לא רק בארה"ב: מכווית ועד לבנון, מצרים ורמאללה - סטודנטים תפסו מיקומים מרכזיים בקמפוסים והניפו שלטים הקוראים להפסיק את המלחמה בעזה, ולהתנתקות של האוניברסיטאות שלהם מחברות שעושות עסקים עם ישראל.

מחאות דומות התרחשו באוניברסיטת סורבון בפריז ובמקומות אחרים, כולל איטליה, בריטניה, קנדה ואוסטרליה. חלק מהמפגינים אמרו שהם קיבלו השראה ישירה מסטודנטים אמריקאים. במחאת האוניברסיטה האמריקאית של ביירות, אמרו רבים שהם נחרדים מהדיכוי נגד ההפגנות בארה"ב. "אנחנו מגנים את האלימות שהתרחשה באוניברסיטאות האלה, כי המפגינים האלה הפגינו בדרכי שלום", אמרה הסטודנטית טיילה קטורה ל"וושינגטון פוסט".

הפגנת פעילים פרו-פלסטינים בוושינגטון (צילום: רויטרס)
הפגנת פעילים פרו-פלסטינים בוושינגטון (צילום: רויטרס)

בביירות, כ-150 מפגינים עמדו בגשם מחוץ לבניין מנהל באוניברסיטה האמריקאית, פרשו דגל פלסטין ענק כשהם קראו: "סטודנטים ועובדים נגד הכיבוש", כמו גם סיסמאות אנטי-ישראליות. עם זאת, דווח ב"פוסט" כי הפגנות התקיימו תחת אמצעי אבטחה נוקשים. רוב האנשים שהיו ללא תעודת זהות של הפקולטה או סטודנט סורבו להיכנס לקמפוס. אלו שנאסרה עליהם הכניסה ערכו מחאה נוספת מחוץ לשערי האוניברסיטה.

כאמור, הפגנות התקיימו לפחות בחמש אוניברסיטאות בלבנון ביום שלישי, כולל באוניברסיטה הלבנונית האמריקאית הסמוכה, שם אמרה הסטודנטית למנהל עסקים באטול, בת 19, שדיברה בעילום שם כדי לשמור על ביטחונה, כי: "כערבים, חובתנו להיות נוכחים כאן היום". היא לא הסכימה על כך שהמחאות נוצרו בהשראת סטודנטים אמריקאים בלבד. "עוררנו בהם השראה, לא להיפך. סטודנטים אמריקאים קיבלו מאיתנו השראה", אמרה וציינה את מה שכינתה שינוי בתפיסה כלפי המטרה הפלסטינית בקרב סטודנטים אמריקאים.

לוחמי צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

נשיא האוניברסיטה האמריקאית של ביירות, פדלו ר' ח'ורי, אמר בראיון כי לאוניברסיטה יש היסטוריה ארוכה של מחאות סטודנטים ותמיכה במטרות לאומניות ופלסטיניות ערביות. "למכללה אין תוכניות לסגור את ההפגנות", אמר, אך הצהיר כי חלק מההפגנות מנוהלות על ידי מנהלי קרנות חיצוניים.

בתוניסיה, קראה אגודת הסטודנטים במדינה לשביתה בת שבוע. תמונות בעמוד הפייסבוק של האיגוד הראו סטודנטים צועדים במספר ערים כדי לקרוא לסיום המלחמה. הפגנות התקיימו גם באוניברסיטה האמריקאית של קהיר במצרים ובאוניברסיטת ביר-זית ליד רמאללה ביהודה ושומרון.

המסתערבים באוניברסיטת ביר זית שצפונית לרמאללה (צילום: צילום מסך)
המסתערבים באוניברסיטת ביר זית שצפונית לרמאללה (צילום: צילום מסך)

פוואז גרגס, פרופסור ליחסים בינלאומיים בבית הספר לכלכלה ומדע המדינה בלונדון, אמר כי התלמידים "מאסו בהקזת הדם המתמשכת בעזה ומכישלונה של האליטה השלטונית המערבית להפסיק המלחמה", וטען כי "יש לראות בהפגנות סטודנטים שכבה חשובה נוספת של חוסר שביעות רצון וכעס עממי מול ממשלות המערב ומקביליהן הערבים". לדבריו, ההפגנות במזרח התיכון הדגישו גם קו דק לכך שממשלות ערביות חייבות ללכת, הוא הוסיף.

ביום שני, משטרת צרפת הסירה עשרות סטודנטים ממאהל נגד המלחמה באוניברסיטת סורבון. הפגנות דומות התקיימו בשבוע שעבר באוניברסיטת אוקספורד בבריטניה, באוניברסיטת סידני באוסטרליה ובסיינס פו, אוניברסיטה נוספת בפריז. חברת הסגל של אוניברסיטת כווית, נור אלאוואדי, אמרה לעצרת הסולידריות של האוניברסיטה שהיא בוגרת אוניברסיטת קולומביה. "אני תוצר של מערכת ההשכלה הגבוהה האמריקאית, מערכת שטבועה בשוויון לכולם ובחופש הביטוי", אמרה.

היא אמרה ל"פוסט" כי למרות שהפגנות התרחשו מאז ה-7 באוקטובר נגד מלחמת עזה, הפעם, הן היו גם מעשה של תודה, "לשלוח את הכרת התודה והתמיכה העמוקה שלנו בעמיתים המערביים על כך שהתבטאו והצטרפו לקולותינו".