נשיאת אוניברסיטת קולומביה, מינוש שאפיק, הבהירה היום (שני) כי המוסד האקדמי לא יפסיק את ההשקעות הקשורות לישראל, וזאת על אף דרישת הסטודנטים שהקימו את המאהל הפרו חמאסי בקמפוס.

הפגנות אנטישמיות? מחלוקת במפלגה הדמוקרטית בנוגע למחאת הסטודנטים

בהודעה שפרסמה שאפיק, היא עדכנה כי אין התקדמות במשא ומתן שמתקיים עם נציגי הסטודנטים על פינוי המאהל. "המטרה הייתה למצוא פתרון של שיתוף פעולה יחד עם המפגינים שיביא לפינוי מסודר של המאהל מהמדשאה. הסטודנטים גם התבקשו להתחייב שימלאו אחרי תקנות האוניברסיטה, כולל לגבי מועד, מקום ואופן ההפגנות והאירועים", אמרה הנשיאה.

בהתייחסה לדרישה המרכזית של המפגינים כי האוניברסיטה תפסיק את ההשקעות שקשורות לישראל, שאפיק הבהירה כי אין כוונה לעשות זאת, אולם סיפרה כי האוניברסיטה הציעה לבחון הצעות חדשות מצד הסטודנטים לגבי ההשקעות ואף לתת להם גישה לרשימת האחזקות הישירות ולעדכן אותם באופן תדיר. היא גם ציינה כי האוניברסיטה הציעה כי היא תשקיע בתחומי החינוך והבריאות ברצועת עזה. "יש רעיונות חשובים שעלו מהדיאלוג הזה, ואנחנו מתכננים כיצד לקדם אותם בעתיד", מסרה.

מפגינים באוניברסיטת קולומביה (צילום: רויטרס)
מפגינים באוניברסיטת קולומביה (צילום: רויטרס)

שאפיק גם הדגישה כי באוניברסיטה "מחויבים להפוך את קולומביה בטוחה עבור כולם", תוך מתן חופש ביטוי לכולם. "אני יודעת שרבים מהסטודנטים היהודים שלנו, וגם סטודנטים אחרים, הרגישו כי האווירה אינה סובלנית בשבועות האחרונים", ציינה. "רבים עזבו את הקמפוס וזו טרגדיה".

על אף שסוגיית המאהל עדיין לא נפתרה, שאפיק הצהירה כי אין כוונה לבטל את טקס סיום התואר ב-15 במאי, וזאת אחרי שמוסדות אקדמיים אחרים ברחבי ארה"ב ביטלו את האירוע החגיגי לנוכח גל המחאה. "אנחנו חייבים לתת לכל הבוגרים וליקיריהם הזדמנות לכבד את ההישגים שלהם", אמרה. "אנחנו רוצים להבטיח לקהילה שלנו שאנחנו מנסים לתכנן תוכנית כדי שנוכל לקיים את הטקס".

אחרי ההודעה של נשיאת אוניברסיטת קולומביה על מבוי סתום בשיחות על פינוי המאהל הפרו חמאסי בקמפוס, מסתמן כי המשבר עומד לקראת עימות ישיר: הנהלת האוניברסיטה עדכנה את הנוכחים כי הם צריכים להתפנות עד שתיים בצהריים (תשע בערב שעון ישראל) ומנהיגי ההפגנה הודיעו כי הם לא מתכוונים להיכנע ללחץ.

בהודעה שחולקה לסטודנטים נאמר כי עליהם להזדהות בפני גורם רשמי מטעם האוניברסיטה ולהתחייב כי יצייתו למדיניות האוניברסיטה עד 30 ביוני 2025 או עד תאריך סיום התואר אם הוא יגיע קודם לכן. "חשוב שתדעו שזיהינו כבר רבים מהסטודנטים במאהל", נאמר בהודעה. "אם לא תזדהו עם עזיבתכם ותחתמו על הטופס, לא תהיו זכאים לסיים את הסמסטר בעמדה טובה. אם לא תעזבו עד שתיים, תושעו בכפוף להמשך חקירה".

הסניף של תנועת סטודנטים למען צדק בפלסטין האשים כי האוניברסיטה משתמשת ב"טקטיקות הפחדה" וכי היא "ממציאה 'מצב חירום' באופן בלתי חוקי" ומתכננת לבצע מעצרים וסילוק סטודנטים. "לא נזוז עד שקולומביה תמלא אחרי הדרישות שלנו או שיפנו אותנו בכוח", נמסר. "האיומים של קולומביה, שמופצים באמצעות פליירים, הם תזכורת לפליירים שהצבא הישראלי מפזר מהשמיים לתושבי עזה".  

בתגובה למסמכים הדורשים מהסטודנטים לפנות את המאהל, אלו העלו לרשתות החברתיות את הדפים עם כתובות "בלה, בלה, בלה", "אני לא קורא את כל זה, תשחררו את פלסטין" ו-"קולומביה תישרף".