מלחמת חרבות ברזל: ממשל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ממשיך לפעול במרץ על מנת למנוע את המשך הפלישה לעיר רפיח שבדרום רצועת עזה. על פי דיווחים אמריקאים, ביידן הציע סיוע יקר ערך לראש הממשלה בנימין נתניהו אם ישראל תימנע מפעולה נרחבת, כך לפי ארבעה מקורות המעורים בהצעות האמריקאיות.

הפגנות ברחבי הארץ: "נתניהו לא רק מכשול לעסקה, גם למדינה"
צה"ל חוזר לג'בליה: כמה זמן צפויה להימשך הפעולה בצפון הרצועה?

בין ההצעות שדווחו, מידע מודיעיני רגיש שיסייע לצה"ל לאתר את מיקומם של מנהיגי חמאס ולמצוא את המנהרות הנסתרות של הארגון. סיוע באספקת אלפי מחסות כדי שישראל תוכל לבנות ערים של אוהלים לפלסטינים שיפונו מרפיח, וכן סיוע בבניית מערכות לחלוקת מזון, מים ותרופות.

מומחים מסוכנות הפיתוח הבינלאומית של ארה"ב (USAID) הזהירו, כי יידרשו מספר חודשים כדי לפנות מאות אלפי פלסטינים הגרים עתה בתנאים ירודים ולא סניטריים ברפיח.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

פעילות צק״ח גבעתי במזרח רפיח (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צק״ח גבעתי במזרח רפיח (צילום: דובר צה''ל)

בכירי ממשל ביידן הדגישו, כי לא ניתן פשוט להעביר פלסטינים לאזורים שוממים או הרוסים בעזה, אלא שעל ישראל לספק תשתיות בסיסיות על מנת שלמפונים העזתים יהיו תנאי מחיה הולמים.

הצעות אלו נועדו לשכנע את ישראל לבצע מבצע מוגבל וממוקד יותר ברפיח, בה מתגוררים כ-1.3 מיליון פלסטינים שנמלטו משאר חלקי הרצועה בהוראת ישראל.

עם זאת, ארה"ב הזהירה שפלישה רחבת היקף לרפיח תוביל להפסקת אספקת נשק לישראל. כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בתקיפות, כי ישראל "תעמוד לבדה" במידת הצורך.

חיסול מחבל של ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי שפעל ב-7 באוקטובר (צילום :דובר צה"ל)

בשבועות האחרונים התקיימו מגעים אינטנסיביים בין בכירים אמריקאים וישראלים בנוגע להיקף ואופי מבצע צבאי ישראלי אפשרי ברפיח. נכון לעכשיו, לא ברור האם ישראל תישמע לאזהרות החוזרות ונשנות של ארה"ב להימנע מפלישה קרקעית מלאה לעיר.