שגרירים מ-13 מדינות אסלאמיות נפגשו היום (שלישי) בקנברה שבאוסטרליה, והביעו חשש מכך שהעברת שגרירות אוסטרליה לירושלים, אם תתרחש, עלולה לפגוע בסיכויי השלום, כך אמר שגריר מצרים באוסטרליה. המפגש התרחש בעקבות הצהרת ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, לפיה הוא שוקל להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר את שגרירות מדינתו לבירה. מוריסון עדכן אמש את ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא שוקל להכיר באופן רשמי בירושלים כבירת ישראל ולהעביר את שגרירות אוסטרליה לירושלים. 

"הסכמנו שנשלח מכתב לשר החוץ, המביע את דאגותינו ואת החשש שלנו בנוגע להצהרה כזו", אמר מוחמד ח'יראת, השגריר המצרי בקנברה לרויטרס. לדבריו, "כל החלטה כזו עלולה להזיק לתהליך השלום. יהיו לכך השלכות שליליות על היחסים בין אוסטרליה ומדינות ערב, כמו גם עם מדינות אחרות".

בתוך כך, אינדונזיה שוקלת להקפיא עסקת סחר משמעותית עם אוסטרליה בעקבות הצהרתו של מוריסון. אינדונזיה, שבינה לבין ישראל אין קשרים דיפלומטיים והיא תומכת במדינה פלסטינית עקב היותה מדינה מוסלמית התומכת במאבק הערבי במדינת ישראל, אך כמו רבות מן המדינות האסלאמיות האחרות אינה נוטלת חלק פעיל במאבק, הביעה דאגה רבה לנוכח הצהרתו של מוריסון, והיא אף שוקלת כאמור, להקפיא עסקת סחר חשובה בין המדינות.  


גורם אינדונזי בכיר אמר כי שר החוץ רטנו מרסודי שלח הודעות רבות לעמיתו האוסטרלי המביעות דאגה מן המהלך. לאור כך ביקש שגריר אוסטרליה בג'קרטה  פגישה דחופה עם משרד החוץ באינדונזיה כדי להסביר. שרי החוץ של שתי המדינות אמורים להיפגש היום בבירת אינדונזיה כדי לדון בעניין ולנסות ללבן את הדברים.

מוריסון אמר כי הוא היה בקשר עם  נשיר אינדונזיה ג'וקו וידודו והם שוחחו על הנושא. "זהו ריטואל קבוע ביחסי החוץ בינינו, אני שמח להסביר בצורה ברורה מאוד את מהות ההכרזה והייתי מאוד מרוצה מהתגובה שקיבלנו. הנשיא ג'וקו וודודו ואני נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם בעלי בריתנו ועם השותפים שלנו בכל העולם על נושאים אלה", אמר מוריסון.

הודעתו של מוריסון מגיעה ברקע בחירות באוסטרליה בסוף השבוע הקרוב. מוריסו טען כי מי שהיה שגריר אוסטרליה בירשאל, דייב שארמה, השפיע עליו לקבל את ההחלטה. לדבריו, שארמה הסביר כי המהלך הוא למעשה המשך לתמיכתה של אוסטרליה בפתרון שתי המדינות, וכי הוא "משנה את האופן שבו אנו חושבים על הנושא". שארמה הוא מועמד הליברלים לפרלמנט האוסטרי מטעם מחוז וונוורט', שבו 12 אחוזים מהמצביעים הם יהודים. הבחירות במחוז זה הן קריטיות, שכן אם המפלגה הליברלית תפסיד שם, ממשלתו של מוריסון עשויה לאבד את הרוב שלה.

לכן, מוריסון הואשם בכך שההכרזה מגיעה בעקבות שיקולים פוליטיים צרים בניסיון לזכות בקולות היהודים במחוז, אולם בסביבתו מכחישים זאת. קולין רובינשטיין, ראש המועצה לענייני אוסטרליה וישראל, אמר כי עמדתו של מוריסון היא "עקרונית, שקולה ואחראית. הוא ראש ממשלה שראה מנהיגות אמיתית".

כזכור, בהצבעה בעצרת הכללית על ההכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות, אוסטרליה נמנעה, אולם ראש ממשלתה לשעבר טוני אבוט התנגד מאוד להעברת השגרירות.