13 ישראלים שנתקעו בסערה קשה גובה של 3,500 מטרים בלנגטאנד, כ-50 קילומטרים מצפון לקטמנדו, הצליחו להעביר בקשה לחילוץ. בינתיים, את הלילה הם נאלצים להעביר במבנה הרוס ובקור עז.



"הם היו בטרק. הכפר בו הם שהו נחרב כולו וכפריים שם נהרגו. הם ניסו להתקדם הלאה ונתקעו בסערה קשה", סיפר ל"מעריב" אליאב זכאי, אביו של שחר, הנמצא עם קבוצת המטיילים הישראלים בלנגטאנד.
 
הקשר עם שחר נוצר באמצעות מכשיר איכון לווייני. "ביחד עם הישראלים נמצאים תיירים ממדינות אחרות. הם הצליחו למצוא מבנה הרוס והעבירו בקשה לחילוץ, אבל בשל התנאים הקשים והחשיכה, לא הגיעו עדיין מסוקים וכוחות חילוץ", סיפר עוד האב.
 

"מדובר בחבר'ה אחרי צבא, יוצאי יחידות קרביות. הם מצפים שיחלצו אותם", מסר עוד האב, "באזור יש סערה מאוד קשה וקור אימים. הקשר נוצר מייד לאחר רעידת האדמה באמצעות אות מצוקה ששוגר ממכשיר האיכון. אנחנו מקווים שיפנו אותם כמה שיותר מהר. התנאים שם קשים ביותר".

אחת מהישראליות מנותקות הקשר השוהה בנפאל, היא מעיין עציון, בתו של רכז הביטחון של קיבוץ נירים, זאביק עציון ז"ל, שנהרג במבצע צוק איתן.
"היא מטיילת עם חברה ואין איתן קשר מאז רעידת האדמה", סיפר חבר בקיבוץ בשיחה עם "מעריב" והבהיר שעל פי הידוע, היא לא היתה בעת רעידת האדמה בטרק. "אנחנו מאמינים שבשל קריסת מערכת התקשורת בנפאל, אין איתה קשר ומצפים לשמוע ממנה בהקדם", הוא אמר עוד.

"אווירה קשה מאוד"


"האווירה בקטמנדו קשה מאוד, התחושה של אנשים בעיר היא של אסון כבד", מספר חיליק מגנוס, המנכ"ל של חברת "מגנוס – איתור וחילוץ בינלאומי", המוציאה משלחת מיוחדת לנפאל.
 
מרגע קבלת הדיווחים הראשונים על רעידת האדמה הקשה בנפאל, החל צוות של "מגנוס" במבצע ליצירת קשר עם ישראלים בנפאל, באמצעות מערכת איכון לווייני. "הצלחנו ליצור קשר עם עשרות ישראלים שבשרותם מכשירי האיכון הלווייני ובאמצעותם קיבלנו מידע על ישראלים רבים נוספים", סיפר מגנוס והבהיר: "מהמידע שקיבלנו עד כה – ישראלים לא נפגעו ברעידת האדמה".
 
הקשר עם חלק מהישראלים היה בעת שהותם בטרקים ובמקומות מרוחקים מקטמנדו. "מכשירי האיכון נתנו את המידע הראשוני לאורך כל הטרקים ויצרנו קשר עם המטיילים בכמה נקודות", מספר עוד מגנוס, "בשיחות הראשונות היה די לחץ של ישראלים שנתקעו. מנסיוני בטיפול ברעידות אדמה, האירוע הוא מפחיד וטראומתי. אנו פועלים להרגיע ולסייע ולפנות אותם בהקדם. אנו מצויים בקשר עם משרד החוץ והנציגות המקומית של החברה שלנו בקטמנדו".
 
לדבריו, בשל פגיעה קשה בתשתיות, יש צורך במבצעי פינוי מורכבים. "ישנם אזורים עם חסימות דרכים, נצא לחלק מהמקומות עם מסוקים ונפנה את הישראלים", הוא אומר.
 
המשלחת עמדה לצאת הערב להונג קונג ומשם היא תמשיך לנפאל. "נמל התעופה בקטמנדו נפגע והוא עדיין סגור. אנחנו בודקים אפשרות להגיע מכל מקום אחר ומקווים שבקרוב נמל התעופה בקטמנדו ייפתח", מבהיר מגנוס.
 
במקביל, הוחלט להרכיב משלחת נוספת, שתצא בשלב מאוחר יותר, על מנת להעניק סיוע גם לנפאלים. "מלבד הישראלים, ננסה לאתר את הצרכים של המקומיים. בראש משלחת ב' יעמוד רופא כירורג בכיר", הוא הוסיף.
 
להערכתו, בשעות הקרובות יווצר קשר עם כל הישראלים בנפאל. "נגרמו נזקים כבדים לתשתיות והמטרה כעת היא ליצור קשר, להרגיע ובהמשך לסייע בפינוי".