עיתון אל אחבר המזוהה עם חיזבאללה דיווח היום (שבת) כי מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, דן בשולי הוועידה הכלכלית בריאד לפני כשבועיים בתוכנית ל"יום שאחרי" עם נציגי סעודיה, ירדן, מצרים, איחוד האמירויות הערביות, קטאר והרשות הפלסטינית.

בניגוד למה שחשבנו: עד עכשיו לא הגדרנו נכון את הבעיה העיקרית של המלחמה
נתניהו נגד גלנט, גנץ ואיזנקוט: "אני ודרמר היחידים שמנענו שליטה של הרש"פ"

לפי הדיווח, התוכנית כוללת שני שלבים, כשהשלב הראשון מחייב הפסקת אש, הכרה בינלאומית במדינה פלסטינית, הסכמה ישראלית לחזרת הרשות הפלסטינית לרצועה והחזרת החטופים במסגרת חילופי שבויים.

טנק, עזה. חרבות ברזל (צילום: רויטרס)
טנק, עזה. חרבות ברזל (צילום: רויטרס)

השלב השני של התוכנית תלוי במימושו של הראשון, ויכלול את שיקום רצועת עזה תוך פירוז חמאס מנשקו, וחזרה למשא ומתן מול ישראל בנושאים ארוכי טווח, בהם סוגיית הפליטים ומעמדן של ירושלים וההתנחלויות מעבר לקווי 1967. 

מאז פרוץ המלחמה, שאחת ממטרותיה המרכזיות היא מיטוט שליטתו המדינית של חמאס ברצועת עזה, הביעה ארצות הברית את דאגתה בנוגע לתוכנית "היום שאחרי", ובריאיון שהעניק בתחילת השבוע לרשת CBS אמר כי "ישראל טרם הציגה תוכנית שמניחה את הדעת". האמריקאים למדו בדרך הקשה, בהתבוססותם בבוץ הויאטנמי, האפגני והעיראקי, כי בהיעדר פעולות דיפלומטיות - לקרבות יש נטייה להפוך למלחמת התשה ממושכת שגובה מחיר כבד.

דיונים אלו מתקיימים ברקע הבחירות הקרבות לנשיאות ארצות הברית, בהן יתמודד שוב הנשיא ג'ו ביידן עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. סוגיות חוץ לא נוטות להכריע בחירות בארצות הברית, אך המלחמה בעזה הביאה על ביידן ביקורת עזה הן מחברי מפלגתו והן מצד יריביו הרפובליקנים - וטראמפ בראשם. אם יצליח ביידן להביא לפריצת דרך במגעים להסדר קבוע במזרח התיכון, הדבר עשוי לסייע לו בסקרים לקראת הבחירות, ואולי אף לאפשר לו כהונה שנייה ואחרונה בבית הלבן.

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

בחודשים האחרונים, מאז חידש טראמפ את קמפיין הבחירות שלו, הוא מרבה לתקוף את ביידן על רקע המלחמה המתמשכת, הזינוק באנטישמיות וההפגנות נגד ישראל. לפני כשבועיים הוא ערך השוואה מקוממת במיוחד: בין ההפגנות המתחוללות ברחבי הקמפוסים נגד ישראל והמלחמה בעזה לבין הסתערות תומכיו על גבעת הקפיטול בינואר 2021 במטרה להפוך את תוצאות הבחירות לנשיאות.

עד כה הוגשו למעלה מאלף כתבי אישום נגד אמריקאים שהשתתפו בהסתערות על הקונגרס, אירוע שנגמר במותם של מספר שוטרים ונחשב לאחת מנקודות השפל של הדמוקרטיה האמריקאית. "אני תוהה אם גורלם של המפגינים נגד ישראל יהיה דומה לזה של הנאשמים באירועי שישה בינואר", אמר. "גם כאן נגרם נזק רב לרכוש והרבה מאוד אנשים נפצעו באורח קשה, אבל אני יכול להגיד כבר עכשיו מה תהיה התוצאה, וזו גם הסיבה שאנשים איבדו אמון במערכת המשפט שלנו".