שופט בית המשפט העליון במנהטן, חואן מרצ'ן, האשים היום (שלישי) את הנשיא האמריקאי לשעבר דונלד טראמפ בביזוי בית המשפט, לאחר שהפר את צו איסור הפרסום במשפטו בניו יורק. נקבע כי המועמד הרפובליקני לנשיאות הפר את הצו תשע פעמים לאחר שכתב פוסטים ברשתות החברתיות שכוונו למושבעים ולעדים צפויים במשפט.

הלם בארה"ב: אדם הצית את עצמו מחוץ לדיון במשפטו של טראמפ | צפו

דונלד טראמפ לפני המשך המשפט שלו בניו יורק, 30 באפריל 2024 (צילום: REUTERS/Eduardo Munoz/Pool)
דונלד טראמפ לפני המשך המשפט שלו בניו יורק, 30 באפריל 2024 (צילום: REUTERS/Eduardo Munoz/Pool)

טראמפ נקנס בעונש המקסימלי ועליו לשלם כעת אלף דולר על כל אחת מתשע ההפרות, והשופט הורה לו להסיר את כל הפוסטים עד השעה 14:14 (שעון ארה"ב) ביום שלישי. מרצ'ן אף הזהיר אותו במפורש כי אם יפר שוב בכוונה את צווי בית המשפט הוא עלול להישלח לכלא.

עורך דינו של טראמפ, טוד בלאנש, הגיב שהפוסטים של טראמפ לא הפרו את צו איסור הפרסום מכיוון שהם פרסמו מחדש מאמרים והצהרות ממקורות אחרים. הוא גם טען שהפוסטים של טראמפ היו בתגובה להערות פוליטיות ולא התמקדו בעדות העתידית של העדים.

אך השופט דחה האת הטענה לפיה הפוסטים החוזרים פטורים מהצו, וכתב כי  "הממצא האמין היחיד הוא שהפוסטים החוזרים מהווים הצהרות של הנאשם".

מרצ’ן גם הדגיש פוסט אחד של Truth Social, שבו טראמפ פרש טענה של מארח פוקס ניוז ג’סי ווטרס לפיה ”פעילים ליברלים סמויים” ”משקרים לשופט כדי להיכנס לחבר המושבעים של טראמפ”. בפוסט שלו, הנשיא לשעבר ”שינה” את דבריו של ווטרס ופרסם אותם. ”המטרה היא לערער על הלגיטימיות של תהליך בחירת חבר המושבעים במקרה הזה, מה שמהווה הפרה ברורה של הצו המורחב ואינו דורש ניתוח נוסף”, כתב השופט.

בנוסף, כשעורך הדין של טראמפ, בלאנש, התעקש בדיון שטראמפ מנסה לציית בזהירות לצו איסור הפרסום - השופט מרצ’ן הזהיר שהוא ”מאבד כל אמינות מול בית המשפט”.

דונלד טראמפ מגיע לאולם בית המשפט במנהטן (צילום: Jabin Botsford/Pool via REUTERS)
דונלד טראמפ מגיע לאולם בית המשפט במנהטן (צילום: Jabin Botsford/Pool via REUTERS)

נזכיר, כי מדובר בחלק ממשפט "דמי ההשתקה" נגד דונלד טראמפ, הנשיא הראשון שיושב על כס הנאשמים במשפט פלילי, וזאת בעת שהוא נמצא בעיצומו של הקמפיין בניסיון לשוב לבית הלבן בבחירות בנובמבר. טראמפ הגיע לבית הדין הפלילי של מנהטן בתחילת החודש תחת אבטחה כבדה ולא הסתיר את דעתו על כתב האישום. "זו התקפה נגד אמריקה, שום דבר כזה לא התרחש לפני כן", התריס לפני שנכנס לאולם. "כל מומחה משפטי אמר שהתיק הזה הוא שטויות, שאסור היה להביא אותו". הוא הוסיף כי "זו התקפה על יריב פוליטי, זה מה שזה, זה כבוד עבורי להיות פה".

בנוסף,  בית משפט לערעורים בניו יורק קבע במרץ האחרון כי הנשיא לשעבר יצטרך לשלם ערבות של 175 מיליון דולר בתוך עשרה ימים, וזאת במקום סכום העתק של 464 מיליון דולר שטראמפ נדרש לשלם עד היום כדי למנוע מהתביעה להחרים את הנכסים שלו בשל הרשעתו במרמה.