ארגון חמאס פתח בחקירה בנוגע לירי שתי הרקטות לעבר באר שבע וגוש דן לפני יומיים, בניסיון לכאורה להרגיע את החששות מפני הסלמה במצב, כך דווח הערב (חמישי) בסוכנות הידיעות AFP. בכיר חמאס, באסם נעים, אמר הערב (חמישי) ל-AFP כי "נפתחה חקירה בשירותי הביטחון בעזה כדי לחשוף מי עומד מאחורי ירי הרקטות וינקטו צעדים חריפים נגד אלה שיימצאו אחראים לכך".
לדבריו, ירי הרקטות "נועד לחבל במאמצים המצריים להביא להפסקת אש ארוכת טווח בין חמאס לישראל". במקביל, מצרים מנסה לגשר בין הצדדים במטרה למנוע עימות. משלחת מצרית נפגשה ברצועה עם בכיר חמאס איסמעיל הנייה, שהודיע כי לא יוותר על הפגנות השיבה.
סרטון של הזרוע הצבאית של חמאס

מוקדם יותר, גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של ארגון חמאס, הפיצו סרטון איום ובו רקטות מהמערך ההתקפי של הארגון. "אנו ממליצים לקרוא אותנו נכון, טעות לא תטיב עמכם", איימו בסופו.

חמש וחצי שעות נמשך דיון הקבינט המדיני-ביטחוני בלילה שבין רביעי לחמישי, ולעומת ישיבות הקבינט האחרונות - הפעם דנו השרים עם גורמי המקצוע גם במבחר האפשרויות בתגובה להסלמה הביטחונית מול חמאס ברצועה. בדיון גם עלתה השאלה מי שיגר את הרקטות לעבר באר שבע, כשבצה"ל לא שוללים את הגרסה שדווחה בתקשורת הפלסטינית לפיה מכת ברק הייתה זו שהפעילה את הרקטות שהיו כבר מונחות על המשגרים.
 
לעומת הדיון בתחילת השבוע, בפעם הזו התקבלו החלטות אופרטיביות שנוגעות גם להפעלת הכוח הצבאי, במידה ואירועים האלימים על הגדר ימשכו. על פי המסתמן, במקרה כזה צפוי צה"ל להחריף את תגובותיו. יחד עם זאת, בשלב זה התקבלה עמדת הצבא על ידי ראש הממשלה ושרי הקבינט, לפיה אין להיגרר למבצע צבאי מקיף. העמדה בקרב בכירי הצבא הוא שהמצב הביטחוני בשטח אינו מצדיק בשלב זה יציאה למבצע צבאי וכי יש פעולות רבות שניתן לעשות, גם באמצעות מנופים כלכליים, עד להגעה למבצע קרקעי.
 
לעומת עמדת הצבא, שר הביטחון אביגדור ליברמן הציג עמדה שונה בקבינט, לפיה יש צורך להנחית כבר עכשיו מכה צבאית קשה על חמאס, גם במחיר של הסלמה ביטחונית וכניסה של צה"ל לשטח הרצועה. על פי תפיסתו, רק פעולה כזו תשיב את השקט לאזור הדרום, כפי שהיה לאחר מבצע צוק איתן בקיץ 2014.
 
בצבא, כאמור, מחזיקים בעמדה אחרת לחלוטין, כך שמדובר במצב חריג יחסית. גורמים שעבדו בלשכות של שרי בטחון בעבר אומרים כי בדרך כלל, כאשר היו בין שר הביטחון והרמטכ"ל פערים בעמדות ובתפיסות מבצעיות, הם ליבנו אותם ביניהם עוד לפני הדיון, על מנת לנסות להגיע לפשרה. עם זאת, במקרה הנוכחי הפער בין התפיסות המבצעיות כיצד לפעול ברצועת עזה בין ליברמן לרמטכ"ל גדי איזנקוט נראה בלתי ניתן לגישור. עמדת ראש הממשלה, יש לציין, קרובה יותר לעמדת הצבא, כך שהקו של ליברמן לא התקבל בשלב הזה. זאת למרות שכאמור מסתמן כי התקבלה החלטה להחרפת התגובות הצבאיות במידה והאירועים בדרום ימשכו. 
 
במערכת הביטחון לא שוללים כאמור את הגרסה כי מכת ברק היא שגרמה לשיגור הרקטות שלא במתכוון, שכן בזמן השיגור התרחשה סופת ברקים באזור. עם זאת, גורמים צבאיים שונים איתם שוחחנו טוענים כי הסיכוי לכך הוא נמוך ביותר. בעקבות ממצאי התחקיר המודיעיני סבורים בצה"ל כי המשגר עצמו שייך לחמאס והוא נמצא באופן קבוע מוסתר בשטח מוכן להפעלה.  ההערכה המובילה היא שההנהגה הבכירה של חמאס לא הורתה על הירי שלשום לפנות בוקר, אך אפשרויות של פעולה של פעילי חמאס בדרגים נמוכים יותר, או ארגון אחר שהשתלט על המשגר, עדיין נלקחות בחשבון. כך או כך, לקראת הפרות הסדר על הגדר, צה"ל מתגבר את כוחותיו באופן דומה לשבועות האחרונים. 
 
זאת ועוד. בעקבות שיגור שתי הרקטות מרצועת עזה לעבר באר שבע וגוש דן שלשום בלילה, הוחלט בנתב"ג לשנות את נתיבי המסלולים למטוסים הנוחתים והממריאים בשדה התעופה, ברשות שדות התעופה הדגישו כי התבנית הנוכחית לא פוגעת בלוח הטיסות.