העיתונאי האוסטרלי ג'וש פלדמן שוחח היום (חמישי) עם אהרון דיוויד מילר, שכיהן במשך שנים כמומחה למזרח התיכון במחלקת המדינה בוושינגטון והביע את דעתו על מלחמת חרבות ברזל המתנהלת ברצועת עזה ובמתחים הפוליטיים של ישראל מול ארה"ב.

פוטין יתקוף באנגליה? בכירים בצבא הבריטי חוששים מהתרחיש הבא
עימות בין נתניהו ובן גביר: "החטופים שלנו זכו לביקור דומה?"

בפתח הראיון אמר: "להערכתי, הממשל נוקט מדיניות פסיבית-אגרסיבית כלפי ממשלת ישראל הזו עוד לפני המלחמה, בתגובה לממשלה הכי ימנית בתולדות המדינה. ביידן מחשיב את עצמו כחלק מהנרטיב הישראלי, ולא הפתיע אף אחד בהיותו הנשיא האמריקאי הראשון שביקר בישראל במהלך מלחמה גדולה. ביידן מאוהב ברעיון של ישראל, עם ישראל, ביטחון ישראל. ברור שלא בבנימין נתניהו".

"בעוד ביידן מאבד תמיכה בקרב מפלגה דמוקרטית שסועה עמוקות, יש גם מציאות פוליטית נוספת - ביידן צריך להיות זהיר, במיוחד בבחירות צמודות מאוד שבהן המועמד הרפובליקני מעצב את עצמו להיות הנשיא הכי פרו-ישראלי בהיסטוריה", המשיך.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו משוחח עם ג'ו ביידן (צילום: דוברות רה''מ)
בנימין נתניהו משוחח עם ג'ו ביידן (צילום: דוברות רה''מ)

"אם ביידן מקווה לעשות משהו בעזה - לזרז סיוע הומניטרי, לשחרר כל אחד מבני הערובה, הוא לא יכול לעשות את זה על ידי ויתור, קריאות ויציאה למלחמה, כביכול, עם ראש ממשלת ישראל. והמציאות, שהופכת את זה למסובך יותר עבור ביידן, היא שזה לא רק ביבי נגד ביידן. בני גנץ וגדי אייזנקוט אולי לא יסכימו עם נתניהו לגבי בני ערובה והדחיפות של עסקה, אבל רוב האליטות הפוליטיות, והרוב המכריע של הציבור הישראלי מצדדים במטרות המלחמה של נתניהו", הוסיף.

לאחר מכן אמר: "עד כה, ביידן לא הצליח להשתמש באף אחד מהמנופים העומדים לרשותו. הוא יכול היה להתנות, להגביל, להפסיק את הסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל, במיוחד משלוחי אמצעי לחימה".

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

"אגב, שיהיה ברור, זה מיתוס אורבני שאנחנו לא מתערבים בפוליטיקה שלהם והם לא מתערבים בפוליטיקה שלנו", הדגיש. "אנחנו צריכים להיות מאוד ברורים לגבי זה. אנחנו כן מתערבים. אנחנו ממלאים תפקיד בעזרה בבחירת ראשי הממשלה הישראלים האהובים עלינו. אין ספק בכך, וברור שהישראלים, במיוחד בתקופת נתניהו, התערבו גם בפוליטיקה שלנו".

"ממשלות ושגרירי או"ם לא אוהבים להיות בתפקידים שבהם הם כל הזמן אומרים לא. אני חושב שזה היה שילוב של העובדה ששגרירת ארצות הברית באו"ם לינדה תומס-גרינפילד לא רצתה להטיל וטו. נתניהו הזהיר את הממשל שאם לא יצביעו נגד, הוא עומד לעכב משלחת שהממשל הזמין לוושינגטון", הוסיף.

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)

לאחר מכן אמר: "אם הנשיא היה נושא את הנאום של שומר הוא היה גורם לסערה. אני בטוח שהנשיא ראה את הטקסט של הנאום. הנשיא המשיך לנהל את מה שאני מכנה מדיניות פסיבית-אגרסיבית. הם כועסים על נתניהו. ברור שהם מעדיפים את יורשו המשוער, בני גנץ. הם מבינים בדיוק את השינוי שחל בפוליטיקה הישראלית".

"אני חושב שביידן מבין שהוא לא מתעסק עם נתניהו של פעם", המשיך. "מבחינות רבות נתניהו נואש. אני חושב שהוא נואש להישאר בשלטון, וכתוצאה מכך, אני חושב שהוא יעשה יותר מכל פוליטיקאי אחר בישראל כדי להישאר בשלטון, כולל, אם זה משרת את האינטרסים שלו - להאריך את המלחמה".

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"ביידן הכניס את ישראל לסוג של מאסר על תנאי — הציע רשימת מטלות שלנתניהו לא אמורה להיות בעיה להשלים. עסקה היא המפתח לכל האסטרטגיה של הממשל, והנשיא לחץ על ישראל להתגמש", הוסיף.

בנימין נתניהו לאחר שיחה עם ג'ו ביידן (צילום: דוברות ראש הממשלה)

בסיום הראיון אמר: "המבחן האמיתי עשוי להגיע ב-8 במאי, כאשר שר החוץ יצטרך לאשר, על פי תזכיר ביטחון לאומי מספר 20, כי ישראל קיימה את ההבטחות בנושא הסיוע ההומניטרי והציוד הצבאי של ארה"ב.  האם אני חושב שזהו המשבר הקוסמי שעתיד לערער ולהרוס את מערכת היחסים בין ארה"ב לישראל? לא, אני לא".

"המאמר התפרסם לראשונה ב-The Jewish Journal of Los Angeles"