נשיא טורקיה, רג'יפ טייפ ארדואן, הגביר הערב (ראשון) את הלחץ על ערב הסעודית בפרשת מותו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י ומטיל ספק בגרסתה של ריאד לאירועים, לפיה העיתונאי מת בקטטה וכי 18 אנשים נעצרו בחשד למעורבות באירוע. לדבריו, הוא מבטיח לגלות מה קרה "בפירוט מלא".

"למה הגיעו לכאן 15 בני אדם, ומדוע נעצרו 18 איש?", שאל ארדואן. "יש להסביר את כל זה לפרטי פרטים. ביום שלישי, הדברים האלו יוסברו בצורה שונה מאוד בישיבת מפלגת השלטון הטורקית". ארדואן הבטיח כי יתייחס לפרטים המלאים בישיבה.
גורם טורקי בכיר אמר לעיתון "פייננשל טיימס" כי אנקרה הצליחה "לבייש" את ריאד ולגרום לה להודות באשמה. "עכשיו אנחנו צריכים לקבל את כל הסיפור. אנו נפריך את הטענה כי קטטה גרמה לבלאגן הזה". 

אם ארדואן אכן יחשוף את פרטי מותו של חשקוג'י ביום שלישי, הדברים יובאו במקביל לפתיחת ועידת המשקיעים הדואלית של ערב הסעודית בריאד, אליה רשימה הולכת וגדולה של חברות ופוליטיקאים ביטלו את הגעתם בעקבות המשבר.

בינתיים, הלחץ הבינלאומי על סעודיה גובר. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התייחסה למערכת היחסים עם סעודיה, והבהירה כי גרמניה לא תמכור נשק לממלכה עד שהתעלומה בנוגע למותו של העיתונאי הסעודי הגולה ג'מאל חשוקג'י לא תיפתר. מרקל התייחסה לנושא בנאום לפני חברי מפלגתה ואמרה כי "דבר ראשון, אנחנו מגנים את המעשה באופן מלא. דבר שני, יש צורף דחוף לברר מה קרה, אנחנו רחוקים מכך. באקלים הזה, לא ייתכנו ייצוא נשק לסעודיה".

ג'מאל חשוקג'י. הלחץ סביב ריאד מתהדק. צילום: רויטרס


בתוך כך, בהצהרה משותפת של בריטניה, צרפת וגרמניה, אמרו המדינות כי סעודיה צריכה לספק הוכחות להסבריה באשר למה שקרה לחשוקג'י. כזכור, לאחר שהכחישה במשך שבועיים כל מעורבות בהיעלמותו של העיתונאי, אמש הודיעה סעודיה כי העיתונאי נהרג בקטטה שהתפתחה בקונסוליה, וגורם רשמי במדינה אמר זמן קצר לאחר מכן כי סיבת המוות היא חנק.

בהצהרה של שלוש המדינות נאמר כי "שום דבר לא יכול להצדיק את ההרג הזה, ואנחנו מגנים אותו בצורה החזקה ביותר. יש עדיין צורך דחוף בהבהרה של פרטי הדברים שקרו. את ההשערות שהועלו עד כה בחקירה הסעודית, יש לגבות בעובדות וראיות כדי שיוכלו להיחשב כאמינות". המדינות הדגישו כי נדרש ומצופה מאמץ נוסף על מנת לבסס את האמת ולהבטיח שמי שביצע את ההרג יישא באחריות לפשע.

מי שמסרב בינתיים להצטרף ללחץ הבינלאומי ולא מוכן לנקוט סנקציות כלשהן נגד סעודיה הוא נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. אמש הוא הגיב להודעה הסעודית ואמר כי "מדובר בצעד ראשון, בצעד גדול". לדבריו, "הרבה אנשים היו מעורבים במקרה, ואני חושב שזה צעד ראשון נהדר. סעודיה היתה בעלת ברית חשובה, מה שקרה היה בלתי נסבל". למרות דברי השבח מצד הנשיא האמריקאי, הגרסה הסעודית לא תואמת את השתלשלות האירועים כפי שהרשויות הטורקיות מציגות אותה, ולא הציגה ראיות לגרסתה.

שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר התייחס מוקדם יותר היום בראיון לערוץ הטלוויזיה של פוקס לפרשת הרצח של העיתונאי הסעודי ומבקר המשטר, ג'מאל חשוקג'י. לדבריו, "אנו לא יודעים כיצד הוא נהרג או איפה נמצאת גופתו, ואנחנו עובדים על מנת לאתר אותה ולקבוע מה קרה. אנו רוצים לסגור חשבון עם האחראים למותו".
 
לטענתו, "הדיווחים הסותרים באשר לעזיבתו את הקונסוליה באיסטנבול גרמו לכך שסעודיה פתחה בחקירה. יורש העצר מכחיש את זה ולא היה מודע לזה. אנחנו נמשיך להוציא מידע נוסף על הפרשה כאשר נוכל". לאחר מכן, שלח שר החוץ את תנחומיו למשפחת חשקוג'י, והדגיש שוב כי מדובר בשגיאה ענקית וחמורה. "זו טרגדיה נוראית, אנחנו מרגישים את כאבם. אני מבטיח להם שאלו שאחראים לטעות הזו ישאו באחריות".