המודיעין האמריקאי פרסם היום (שבת), כי למרות ההאשמות נגדו, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא הורה להרוג את פעיל האופוזיציה הפוליטית אלכסיי נבלני בפברואר האחרון. ההערכה אינה חולקת על אשמתו המלאה של פוטין למותו, אלא מוצאת כי הוא אינו זה שהורה על המעשה בפועל באותו הרגע. ליאוניד וולקוב, בעל ברית ותיק של נבלני, דחה את הערכת המודיעין ותיאר אותה כ'נאיבית'. 

היה צריך לבחור בין ארוחת בוקר לכתיבת מכתבים: ימיו של נבלני בכלא הרוסי
רוסיה ממשיכה לתפוס צד: משלחת חמאס ביקרה במוסקבה

"אלה שטוענים שפוטין לא היה מודע להרג נבלני לא מבינים דבר על איך רוסיה המודרנית מתנהלת", אמר. "הרעיון שפוטין לא יקבל מידע ולא יאשר לרצוח את נבלני הוא מגוחך". גם מנהל המכון הפולני לעניינים בינלאומיים הטיל ספק בהערכת המודיעין. "נבלני היה אסיר בעל ערך גבוה מבחינה פוליטית. כולם ידעו שפוטין אחראי באופן אישי בגורלו. הסיכוי למוות לא מכוון מצידו של פוטין הוא נמוך", אמר.

נבלני. יזכה בנובל לשלום? (צילום: רויטרס)
נבלני. יזכה בנובל לשלום? (צילום: רויטרס)

אנשי המודיעין האמריקאי ששוחחו עם הוול סטריט ג'ורנל לא פירטו כיצד ממשלת ארה"ב הגיעה למסקנות על נסיבות מותו המדויקות (שלעולם לא יהיו מבוססות במלואן). אך מכיוון שהוא היה דמות האופוזיציה האחרונה ברוסיה, נראה שמותו של נבלני סימן מסע הרג על כל אלטרנטיבה אפשרית לפוטין. מאז הפלישה לאוקראינה, שורה של אזרחים רוסים נוספים מתו בנסיבות חריגות בשלוש יבשות.

משרד מנהל המודיעין הלאומי, המפקח על סוכנויות הביון האמריקאיות, סירב להגיב לנושא. נציג משגרירות רוסיה בוושינגטון לא הגיב לבקשת תגובה. משירות בתי הסוהר של רוסיה נטען כי ב-16 בפברואר, נבלני נפל מחוסר הכרה לאחר טיול בחצר הכלא המכונה "זאב הקוטב", בית כלא עם התנאים מהקשים ביותר ברוסיה. רוב האסירים בו הורשעו בפשעים חמורים מאוד והטמפרטורות באזור עומדות בממוצע על מינוס 28 מעלות. 

נבלני בכלא (צילום: REUTERS/Anton Golubev)
נבלני בכלא (צילום: REUTERS/Anton Golubev)

שבוע אחד בלבד לפני מותו, דנו ביידן וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בהצעה אפשרית לסחר שבויים, דבר שאולי היה משחרר את נבלני, יחד עם אמריקאים נוספים המוחזקים ברוסיה.  בין המוחזקים בכלא הרוסי: כתב הוול סטריט ג'ורנל אוון גרשקוביץ' ואיש המארינס אמריקאי לשעבר, פול ווילן. שניהם הוגדרו כעצורים שלא כדין על ידי ממשלת ארה"ב, שאמרה כי היא פועלת למשא ומתן על שחרורם.

בתמורה לשחרורם, הרוסים דרשו ממשלמת ארה"ב את ואדים קרסיקוב, פעיל מודיעין רוסי שהורשע בגרמניה ברצח מתנגד גאורגי. הקרן למלחמה בשחיתות, שהוקמה על ידי נבלני, אמרה שהוא נהרג לאחר שפוטין התוודע לעסקת חילופי השבויים ופעל כדי למנוע אותה. נבלני, היה בן 47 במותו וישב בכלא מאז 2021.