איראן החריפה בימים האחרונים את איומיה על ישראל: בעקבות חיסול הבכיר האיראני בקונסוליה בדמשק, איימה טהראן לפגוע במתקנים דיפלומטיים ישראלים ברחבי העולם. בישראל עוקבים בדריכות אחר התפתחויות, אך לא כולם מתרשמים מהאיום.

איראן על סף גרעין? המסר המדאיג של המקורב לחמינאי
איראן סגרה עסקה עם ארה"ב? זה התנאי שלה לא לנקום בישראל

עריף נסר, חוקר לענייני איראן המתגורר בלונדון, אמר היום (שלישי) כי "יתכן ואיראן תסתפק בתגובה סמלית, כדי להימנע מההשפלה", הוא הסביר: "יתכן שתיעשה פגיעה באינטרסים פחות משמעותיים, למשל מינוף התקיפה להפעלת לחץ על ישראל שלא להיות מעורבת באזרבייג'ן".

גורם נוסף שעשוי להסביר את העיכוב בתגובה האיראנית הוא ניסיונותיה לפעול במישורים אחרים: "מי שעיין היום בעיתונים האיראנים ראה שיש ניסיון לתת צ'אנס למאמץ הדיפלומטי, באופק צצה חבילת 'פיתויים' דיפלומטיים מצד ארצות הברית, ואני סבור שאי התגובה לישראל היא למעשה מסר לוושינגטון". לדבריו, "איראן מאותתת לארצות הברית שאם תפעיל לחץ על ישראל להגיע להפסקת אש ברצועת עזה, הפעולה הישירה לא תצא לפועל".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מחמד רזא זאהדי (צילום: רשתות ערביות)
מחמד רזא זאהדי (צילום: רשתות ערביות)

כזכור, לפני כשבוע בוצעה התקפה אווירית על מבנה השגרירות האיראנית בדמשק. בפעולה שיוחסה לישראל חוסלו שבעה קצינים איראניים, ביניהם מוחמד רזא זאהדי, המזוהה כאחד המפקדים הנועזים והבכירים ביותר במשמרות המהפכה. בכירים איראנים הודיעו בתגובה כי יגיבו בעוצמה לחיסול הבכיר בכוח קודס בסוריה. על פי הפרסומים, איראן מתכננת לפגוע בעשרות מטרות רגישות בישראל באמצעות טילים בליסטיים וכטב"מים מתאבדים.

רשת CNN דיווחה הבוקר כי גורמי מודיעין אמריקאים מסרו שאיראן תשתמש במיליציות הפרו-איראניות לצורך התקיפה נגד ישראל ולא תעשה זאת ישירות. אתמול אמר גורם ביטחוני מערבי לאתר החדשות הסעודי "אילף", כי אם איראן תבחר להפציץ יעדים ישראליים בתגובה על התקיפה בדמשק, ישראל לא תישאר חייבת ותתקוף מטרות בעומק איראן. הגורם הוסיף כי בימים האחרונים חיל האוויר הישראלי עורך אימונים חשאיים נרחבים, זאת על מנת להיערך לכל תרחיש עתידי, כולל ביצוע תמרונים ופגיעה באתרים איראניים רגישים כגון מתקני פרויקט הגרעין. 

הטקסט תורגם באמצעות ביירון - חברת תרגום וכתיבה