שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר התייחס היום (ראשון) בראיון לערוץ הטלוויזיה של פוקס לפרשת הרצח של העיתונאי הסעודי ומבקר המשטר, ג'מאל חשוקג'י. לדבריו, "אנו לא יודעים כיצד הוא נהרג או איפה נמצאת גופתו, ואנחנו עובדים על מנת לאתר אותה ולקבוע מה קרה. אנו רוצים לסגור חשבון עם האחראים למותו".

לטענתו, "הדיווחים הסותרים באשר לעזיבתו את הקונסוליה באיסטנבול גרמו לכך שסעודיה פתחה בחקירה. יורש העצר מכחיש את זה ולא היה מודע לזה. אנחנו נמשיך להוציא מידע נוסף על הפרשה כאשר נוכל". לאחר מכן, שלח שר החוץ את תנחומיו למשפחת חשקוג'י, והדגיש שוב כי מדובר בשגיאה ענקית וחמורה. "זו טרגדיה נוראית, אנחנו מרגישים את כאבם. אני מבטיח להם שאלו שאחראים לטעות הזו ישאו באחריות".

בתוך כך, בהצהרה משותפת של בריטניה, צרפת וגרמניה, אמרו המדינות כי סעודיה צריכה לספק הוכחות להסבריה באשר למה שקרה לחשוקג'י. כזכור, לאחר שהכחישה במשך שבועיים כל מעורבות בהיעלמותו של העיתונאי, אמש הודיעה סעודיה כי העיתונאי נהרג בקטטה שהתפתחה בקונסוליה, וגורם רשמי במדינה אמר זמן קצר לאחר מכן כי סיבת המוות היא חנק.

שר החוץ הסעודי אל ג'ובייר. "שולח את תנחומיי למשפחה". צילום: רויטרס

 

בהצהרה של שלוש המדינות נאמר כי "שום דבר לא יכול להצדיק את ההרג הזה, ואנחנו מגנים אותו בצורה החזקה ביותר. יש עדיין צורך דחוף בהבהרה של פרטי הדברים שקרו. את ההשערות שהועלו עד כה בחקירה הסעודית, יש לגבות בעובדות וראיות כדי שיוכלו להיחשב כאמינות". המדינות הדגישו כי נדרש ומצופה מאמץ נוסף על מנת לבסס את האמת ולהבטיח שמי שביצע את ההרג יישא באחריות לפשע.

מומחה ללוחמת רשת: "הרשת הופכת לחרב פפיות נגד משטרים דיקטטוריים"

מוקדם יותר היום התייחס סגן אלוף במיל' רועי צינמן, מומחה למודיעין ולוחמת מידע ברשת וסמנכ"ל בחברת הייטק העוסקת בניתוח מידע מרשתות חברתיות למקרה בתוכניתו של אראל סג"ל ב-103FM, ואמר: "הסיפור הזה הוא מרתק והוא חלק מהתקופה בה אנחנו חיים כיום, שהיא מרתקת ביותר לכל מי שעוסק במודיעין ובהתמודדות עם מבצעי לוחמת מידע והשפעה ברשת. משטרים דיקטטוריים ודמוקרטים מצאו את הדרך להשפיע על דעת קהל בצורה לא הוגנת ומטעה ברשת אך בימים האחרונים אנחנו רואים שהרשת הופכת לחרב פיפיות ופועלת נגד אותם משטרים".

"מדובר במקרה השלישי בחודשים האחרונים שנחשף מבצע חשאי", הסביר, "בעידן המדיה החברתית והעולם המקוון כבר קשה מאוד לבצע מבצעים חשאים. מה שמרתק הוא שמי שחשף את המידע המפליל ביותר לסעודים היה גורם גלוי ברשת. הטורקים פרסמו את ההודעות שלהם אך לא שחררו מידע מפליל על האירוע ובכך היו חשודים מראש. כל המידע על האירוע התבסס על ההודעות שהטורקים פרסמו ואי אפשר היה לדעת מה נכון ומה לא. באותה עת ארגונים וחוקרים פרטיים חשפו תמונות של 15 חשודים שהגיעו מסעודיה ביום ההיעלמות של ח'אשוקג'י והמריאו מיד לאחר מכן. אותם חוקרים החלו לזהות את החשודים ואת שמותיהם והתגלה שאחד מהחשודים הוא פתולוג ששייך לארגון ביטחון פנים סעודי. בכך הוכח הקשר שלהם לאירוע".