נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא חסך בבדיחות עוקצניות כלפי יריבו הפוליטי דונלד טראמפ, במהלך ארוחת הערב השנתית של אגודת כתבי הבית הלבן בוושינגטון. "אני גבר בוגר שמתמודד מול ילד בן שש", אמר ביידן בפני קהל של אישים פוליטיים ותקשורתיים.

חבל ההצלה של נתניהו? האג לא יוכל לזמן את רה"מ ללא הדבר הבא
במהלך החג: 270 מטרות טרור הושמדו בעזה, חלקן בשטחים הומניטריים

האירוע סיפק במה אידיאלית עבור ביידן להמשיך בקו התקיף נגד טראמפ, תוך שימוש ברטוריקה אגרסיבית, הומור נוקב ועלבונות אישיים. אך האווירה העליזה באולם עמדה בניגוד חריף להפגנות הסוערות שהתרחשו מחוץ למלון וושינגטון הילטון.

מאות מפגינים קראו "תתביישו!" לעבר בכירי הבית הלבן, עיתונאים וסלבריטאים שהגיעו לאירוע, כשהם מגנים את התנהלות ביידן במלחמה בעזה ואת סיקור התקשורת בנושא. על רקע ההשערות הגוברות בדבר עימות בין שני המועמדים, ביידן - בלבוש טוקסידו ועניבה שחורה - פתח את נאומו בהתמקדות ישירה אך מבדחת בטראמפ.

ג'ו ביידן מתבלבל פעם נוספת (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

הוא כינה אותו "דון הישנוני", בהתייחס לכינוי שטראמפ העניק בעבר לנשיא. "הבחירות של 2024 בעיצומן, וכן, הגיל הוא סוגיה", ציין ביידן בן ה-81. "אני גבר בוגר שמתמודד נגד ילד בן שש".

ביידן לעג לטראמפ גם בנוגע לנאום שנשא לאחרונה, בו תיאר את הקרב במלחמת האזרחים בגטיסברג כ"מעניין", "אכזרי", "נורא" ו"יפהפה". "דיברנו על היסטוריה, שמעתם מה דונלד אמר על קרב גורלי במלחמת האזרחים? 'גטיסברג - וואו!' הנאום של טראמפ היה כל כך מביך, שפסלו של רוברט אי לי נכנע שוב", אמר ביידן.

דונלד טראמפ מגיע למשפט נגדו במנהטן (צילום: Angela Weiss/Pool via REUTERS)
דונלד טראמפ מגיע למשפט נגדו במנהטן (צילום: Angela Weiss/Pool via REUTERS)
דונלד טראמפ מגיע לאולם בית המשפט במנהטן (צילום: Jabin Botsford/Pool via REUTERS)
דונלד טראמפ מגיע לאולם בית המשפט במנהטן (צילום: Jabin Botsford/Pool via REUTERS)

בנוסף, ביידן התייחס למתיחות בין טראמפ לסגנו לשעבר מייק פנס, שהתנגד לו בנוגע לתוצאות הבחירות ב-2020. "הגיל הוא הדבר היחיד שיש לנו במשותף. סגנית הנשיא שלי דווקא תומכת בי", ציין ביידן, כשקמלה האריס יושבת בסמוך ומוחאת כפיים.  

ביידן גם התייחס למשפטו הפלילי של טראמפ בניו יורק, בו הוא מואשם בזיוף רשומות עסקיות כדי להסתיר תשלום דמי שתיקה לשחקנית סטורמי דניאלס. "לדונלד היו כמה ימים קשים לאחרונה. אפשר לקרוא לזה מזג אוויר סוער", התלוצץ הנשיא.

עוד בדיחה של ביידן נגעה לתוכנית של טראמפ למכור ספרי תנ"ך בסכום של 59.99 דולר תחת הכותרת "אלוהים יברך את ארה"ב". "טראמפ כל כך נואש, שהוא התחיל לקרוא את ספרי התנ"ך שהוא מוכר. אז הוא הגיע לדיבר הראשון: "לא יהיו לך אלוהים אחרים על פניי". בשלב הזה הוא הניח את הספר ואמר: "ספר זה לא בשבילי".

ביידן גם לעג לגילו שלו והשמיע כמה בדיחות על חשבון התקשורת: "כמה מכם התלוננו שאני לא עונה מספיק לשאלות שלכם. אין תגובה". הוא הוסיף: "הניו יורק טיימס הוציא הודעה שמבקרת אותי על 'הימנעות אקטיבית ויעילה מעיתונות עצמאית'. אם זה מה שצריך כדי שהניו יורק טיימס יגידו שאני אקטיבי ויעיל, אני בעד".

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

הנשיא קרא לתקשורת להתמקד בהשלכות של הבחירות בנובמבר: "אני לא מבקש מכם לבחור צד, אלא לעמוד בגובה הרצינות של הרגע. להתעלות מעל הסקרים, הרגעים המביכים והסחות הדעת, ולהתמקד במה שבאמת עומד על הפרק".

מחוץ למלון, מפגינים זועמים קראו קריאות גנאי וביקורת נגד הנשיא והתקשורת על רקע המלחמה בעזה. "בושה וחרפה!" קראו המפגינים לאורחי הערב. הם נופפו בשלטים עם כיתובים כמו "ABC - שקרים כל הזמן", "CNN - רשת חדשות פלילית" ו"ג'ו בעל פנים כפולות ומבצע רצח עם". המוחים הקרינו תמונות של עיתונאים פלסטינים שנהרגו.

בעוד מפגינים זועמים בחוץ, ביידן ואורחי הכבוד נהנו מערב של הומור פוליטי עוקצני באולם, 6 חודשים לפני בחירות שעלולות להחזיר את טראמפ לבית הלבן. ביידן עצמו נמנע בנאומו מאזכור המלחמה המתמשכת או המשבר ההומניטרי בעזה, דבר שעורר ביקורת מצד פעילים שקראו לחרם על האירוע מתוך סולידריות עם עיתונאים פלסטינים שנפגעו.