פרשת חיסול העיתונאי הסעודי הגולה ג'מאל חשוקג'י ממשיכה להסעיר את העולם מאז אירעה הרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול בתחילת החודש. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן חשף היום (שלישי) פרטים חדשים על המקרה. "הרוצחים כבר הגיעו לשטח יממה לפני הרצח, הם התכוננו לרצח הזה זמן רב מראש, הם הגיעו למלון ולקונסוליה תשעה בני אדם בשני באוקטובר. הם הגיעו במטוס פרטי למלון אחר. היו 15 מתנקשים באירוע הזה. המצלמה רואה אותם מגיעים. באותו זמן הוא מגיע מלונדון בשעה אחת". 


"המצלמות בתוך הקונסוליה הוסרו", אמר עוד ארדואן, "העדויות מראות כי הוא נרצח בצורה פראית, נחקור את המקרה בכל דרך אפשרית". ארדואן הוסיף ושאל מדוע גופתו של חשוקג'י עדיין לא נתגלתה לאחר כל הזמן שעבר. עוד אמר כי לא יסתפק בהאשמה כלפי מספר סוכני מודיעין וכי הוא קורה לממשל הסעודי להביא את החשודים לחקירה בטורקיה. עם זאת, אמר כי הוא אינו מטיל ספק בכנותו של המלך הסעודי שאמר כי לא ידע על הרצח. 

לקראת הנאום של ארדואן, יצאה מנהלת סוכנות הביון האמריקאית, ה-CIA, לאנקרה כדי להיחשף לתוצאות החקירה מיד ראשונה. גם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס לפרשה, שמזעזעת את מערכת היחסים הבינלאומית, ועלולה אף להוביל לשינויים מרחיקי לכת בבית המלוכה הסעודי. טראמפ אמר כי הוא לא מרוצה ממה שהוא שמע מהסעודים בנוגע לחקירתם בתוצאות המקרה, והוסיף כי הוא מאמין שמדובר ב"מזימה שהשתבשה". עם זאת הבהיר הנשיא כי הוא לא מתכנן להפסיק לסחור נשק עם סעודיה, וזאת למרות הודעות גרמניה וקנדה שהודיעו שיפסיקו למכור נשק לממלכה. 


הכפיל הסעודי של חשוקג'י

ברויטרס מדווחים כי גורמי מודיעין טורקיים מסרו שסעוד אל-קטאני, עוזרו הבכיר של יורש העצר הסעודי שפוטר מתפקידו, הוא זה שהורה על חיסול העיתונאי, ועשה זאת באמצעות שיחת סקייפ. על פי הדיווח, אל-קטאני הטיח בחשוקג'י עלבונות קשים, והעיתונאי לא נשאר חייב וענה לו, על אף שהיה מוקף ב-15 אנשי מודיעין וביטחון סעודים. בשלב מסוים, אמר אל-קטאני לאנשיו להיפטר מחשוקג'י, תוך שהוא דורש מהם: "תביאו לי את הראש של הכלב".
 
לא ברור האם אל-קטאני צפה ברצח המזעזע שהתרחש בעקבות פקודתו, אולם על פי המקור הטורקי, שיחת הסקייפ הזו נמצא כעת ברשותו של ארדואן והוא מסרב לשחרר אותה לאמריקאים. אל-קטאני ידוע כמי שפיקד על מעצרם של מאות אנשי אליטה בארצו, ושמו נקשר בעבר גם לאחזקתו של ראש הממשלה הלבנוני סעד אל-חרירי במדינה. 

בתוך כך, אתמול נחשפו מספר פרטים שצפויים להקשות על הסעודים להגן על גרסתם כי מות העיתונאי נגרם במהלך קטטה שהתפתחה בקונסוליה. בין השאר פרסמה אתמול רשת CNN האמריקאית תמונות ממצלמות האבטחה שבהן נראה אחד מחברי הצוות הסעודי שנשלח לחסל את העיתונאי יוצא מהקונסוליה לבוש בבגדיו של חשוקג’י זמן קצר אחרי שנרצח.

האיש, מוסטפא אל־מדאני (57), שהוצג בתקשורת ככפיל של חשוקג’י ודומה לו במאפייני גופו, לבש את בגדיו של חשוקג’י וענד את שעון “אפל” החכם שלו. כארבע שעות לפני כן נראה אל־מדאני כשנכנס לקונסוליה לבוש חולצת משבצות בכחול־לבן ומכנסיים כהים. כשיצא ממנה, בתום חיסולו של העיתונאי, עטה ז׳קט וחולצה אחרת, שניהם זהים לבגדים שלבש חשוקג׳י כשנכנס לקונסוליה. נוסף על כך הדביק אל־מדאני על פניו זקן מזויף.

הרשת האמריקאית דווחה כי אל־מדאני יצא מהדלת האחורית של הקונסוליה, עלה למונית, נסע למסגד הסולטן אחמט ושם נכנס לשירותים ציבוריים, החליף את בגדיו למלבושים שנכנס בהם לקונסוליה ועזב את המקום. על פי החשד, השליך אל־מדאני לפח האשפה במסגד את הבגדים שלבש העיתונאי כשנכנס לקונסוליה. מדובר בתרגיל הסחה שהתברר בדיעבד ככישלון בשל ההד הבינלאומי שהתעורר.

נוסף על כך דווח אתמול כי רכב דיפלומטי סעודי שנראה עוזב את הקונסוליה זמן קצר לאחר הרצח, אותר בחניון בעיר איסטנבול. עם זאת, המשטרה הטורקית נמנעת עדיין מפרסום פרטים על הגילוי החדש, אם כי לא מן הנמנע שהנשיא ארדואן יחשוף אותם כבר היום.