ועדה כלכלית משותפת נדירה של איחוד האמירויות ואיראן תתכנס באבו דאבי היום (שלישי) עד מחר, כאשר ברקע טהראן מבקשת לחזק את הקשרים הכלכליים עם מדינות המפרץ למרות הלחץ הגובר של ארה"ב.

חיזבאללה נכנס להלם מוחלט - הנשק שובר השיוויון שגרם לארגון לשנות טקטיקה
האנליסט הפוליטי ירה בשידור חי: המלכודת שסינוואר עשוי לעשות לנתניהו

זו הפגישה הראשונה מזה 10 שנים של הוועדה הבילטרלית לשיתוף פעולה כלכלי, בהשתתפות שר הכבישים והפיתוח העירוני האיראני מהדי בזרפש ושר הכלכלה האמירתי עבדאללה בן טוק אל מארי. איחוד האמירויות הנמיך את קשריו הדיפלומטיים עם איראן לאחר שריאד ניתקה את קשריה עם טהרן ב-2016 בעקבות פריצת השגרירות הסעודית ברפובליקה האיסלאמית על ידי מפגינים קיצוניים על רקע ההוצאה להורג של ריאד של אחד השיעים הבולטים.

לאחר שנים של עוינות בצדדים שונים של יריבויות גיאופוליטיות, איחוד האמירויות החל לחדש את הקשרים עם טהרן ב-2019. הדבר הוביל לשדרוג היחסים הדיפלומטיים בשנה שעברה בין איראן לאיחוד האמירויות, שיש לו קשרים עסקיים ומסחריים עם טהרן הנמשכים מעל מאה שנה, כאשר דובאי משמשת זמן רב כאחד מהקישורים העיקריים של איראן לשאר העולם.

פינוי הטיל האיראני (צילום :דובר צה"ל)

השרים צפויים לדון בעיקר בשיתוף פעולה במסדרונות סחר בינלאומיים בעוד שנציגי המגזר הפרטי ידונו בסחר ובהשקעות. איראן ייבאה סחורות בשווי 20.8 מיליארד דולר מאיחוד האמירויות בשנת הכספים האחרונה שלה שהסתיימה במרץ 2024, מה שהפך אותה למקור הייבוא המוביל של איראן על פי גוף המכס של המדינה. באותה תקופה, איחוד האמירויות היה יעד הייצוא השלישי המוביל של איראן, עם סחורות בשווי 6.6 מיליארד דולר שיוצאו.