מלחמת חרבות ברזל: על פי דיווחים אמריקאים, למרות שבכירים בממשל ביידן מברכים על הצעדים החדשים של ישראל לטפל בתנאים ההומניטריים ברצועת עזה, ממשל ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין נותרו מסוכסכים בגין הכניסה המתוכננת לרפיח.

מאמר חריג ב"ניו יורק טיימס": "לצערי הרב, נתניהו צודק: לא יהיה ביטחון לישראל ללא כניסה לרפיח"
גורמים אמריקאים מעריכים: רוב החטופים בעזה אינם בין החיים

במסיבת עיתונאים של הבית הלבן אתמול, אמר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי היה "בוטה מאוד וישיר" בשיחת טלפון עם נתניהו בשבוע שעבר על הצורך בסיעו הומניטרי ברצועה. בעוד שהנשיא אמר כי אי עמידה בדרישותיו לשיפורים דרמטיים בתנאים ההומניטריים בעזה ידחוף את הממשל לשקול מחדש את מדיניותו כלפי ישראל, הוא סירב להשיב כשנשאל האם יציב תנאים לסיוע צבאי אמריקאי כאולטימטום.

"אין לנו תאריך למבצע ברפיח - לפחות לא כזה שנמסר לנו על ידי ישראל", אמר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן לאחר שנתניהו הצהיר שקיים תאריך. "להיפך, מה שיש לנו הוא שיחה מתמשכת עם ישראל על כל מבצע ברפיח", הוסיף. כחלק מאותן שיחות מתמשכות, בלינקן אמר גם כי משלחת ישראלית צפויה לנסוע לארה"ב בשבוע הבא לפגישות וכי הדיון בהן יכלול מה רעיונות הממשל לגישות חלופיות לשלטון חמאס ברצועה.

"הנשיא היה מאוד ברור לגבי החששות שלנו - החששות העמוקים שלנו לגבי יכולתה של ישראל להרחיק אזרחים מהקרב, לטפל בהם", אמר בלינקן.  בנוסף, בכירים בארה"ב גם בספק אם חמאס יכול לעמוד בדרישות לעסקה שעל הפרק, הקוראת לשחרר 40 חטופות שהן נשים שאינן קשורות לצבא הישראלי, ילדים, אנשים מעל גיל 50 או חולים.

פול סאלם, נשיא ומנכ"ל המכון למזרח התיכון, טוען כי מתקפה ישראלית ברפיח רק תפחית את הסיכויים להסכם. "בין אם ישראל תכנס לרפיח או לא, הדילמה האסטרטגית ארוכת הטווח של המדינה היהודית תהיה במידה רבה זהה", אמר סאלם.

"חמאס כתנועה עדיין תהיה קיימת. הוא יכול לארגן התקוממות ארוכת טווח אם ישראל מתכננת לשמור על כיבוש מלא של עזה בעתיד הנראה לעין, או שהיא יכולה להתחמש מחדש ולהתארגן מחדש לאורך זמן".

תושבים מרפיח נמלטים מבתיהם (צילום :רשתות ערביות)

סאלם אומר שסיום המלחמה יהיה תלוי ביכולתם של דיפלומטים לפלס דרך פוליטית קדימה הכוללת את ישראל, הרשות הפלסטינית, מדינות ערב, ארה"ב והקהילה הבינלאומית.