כ-7000 משתתפים מעשרות מדינות צעדו במצעד החיים ה-36, שמתקיים השנה על רקע אירועי השבת השחורה ב-7 באוקטובר. בין המשתתפים משלחת מעוטף עזה הכוללת בין היתר חטופים ומשפחותיהם, שבעה שורדי שואה מהעוטף ומשפחות שכולות. את ממשלת ישראל מייצג שר החינוך יואב קיש. מטעם הכנסת הגיעה משלחת הכוללת שלושה ח"כים. 

נתניהו בעצרת ב"יד ושם": "גם אם ניאלץ לעמוד לבד - נעמוד לבד"
מוקף בחטופים רבים: סגן הרמטכ״ל האמריקאי לשעבר חושף פרטים חדשים על סינוואר

כקילומטר לאחר תחילת מצעד החיים מאושוויץ לבירקנאו, עמדו ממול כעשרה מפגינים עם דגלי פלשתין והניפו דגלונים עם בלונים בצבעי הדגל הפלשתיני. הם קראו קריאות בעד הפלשתינים ונגד ישראל. הדבר עורר סערה בקרב משתתפי המצעד, וכוחות המשטרה המקומיים הציבו במקום מחסומים ומנעו מגע בין המפגינים לצועדים. נוכח ההפגנה הפרו פלשתינית המצעד נעצר לזמן קצר והתחדש בקריאות "עם ישראל חי". מבין הצועדים היו כמה משתתפים שניסו להגיע למפגינים עם דגלי ישראל, אך המשטרה הפולנית מנעה זאת. 

את הקדיש הקריא ניצול השואה וולטר בינגהאם שניצל על ידי הקינדרטרנספורט לאחר ליל הבדולח, יחד עם סא"ל שי אברמסון. על פסי הרכבת במחנה ההשמדה הוצבו שמות של נרצחים וחטופים מאירועי ה-7 באוקטובר. 

ההפגנות הפרו-פלסטיניות במצעד החיים (צילום: רועי פיינמן)
ההפגנות הפרו-פלסטיניות במצעד החיים (צילום: רועי פיינמן)

אחד מהצועדים, עורך הדין דוד חלפון, המשתתף במשלחת קק"ל אמר למעריב: "אני מרגיש כעס רב. אם חשבנו שאחרי השואה זה לא יקרה שוב, זה קרה ב-7.10 ועכשיו קיבלנו הוכחה חיה שאירוע דומה עלול לקרות שוב. מקומם שדווקא במצעד החיים לזכר הירצחם של שישה מילון יהודים מתקיימת הפגנה כזו, שלא הייתה כמוה מעולם".

ממצעד החיים נמסר: ״כעשרה מפגינים עמדו בשולי הצעדה מאושוויץ לבירקנאו. משתתפי המצעד חלפו על פניהם, שרו ״עם ישראל חי״ והמשיכו במסלולם כמתוכנן לעבר הטקס המרכזי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה. אין שינוי בתוכנית המצעד. לפיד הזיכרון ימשיך לעבור מדור לדור בתוואי שבו הפך המוות לחיים - למדינה משגשגת וחזקה״.

אילן חממי, אביו של אלוף משנה אסף חממי ז"ל, שנפל ביום הראשון למלחמה, אשר היה מפקד הגזרה הדרומית באוגדת עזה, אמר: "הרגשות מאוד מעורבים. באתי לכאן בשליחותו של אסף. ביקרתי בעבר פעמיים בקרקוב , אבל היום הביקור והשתתפות כאן במצעד החיים באושוויץ נותן תחושה אחרת ומיוחדת. הגעתי לכאן מהסיבה כדי להראות שיש חיבור בין מה שאירע לעם היהודי בשואה באירופה לבין מה שאירע לפני שבעה חודשים בשבעה באוקטובר. קיבלתי משנה תוקף מניצול שואה שאמר לי שבשבעה באוקטובר הוא פחד יותר מאשר בשואה. המסר הוא שצריכים לעשות שינוי חברתי כדי להתמודד עם אירועים בסדר גודל כזה אם יתרחשו בעתיד".

אילן חממי במצעד החיים (צילום: משה כהן)
אילן חממי במצעד החיים (צילום: משה כהן)

"שמי ברקו. ניצול שואה בן 88 המתגורר באשקלון", סיפר בהתרגשות על הישרדותו בתקופת השואה מאז שהיה ילד ברומניה, ועל ניצחונו כאשר הקים משפחה לתפארת עם ארבעה ילדים ושמונה נכדים. "אני מאוד מאוד מתרגש. בכיתי כשדרכתי היום בפעם הראשונה באושוויץ. אני גאה ששירתתי בצה"ל, הקמתי משפחה, זה הניצחון שלי על הנאצים. הלוואי שעם ישראל יהיה מאוחד ושננצח את אויבנו". משלחת הכנסת מורכבת משלושה חכים מכל הקשת הפוליטית: יור כנסת ויור השדולה לגבורה היהודית יבגני סובה, משה טרפז מיש עתיד ועמית הלוי מהליכוד. סובה אמר:" כבר 27 שנים אני בארץ ותמיד ליוויתי וסיקרתי ימי שואה. יום השואה הזה לא דומה לעבר, אחרי מה שקרה בשבעה באוקטובר. בזמן השואה לא היתה ליהודים מדינה שתגן עליהם, ובשבעה באוקטובר מדינת ישראל לא הגנה עליהם. רק החזרת החטופים ועל הניצחון על חמאס יהוו ניצחון".

שר החינוך יואב קיש אמר: "לראות בני נוער יהודים עומדים עם דגלי ישראל באושוויץ זו תמונה חזקה שממחישה שעם ישראל גאה וחזק. כמו שאחרי השואה הקמנו ובנינו מדינה חזקה, גם עכשיו אחרי מה שקרה בשבעה באוקטובר המשימה שלנו היא להחזיר את הביטחון, לנצח את חמאס ולהחזיר את החטופים".

יפעת עובדיה לוסקי, יו"ר קרן קימת לישראל: ״בזמן בו מתחוללת מלחמה בישראל, שהחלה בעקבות טבח ה-7 באוקטובר, ישנה חשיבות עליונה לזכור ולא לשכוח את שחווה כאן עמנו, העם היהודי, לפני 80 שנים. בימים אלו הדבר מקבל משנה תוקף, בטבח הנורא שחוו תושבי הנגב המערבי בשבת השחורה, באירועי האנטישמיות המתגברים נגד יהודים ברחבי העולם ובשתיקתם הרועמת של רבים בעולם המערבי נוכח המתקפה הרצחנית. עם זאת, העובדה שיש לעם היהודי בית לאומי, מדינה עצמאית, המתמודדת מול משברים רבים וגם יכולה להם, היא הניצחון של הטוב על הרע. אנחנו אומרים לכל מבקשי רעתנו, לאורך הדורות, אנחנו כאן וזאת עובדה״.

מצעד החיים (צילום: משה כהן)
מצעד החיים (צילום: משה כהן)

נועה קירל שרה בטקס ואמרה למעריב: "התרגשתי מאוד לעמוד ולשיר ולהסתכל על המעמד והמקום, בו נרצחו כמה מבני משפחתי. הרגשתי שלשיר כאן זה ניצחון". בסיום הטקס,  עלו לשיר לשירת התקווה שורדי שואה מעוטף עזה ומשפחות חטופים.

את המצעד הובילו השנה 55 שורדי שואה מישראל ומהעולם, בהם שבעה שורדי שואה שנפגעו מאירועי 7 באוקטובר: בלה חיים, סבתו של יותם חיים ז״ל שנחטף מביתו בכפר עזה ונהרג מאש צה״ל בעת שניסה להימלט משבי החמאס; דנית גבאי מאשקלון שהייתה בבית ילדיה בקיבוץ רעים בעת המתקפה; דניאל לוז מבארי; שמיל ברקו מאשקלון שביתו הופצץ; יהודית צמיר ממפלסים; ז׳קלין גליקסמן מעין השלושה; צילי וינקרט סבתו של עומר וינקרט שנחטף מהמסיבה ברעים. לצידם צעדו גם החטופים ששוחררו ליאת אצילי, גבריאלה ליימברג ופרננדו מימרן ובני משפחתם של החטופים עומר ונקרט, אליקים ליבמן, יאיר ואיתן הורן, יוסף וחמזה אלזיאדנה ואלכס דנציג.

יותם חיים ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)
יותם חיים ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)

 
עוד צעדו נציגי משפחות שכולות ובהם בני משפחתם של ענר שפירא, רס״ן במיל' משה ידידיה לייטר ואל״מ אסף חממי ז״ל, פצועים, ניצולה ממסיבת הנובה, אזרחים שהצילו חיים, ראש עיריית אשקלון תומר גלאם וראש מועצת שער הנגב תמיר עידן.

ענר שפירא ז''ל (צילום: פרטי)
ענר שפירא ז''ל (צילום: פרטי)

 
משלחת נפגעי 7 באוקטובר צעדה במצעד החיים ביוזמת קרן מנומדין בראשותו של חיים טייב, נכד לשורד שואה מתוניסיה שהדליק בשנה שעברה לפיד בטקס המרכזי בבירקנאו. מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", הקרן פועלת מול רשויות מקומיות בפריפריה ובקו העימות לחיזוק החוסן הקהילתי, ומלווה את תהליך השיקום של קיבוץ עין השלושה.

תומס הנד, שבתו אמילי נחטפה על ידי חמאס ושוחררה בעסקת החטופים הראשונה, הניף את דגל ישראל על רקע ההפגנה למען הפלסטינים. 

תומס הנד במצעד החיים (צילום: משה כהן)
תומס הנד במצעד החיים (צילום: משה כהן)

לדברי שמואל רוזנמן, יו״ר מצעד החיים העולמי: ״יחד עם כל ישראל, אלפי הצועדים שצעדו איתנו בבודפשט והיום צועדים מאושוויץ לבירקנאו קיבלו תזכורת כואבת ומצמיתה למציאות הקשה שבה אנו נמצאים מאז השבעה באוקטובר. המוות מן העבר שהונהג בידי הנאצים ועוזריהם מתערבב עם השכול של ימינו. אך על אף הקושי, נצעד בראש מורם, בגאווה ובלב דואב. ״עם ישראל חי״ מזכירים לנו שורדי השואה בכל עדות ובכל מפגש. ואנו, מתוך אמונה עמוקה, נילחם לממש ולהנחיל צווי זה לדורות הבאים. למען גיבורי העבר ולמען גיבורי ההווה שלנו - חיילי וחיילות צה״ל״.

"'עם ישראל חי' מזכירים לנו שורדי השואה בכל עדות ובכל מפגש. ואנו, מתוך אמונה עמוקה, נילחם לממש ולהנחיל צווי זה לדורות הבאים. למען גיבורי העבר ולמען גיבורי ההווה שלנו - חיילי וחיילות צה״ל", הוא סיים.