התקיפה באיראן: ארצות הברית והמעצמות המערביות הפצירו בפני ישראל שלא להגיב לתקיפה חסרת התקדים של איראן בסוף השבוע שעבר, ונשיא ארצות הברית ביידן אף ייעץ לישראל "להסתפק בהצלחת בלימת המתקפה". יממה לאחר התקיפה באיראן שמיוחסת לישראל, אומר הקולונל הבריטי בדימוס ריצ'רד קאמפ, כי ההתעלמות מבקשות וושינגטון השתלמה – ואיפשרה לישראל להעביר מסר לאיראן, אך גם לחברות בברית ההגנה שהתגבשה השבוע.

העיתון הבריטי נגד נתניהו: "מסכן את השלום במזרח התיכון יותר מתמיד"
נסראללה ינקום בשם איראן? יעקב עמידרור מרגיע: "טיפשים הם לא"

בטור פרשנות שהתפרסם ב"טלגרף" הבריטי, כתב קאמפ כי התקיפה המצומצמת המיוחסת לישראל חשפה את נקודת התורפה של איראן בהגנתה על מתקני הגרעין הממוקמים באיספהאן. לדבריו, "אמנם ישראל לא פגעה במתקני הגרעין עצמם, אך היא הוכיחה לאיראן כי היא מסוגלת לחדור את ההגנות סביב האתר הרגיש", הוא הוסיף: "יתכן כי למשך תקופה תעצור איראן את הליך העשרת האורניום, עד שתוכל לשקם את מערך ההגנה סביב האתר".

האתגר הגדול שעמד בפני ישראל, הוא מסביר, הוא כיצד מצד אחד לא להתמהמה בתגובה לתקיפה האיראנית ובכך לשדר חולשה לטהרן, ומצד שני לא לתקוף באגרסיביות שתאלץ את איראן לתקוף פעם נוספת – בתורה כדי להימנע מהצגת חולשה בפני העולם.

הוא מסכם: "התגובה הישראלית מהווה גם לקח למדינות המערב ההססניות, שנמנעות מתגובה למתקפות מצד משטרים עריצים, מחשש להסלמה כוללת. איראן כעת מנסה לצמצם נזקים תדמיתיים, ונראה שהפנימה את המסר הישראלי – ותימנע מהמשך התוקפנות ההדדית".

יירוט טילים מאיראן 14 באפריל 2024 כפי שניתן לראות מאשקלון (צילום: רויטרס)
יירוט טילים מאיראן 14 באפריל 2024 כפי שניתן לראות מאשקלון (צילום: רויטרס)

בתוך כך, גורם אמריקאי בכיר אמר לעיתון הניו יורק טיימס על הפגיעה באיספהאן: "קשה לקרוא לזה 'תקיפה', מדובר באיתות לכל היותר, שגרם לנזק ולפגיעות מינימליות בנפש. ישראל למעשה שלחה מסר לאיראן: 'אנחנו מסוגלים לחדור את ההגנות האוויריות סביב מתקני הגרעין'". עם זאת הביע הבכיר חשש כי התקיפה תדחוף את איראן להעביר את מתקני הגרעין שלה לאתרים תת קרקעיים.

מתקני הגרעין באיראן היו תחת פיקוח בינלאומי במסגרת הסכם הגרעין שחתם המערב עם איראן ב-2014, אך ב-2018 הודיע נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, על יציאת המעצמה מההסכם וחזרה למדיניות הסנקציות על טהרן. כתוצאה מהמהלך, שבו תמכה ישראל באופן נלהב, האיצה איראן את תוכנית הגרעין שלה לאחר כמה שנים שבהן הייתה תחת פיקוח בינלאומי. כעת, חוששים בוושינגטון, כי התקיפה הישראלית תגרום לכך שהמעקב אחר צעדי איראן יהפוך למסובך הרבה יותר.

גורם אמריקאי מתח אתמול ביקורת קשה על ישראל, בעקבות התקיפה שיוחסה לה באיראן. "ארצות הברית התחננה בפני ישראל שלא תעשה את זה, אף אחד בפנטגון, ב-CIA ובקהילת המודיעין לא חשב שזה רעיון טוב", אמר בשיחה עם אתר "פוליטיקו". "בשלב זה, זה באמת מביך עד כמה ישראל לא מקשיבה לנו, אבל זה לא מונע מהנשיא ביידן להיות נאמן לישראל באופן עיוור".