מנהיגי ה-G7 ערכו אתמול (ראשון) ועידת וידאו במטרה לתאם תגובה מאוחדת למתקפה של ישראל על איראן. סוכנות הידיעות "בלומברג" דיווחה כי בתום המפגש הסכימו המנהיגים להשתמש בכל ערוצי ההשפעה על ישראל, זאת בכדי להימנע כעת ממתקפת תגמול נגד איראן. על רקע כינוס מפגש ה-G7 והתקיפה האיראנית, שוחחנו עם הדיפלומט וסגן שר החוץ לשעבר, דני איילון, שהתייחס להתפתחויות האחרונות בחזית הדיפלומטית.

איראן מכחישה: לא סגרנו דיל עם אף מדינה בנוגע לתקיפה

"חמאס חזק בהרבה מלפני חודשיים": ישראל מדשדשת ברצועה?

איך אתה רואה את ההתרחשות מול איראן מהצד הישראלי?
"מדובר על הצלחה מסחררת. לא רק ברמה המבצעית והטכנולוגית זה שחמט שישראל עשתה לאיראן, אלא גם מודיעינית. אבל זו הייתה ותהיה הצלחה גם במישור המודיעיני, רק אם ישראל תדע לנצל את זה".

מה זה אומר?
"שישראל תתנהג כשחקן קבוצתי. נוצרה כאן קואליציה בראשות ארצות הברית ובנות בריתה המדינות הסוניות. למעשה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שמדינות ערביות כמו ירדן, השתתפו בהגנה המשותפת האזורית ובסופו של דבר גם על ישראל. זה מדמה את כל המשחק הבינלאומי כיום לימי המלחמה הקרה שהייתה בשנות השמונים בין ארצות הברית לברית המועצות".

איך זה מתבטא?
"נוצר מצב של קבוצה מול קבוצה. יש למעשה מחנה אמריקאי שמורכב ממדינות המערב, המדינות הסוניות וכמובן ישראל שהצטרפה מצד אחד. מנגד יש את ציר הרשע, שזה איראן והגרורות שלה: חיזבאללה, חמאס והחות'ים, כשמאחור נמצאת רוסיה ואפילו סין".

ישראל, ארה''ב, איראן, רוסיה, סין (צילום: AdobeStock)
ישראל, ארה''ב, איראן, רוסיה, סין (צילום: AdobeStock)

אז מה למעשה עומד לפתחנו במישור הדיפלומטי?
"המשימה הדיפלומטית של ישראל כרגע היא לממש את היותה שחקן קבוצתי. צריך להבין שאם נשחק כקואליציה נהיה הרבה יותר חזקים ומשמעותיים, ולא רק ברמה המדינית מול ציר הרשע. צריך להתחשב באינטרסים של השחקנים האחרים. כאשר ארצות הברית, השחקן הבכיר ביותר, מבקשת היום לא להגיב מיד, אז צריך לשקול את זה ברצינות רבה".

יש גם את עניין ההדדיות נוכח הבקשה.
"בדיפלומטיה אין דבר שניתן בחינם, אך אם נתחשב בבקשה, נוכל לדרוש בתמורה תמיכה שלהם. למשל: סיוע בכניסה לרפיח, שחרור החטופים, אולי אפילו בכוח אם אין תוצאות בהסדר מול החמאס וכמובן סילוק החיזבאללה צפונה".

מה לדעתך אפשר את הקמת הקואליציה הזאת ואיך זה יתבטא למעשה במסגרת ועידת הG7?
"הG7 מעניק היום לישראל תמיכה בלתי רגילה, לאחר שבעבר גם רוסיה נכללה במסגרת G8 והוצאה משם. אם בעבר היינו מבודדים, היום איראן היא המבודדת. מעבר לכך, העולם מבין את הסכנה של המשטר האיראני. עד עכשיו אף אחד לא דיבר על שינוי משטר, על בעיית השורש שהיא האידאולוגיה והרצחנות של האייתוללות באיראן, שהם מנסים להשיג הגמוניה באמצעות טרור ונשק גרעיני".

עלי חמינאי מבקר במתקן גרעין בטהרן, איראן, 11 ביוני 2023 (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי מבקר במתקן גרעין בטהרן, איראן, 11 ביוני 2023 (צילום: רויטרס)

מה נוכל לבקש מפורום זה ומה ישראל צריכה לקוות שיקרה?
"היום אנחנו יכולים להביא למצב שיחזירו את הסנקציות על איראן, כמו שהיה לפני 2015 וכמו שהיה בתקופת טראמפ עד שהוא יצא מההסכם. ל-G7 יש פה תפקיד מכריע. למעשה ה-G7 זה רוב הכלכלה של העולם ויש להם יכולות בלתי רגילות אם ישימו את איראן על הכוונת הכלכלית שלהם. זה מה שצריך להיות בהנהגת ארצות הברית, כאשר יש להם גיבוי מהאנגלים, הצרפתים, הגרמנים והיפנים. ארצות הברית התייצבה במהירות ובעוצמה לצד ישראל, מכיוון שיש פה ידידות ואינטרסים אמריקאים".

ישראל חזקה זה אינטרס אמריקאי?
"בוודאי, גם לשדר יציבות אזורית שהתפרקה אחרי השביעי לאוקטובר וגם כדי למנוע כל מיני מלחמות. האמריקאים רוצים שקט. שלא יעלו מחירי הנפט, שהם לא יצטרכו לרתק כוחות אמריקאים באזור וישראל מהווה מרכיב מרכזי בכל המדיניות הזו".

אך יש מסר נוסף בפעולה המשותפת הזו.
"היה כאן מסר שארצות הברית מתייצבת לצד בנות בריתה. זה משדר לכולם שהיא לא זונחת אותם. הדבר הזה קיבל מכה קשה לאחר היציאה מאפגניסטן ושכל העולם היום למעשה חוזר לימי המלחמה הקרה. הם צריכים לחזק את הברגים, לשדר עוצמה ומוכנות לסייע. גם לטאיוואן, דרום קוריאה ויפן, שהיא חברה בG7, וגם לאירופה, לנאט"ו, אוקראינה ולכולם. המסר הוא שארצות הברית הוכיחה מנהיגות ושאפשר לסמוך עליה". 

נאום ביידן 10 באוקטובר (צילום: רויטרס)
נאום ביידן 10 באוקטובר (צילום: רויטרס)

מה היית מצפה שארצות הברית תעשה כעת?
"היא צריכה היום לכמת את האשראי שיש לה בקהילה הבינלאומית ובקרב בנות בריתה, כדי לעצור את איראן באופן הרבה יותר חזק ורציני ולא להתבייש לדבר על שינוי משטר באיראן".

האם התערבות חיצונית לא תרחיק דווקא את האפשרות לשינוי משטרי?
"הדבר הכי סביר שיכול לקרות הוא שהעם האיראני יתקומם. אי אפשר לזאת זאת מבחוץ וזו בדיוק הנקודה. לכן כל פעולה שהיום נוקטים בה צריכה להתחשב בפריזמה הזאת, האם זה מסייע לשלטון באיראן או שזה פוגע בו".

מתקפה מהירה ולא מתואמת תאחד דווקא את העם מאחורי השלטון.
"לכן יכול להיות שעדיף לחכות. חשוב להדגיש שזה לא אומר שאנחנו מוותרים על זכות ההגנה העצמית. אנחנו לא אומרים מתי ובינתיים הם מזיעים. האיראנים פה חשפו את עצמם, עד עכשיו הם נלחמו באמצעות הגרורות שלהם מאחורי הגב ועכשיו זה היה באופן ישיר". 

למתקפה האיראנית הייתה מטרה - להעביר מסר, אך לא לשבור את הכלים. יש גם דיפלומטיה שעובדת בנושא?
"אני מניח שהיו מסרים בין ארצות הברית לאיראן, עוד לפני התקיפה. לא בכדי הם הודיעו לאזרחים האמריקאים לפני ימים אחדים להישאר בגוש דן. ההודעה של השגרירות התבססה על ההבנה דרך המסרים שעברו שבגוש דן, ירושלים או באר שבע לא יתקפו. סביר שהמסרים עברו דרך קטאר או איחוד האמירויות, החצר האחורית הדיפלומטית, אבל זה לא אומר שישראל צריכה לספוג דבר כזה. העניין הוא מתי מגיבים ומה התזמון שיהיה הכי טוב לישראל. ישראל נהנית מזה שהבידוד עבר מירושלים לאיראן. יש כאן קואליציה רחבה ובסך הכול ההרתעה שוקמה כי ההצלחה הפנומנלית הזאת של ישראל, צה"ל וחיל האוויר שוקמה גם על ידי הגנה הרמטית ולא רק בהתקפה".