסתמכת על שיתוף פעולה עם אירופה.

ולדימיר פוטין (צילום:  Sputnik/Sergei Savostyanov/Pool via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Sergei Savostyanov/Pool via REUTERS)

"אנשי טראמפ מרגישים שאחת הבעיות הכי גדולות שמלחמת רוסיה-אוקראינה יכולה לעשות היא לדחוף את רוסיה לכיוון סין ולהפוך אותה לתלויה בה עוד יותר", אמר בכיר אחר. "הגישה הבסיסית של טראמפ עם כל הדברים היא להביא גברים לחדר יחד כדי לדון, בלי בהכרח שיהיו לו תוכניות מפורטות מראש".

מייקל קופמן, חוקר של המלחמה בקרן קרנגי לשלום בינלאומי, אמר כי לאוקראינה אין שום אינטרס לתמוך בתוכנית הזו כיוון ש"מדובר בהתאבדות פוליטית פנימית. זה מצב שבו אם אתה מוכן לתת יד, הצד השני ירצה מהר את שאר הזרוע. אוקראינה לא תוותר על שטחים ולא תעסוק בוויתורים כאלו".

צבא אוקראינה (צילום:  REUTERS/Sofiia Gatilova)
צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Sofiia Gatilova)

ג'יימס קארפאנו, עמית קרן מורשת שכינס את הפגישה, סירב להגיב על הדיון הפרטי אך מתח ביקורת על הרעיון של פיצול רוסיה מסין. "זה רעיון טיפשי", הוא אמר. "כל מה שאתה יכול לתת לרוסיה שהם באמת יעריכו - יסכן את כל האינטרסים האחרים שלך. הדרך להתמודד עם יחסי רוסיה-סין היא להפוך את רוסיה לשותפה חלשה יותר". 

טראמפ סירב להתייחס למאמר, ודוברת הקמפיין השיבה בתגובה: "כל ספקולציות לגבי תוכניתו של הנשיא טראמפ מגיעות ממקורות אלמוניים וחסרי ידיעה שאין להם מושג מה קורה או מה יקרה. הנשיא טראמפ הוא היחיד שמדבר על עצירת ההרג".