הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן נשא היום (ראשון) נאום במכללת מורהאוס שבאטלנטה, ארה"ב, בו התייחס למלחמת ישראל-חמאס שגרמה למהומות ברחבי הקמפוסים והכחיש את המשבר ההומניטרי בעזה. הדברים נאמרו כחלק מטקס הענקת תואר לשם כבוד לנשיא המכהן. 

כך ייראה היום שאחרי באיראן: מה יקרה במידה וראיסי ימות?
"אז תמצא לך צוות חדש": עימות חריף בין נתניהו לגנץ על המו"מ | דיווח

זוהי הפעם הראשונה עבור הנשיא המכהן בה הוא דורך בקמפוס אמריקאי מאז פרוץ ההפגנות הפרו-פלסטיניות בארה"ב, ועל כן מציבה אותו בסיטואציה בעלת רגישות גבוהה. ביידן אמר לבוגרים שנכחו במעמד כי הוא דוחף ל"הפסקת אש מיידית" כדי לעצור את הלחימה ובכדי להחזיר את החטופים הביתה. בנוסף, הוא קרא לפתרון "שתי מדינות" והביע צער על האלימות שקרתה בשבעה באוקטובר. "אני תומך בהפגנות לא אלימות למען שלום. הקולות שלכם צריכים להישמע ואני מבטיח לכם שאשמע אותם", הצהיר.

ביידן בעת קבלת תואר לשם כבוד במכללת מורהאוס (צילום: רויטרס)
ביידן בעת קבלת תואר לשם כבוד במכללת מורהאוס (צילום: רויטרס)

דאנג'לו ג'רמיה פלצר, נציג הבוגרים, שנשא דברים גם כן, הצטרף לקריאותיו של הנשיא להפסקת אש קבועה וזכה למחיאות כפיים סוערות, גם מביידן עצמו. כשקיבל הנשיא את תואר הכבוד חלק מן הסטודנטים הרכינו את ראשם וסירבו לעמוד ולהצטרף לתשואות. חלקם אף יצאו מהרחבה. השאר השיבו במחיאות כפיים קלות. 

לצד נושא הלחימה, התייחס ביידן לאתגרים איתם מתמודדים השחורים באמריקה ועל הצורך בהכחדת העליונות הגזעית. עיקר דבריו התמקד בסיפורו האוטוביוגרפי, הכלל את אובדן בנו ואת היותו סגן הנשיא לנשיא השחור הראשון. כשדיבר על סוגיית הסכסוך במזרח התיכון אמר: "מנהיגות היא לפעמים לעשות מה שנכון גם אם זה קשה ואתה בודד, ולהילחם בכמה מהבעיות הבלתי פתירות".