הקרמלין מסר שהסכם השלום שבוטל על ידי רוסיה ואוקראינה ב-2022 עשוי להוות בסיס לשיחות חדשות, כך דווח היום (שישי) בסוכנות הידיעות "רויטרס". אולם יחד עם זאת נמסר, כי אין שום סימן לכך שקייב תשנה את עמדתה.

המלחמה הוכרעה: הסינים לא מתכוונים לעצור | שלמה מעוז
"רעבים, אין כסף לאוכל": המצב של המפונים הגיע לשפל

בנוסף דווח, כי בקרמלין טוענים שהשבעתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לכהונה חדשה היא אירוע ש"אויבי רוסיה רואים כתירוץ לנסות לערער את המצב".

מוקדם יותר היום יירטה רוסיה ארבעה כטב"מים ששוגרו מאוקראינה במחוז רוסטוב שבמערב המדינה. 

המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Stringer)
המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Stringer)

ביום ראשון האחרון פרסם ה"וושינגטון פוסט" פרטים על "התכנית הסודית וארוכת הטווח" של הנשיא האמריקאי לשעבר, דונלד טראמפ,  להפסקת הלחימה בין רוסיה לאוקראינה. טרם נכנס לתפקיד, התפאר טראמפ כי הוא יוכל לנהל משא ומתן בין המדינות ולהגיע לתוצאות בתוך 24 שעות אם ייבחר - אך סרב להגיב בפומבי כיצד הוא מתכנן לעשות זאת.

טראמפ אמר בשיחות פרטיות שהוא יוכל לסיים את המלחמה על ידי לחץ על קייב לוותר על שטחים מסוימים, כמו מחוז דונבאס והאי קרים - כך אמרו לעיתון אנשים שמכירים את תכניתו.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

כזכור, רוסיה הכריזה בעבר שהיא מספחת אדמה אוקראינית באזור דונבאס וקרים. נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, אמר שהוא לא יקבל כניעה של אף טריטוריה. מבחינתו, החלפת שטחים בתמורה להפסקת אש תעמיד את אוקראינה במצב גרוע יותר - ללא הבטחה שרוסיה לא תתחמש ותחדש מחדש את הלחימה - כפי שעשתה בעבר.

מלחמת רוסיה-אוקראינה: תקיפת מל"טים מתאבדים בקייב (צילום: רויטרס)

בחודש שעבר רשם פוטין ניצחון מוחץ בבחירות לנשיאות, שהתאפיינו בהעדר של אופוזיציה אמיתית ובטענות לזיופים נרחבים. פוטין, שמנהיג את רוסיה משנת 1999, זכה ב-88% מקולות הבוחרים.

בפברואר האחרון מלאו שנתיים למלחמה באירופה, שגבתה את חייהם של מאות אלפים והביאה הרס, חורבן, פילוג עולמי, משבר כלכלי ומיליוני פליטים.