ארצות הברית מפעילה לחצים על מצרים וקטאר – המתווכות בין ישראל לחמאס במגעים להפסקת אש ולשחרור חטופים. באילו אופנים תוכל ארצות הברית לכופף את ידה של קטאר? המזרחן ד"ר מרדכי קידר, מסביר כי "מעבר ליכולתה של וושינגטון לנתק את דוחא ממערכת הסליקה הבינלאומית, היא גם יכולה לחשוף 'פאדיחות' מוסריות שלה שיסבכו אותה בזירה הבינלאומית".

ארה"ב מורידה את הכפפות: הביקורת החריפה במועצת הביטחון
ארה"ב מכילה את קטאר? "כך ישראל תוכל להפעיל עליה לחץ"

עם זאת, האמירות אינה חסרת אונים מול מנופי הלחץ: "יש לקטאר 'תעודת ביטוח' בדמות בסיס צבאי אמריקאי שממוקם באל-עודייד, ומונע מארצות הברית לפעול נגדה". עוד טען כי בעבר מזכיר המדינה האמריקאי בממשל בוש, דונלד רמספלד רצה להפציץ את מטה ערוץ אל-ג'זירה בקטאר, ואנשיו הסבירו לו שזה בלתי אפשרי רק בשל העובדה שיש שדה תעופה אמריקאי באזור.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ואמיר קטאר (צילום: רויטרס)
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ואמיר קטאר (צילום: רויטרס)

בשיחה נוספת שקיים קידר עם מעריב לפני מספר שבועות, הביע פסימיות לגבי הנכונות של ארצות הברית להפעיל לחץ על קטאר, בשל אינטרסים כלכליים. לדבריו, במצב כזה לישראל יש יכולת להפעיל לחץ על וושינגטון - בדמות איום לנטוש את הברית עמה לטובת מעצמות דיקטטוריות כמו רוסיה וסין. בדבריו הזכיר כי גם הסינים "מאוימים" על ידי האיסלם, אך חשוב לזכור בפועל כי בני המיעוט המוסלמי בסין נרדפים על ידי המשטר ואף נשלחים למחנות "חינוך מחדש" שזכו לתואר המפוקפק "מחנות הריכוז הנרחבים ביותר מאז מלחמת העולם השנייה".

"יתכן וצריך לרמוז לאמריקאים, שיש עוד מדינות בעולם שסובלות מהאיסלם הקיצוני כמו סין ורוסיה. אולי כפי שנאמר 'אם אינך יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם' ולדעתי האמריקאים יבינו את המסר", אמר. "נכון שלישראלים נוח לנסוע לניו-יורק כי הם יודעים אנגלית ולא יודעים מנדרינית אבל אפשר ללמוד וזה לא בלתי ניתן ללימוד. שמסתכלים על העולם היום ועוד עשרים שנה אני בכלל לא בטוח שהאמריקאים יהיו חזקים יותר מסין".

לטענתו, לישראל יש קלף נחשק להציע לסין: "היא זקוקה לאנרגיה ולכן אם לנתניהו הייתה תעוזה הוא היה הולך על זה עם מאגרי הגז, זה אמנם ירגיז מאוד את האמריקאים, אבל זה לא חסר תקדים: במלחמת 1967 מי שסיפק לישראל נשק הייתה צרפת. אחרי ששארל דה גול הטיל אמברגו, ארצות הברית תפסה את מקומו בשמחה".