על פי דיווח בעיתון 'הדיילי המייל' הבריטי, בריטניה לא תהיה מוכנה כראוי לעצור טילים ורחפנים רוסים מתקיפות בבריטניה ללא השקעה "דחופה" בהגנה אווירית חדשה, לטענת בכירים בצבא.

שימוש באלות וביצוע מעצרים: בארה"ב משיבים מלחמה להפגנות השנאה נגד ישראל
דרמה במרילנד: מאבטח של סגנית הנשיא קמלה האריס תקף את הממונה עליו

כחלק ממאמצי המלחמה של הקרמלין, כוחותיו של פוטין כבר חשודים בסיכון ביטחונם של אלפי תיירים בריטים, על ידי פגיעה בטיסות בסדרת התקפות סייבר שהוגדרו "מסוכנות ביותר" על מערכות ניווט לווייני (GPS).

בכירים ביטחוניים חוששים כעת שפוטין עלול יום אחד לשגר התקפה אווירית ישירה נגד בריטניה, שתמטיר טילי שיוט ורחפנים על בסיסים צבאיים מרכזיים וערים בבריטניה.

באזהרה מצמררת היום, ראש חיל הים המלכותי לשעבר טען כי בריטניה לא תוכל להגן על אזרחיה מהפצצה אווירית כזו. בעוד בכיר לשעבר נוסף אמר, כי ההתקפה של איראן על ישראל צריכה לשמש כ"קריאת השכמה" - אך התעקש כי רוסיה תתקשה לנהל התקפה כזו נגד בריטניה בשל האבדות שלה באוקראינה.

ראשי צבא, מומחים ופוליטיקאים קראו להשקיע כספים נוספים בשיפור הגנת האוויר הנוכחית של בריטניה, כדי ליצור "כיפת ברזל" בסגנון ישראלי. אדמירל אלן ווסט, לשעבר ראש חיל הים, אמר כי לבריטניה אין "שום דבר כמו כיפת ברזל" ולא תוכל להדוף "300 טילים ורחפנים" כפי שעשתה ישראל.

מתוך דו"ח מזיק, מומחים ממכון החשיבה הוותיק והמכובד RUSI גם הזהירו כי לצבא הבריטי אין את הטכנולוגיה הנדרשת של הגנה אווירית מבוססת קרקע כדי להדוף מתקפה אווירית.

סיכום המתקפה האיראנית (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

השרה לשעבר פני מורדונט ביקשה שבריטניה תשאב השראה מההצלחה של ישראל ביירוט מכה איראנית, ותשקיע במערכת הגנה משלה בסגנון "כיפת ברזל". היא אמרה שיש לבריטניה הזדמנות לקחת דוגמה מישראל ולחשוב על איומים עתידיים.

מורדונט הדגישה כי בשונה ממדינות אירופאיות אחרות, בריטניה שמרה על הוצאות הגנה חזקות. אבל ההוצאה חייבת לעמוד בקצב האתגרים והמתחרים העומדים בפניה. היא אמרה שהעם הבריטי צריך להרגיש מוגן, במיוחד לאחר מגפת הקורונה, והממשלה חייבת לפעול כדי להבטיח זאת.

בתגובה, ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק הכריז היום כי בריטניה מתחייבת להוציא 2.5% מהתמ"ג על הגנה עד 2030. שר ההגנה גרנט שאפס אמר כי הדבר יהווה תוספת של 75 מיליארד ליש"ט "שתשנה את חוקי המשחק" עבור הכוחות.