המונח "מלחמת דת" קיבל בשבועות האחרונים משמעות חדשה בפולין, כאשר סרט חדש על תופעת ההטרדות המיניות והפדופיליה בכנסייה הקתולית מעורר סערה עצומה במדינה וחילק את התושבים בין אלו התומכים בכנסייה הקתולית לאלו שדורשים לחקור לעומק את תופעת הפדופיליה בקרב כמרים בפולין.



במשך שנים ארוכות נחשב נושא הפדופיליה בכנסייה הקתולית לטאבו בפולין, מדינה הנחשבת כקתולית אדוקה. רבים מתושבי פולין, גם מאמינים הפוקדים את הכנסייה מדי יום ראשון, ידעו היטב כי תופעות מזוויעות של ניצול מיני של ילדים ואפילו מעשי אונס ופדופיליה קשים אכן מתרחשים בין כותלי כנסיות שונות, אך סביב הנושא נרקם קשר של שתיקה. חלקם ראו בכנסייה מוסד קדוש שאסור לפגוע בשמו הטוב, כאשר גם העובדה כי הכנסייה נחשבת אחד המוסדות העוצמתיים ובעלי ההשפעה הרבה בקרב התקשורת והשלטון בפולין - הפכה את הנושא לטאבו מוחלט. עד שהגיע הבמאי ווייצ'ך סמרז'ובסקי (Wojciech Smarzowski) והעלה את הנושא לסדר היום בפולין, תוך שהוא מעורר כאמור מהומה גדולה.



הסרט "הכמורה", שעלה לאקרנים בפולין בתחילת אוקטובר, מביא את סיפורם של שלושה כמרים פולנים הנחשבים חברים טובים ונוהגים לבלות את ערביהם יחד בשתיית אלכוהול מרובה. אחד מהם מואשם על ידי חלק מחברי קהילתו בניצול מיני של ילדים ונרדף בשל כך באלימות רבה על ידם. הכומר השני נשוי בסתר לאישה, דבר האסור על פי חוקי הכנסייה הקתולית. הכומר השלישי הנו בעל קשרים ענפים בצמרת הכנסייה הקתולית והשלטון הפולני, והוא מנצל זאת על מנת להשתיק מקרים רבים שעלולים להביך את הכנסייה הקתולית.



עוד לפני שהסרט עלה לאקרנים, הוא כבר חולל סערה. רבים מהמאמינים בפולין, לרבות חברי ממשלה ואישי ציבור בכירים, האשימו את הבמאי ב"הוצאת דיבתה של הכנסייה לרעה והצגתה של הכנסייה הקתולית בצורה מעוותת", בעוד שארגונים המסייעים לנפגעי תקיפה מינית ניצלו את הסרט על מנת לצאת לרחובות ולהפגין, תוך שהם דורשים להעלות את הנושא לסדר היום הציבורי.



כצפוי, מיד עם עלייתו לאקרנים, הסרט שבר את כל שיאי הצפייה בפולין. בסוף השבוע הראשון, שבו הציגו כל בתי הקולנוע בפולין את הסרט בעת ובעונה אחת, צפו בו כמעט מיליון בני אדם. בשבועיים שלאחר מכן צפו בסרט כבר שלושה מיליון בני אדם, שיא חדש בפולין.



"אנו לא מתכוונים לעצור את ההפגנות". המחאה בפולין נגד הטרדות מיניות בכנסייה הקתולית, החודש. צילום: Janek SKARZYNSKI /AFP



מפת המקרים



הקרנת הסרט גם הוציאה לרחובות את המפגינים נגד הכנסייה הקתולית. כמה מאות בני אדם התגודדו בסוף השבוע הראשון שבו הוקרן "הכמורה" מול הפרלמנט הפולני בוורשה, תוך שהם נושאים שלטים שעליהם נכתב "הגנה על פדופילים היא פשע" וכתובות בגנות הכנסייה הקתולית ו"הפחדנות של ראשי הכנסייה". חלק מהמפגינים נשאו מפה של פולין, ועליה 255 צלבים שחורים שסימלו את המקומות שבהם התקבלו תלונות על הטרדה מינית של קטינים על ידי כמרים בכנסייה. מאחורי ההפגנות עמד מארק ליסינסקי, יו"ר ארגון Don’t Be Afraid, שתומך בנפגעי תקיפה מינית ופדופיליה על ידי כמרים בכנסייה הקתולית. "הסרט משקף היטב את המציאות הנוכחית בכנסייה הקתולית בפולין בנוגע לפדופיליה ולהתנהגות של המוסד הזה, לרבות הטיפול בקורבנות וחקירת הפושעים שביצעו את התקיפות המיניות", אומר ליסינסקי ל"מעריב המגזין". "הסיפורים שמובאים בסרט סיפורים אמיתיים ומוצגים על ידי הבמאי".



לטענת ליסינסקי ואנשי העמותה שלו, לפחות 600 כמרים בכל רחבי פולין ביצעו בעשרות השנים האחרונות תקיפות מיניות נגד קטינים, כאשר בשני העשורים האחרונים הורשעו 56 כמרים בפדופיליה. הוא מאמין כי הסרט החדש יעלה את הנושא לסדר היום הציבורי ויסייע בחשיפת ממדי התופעה הקשה לציבור בפולין, שהעדיף עד היום להדחיק את נושא הפדופיליה במוסד הקדוש מבחינתם. "הסרט - עם כמה אירועים נוספים שהתרחשו בתקופה האחרונה ובהם מחאות יצירתיות, הפגנות בוורשה ובערים אחרות ברחבי פולין ומפגשים עם מחוקקים בפרלמנט הפולני - החל דיון ציבורי על הסתרת הפושעים וההגנה עליהם על ידי הכנסייה, ועל אופן הטיפול בקורבנות", הוא אומר. "הרווחה והטיפול באותם קורבנות נמצאים בתחתית התהליך, כאשר ההגנה על הפושעים היא העדיפות העליונה של הכנסייה הקתולית".



מיד לאחר הסערה שפרצה סביב הסרט, נפגשו חברי עמותות שונות המגנות על נפגעי תקיפה מינית בידי כמרים בכנסייה הקתולית עם חברי אופוזיציה בפולין. בפגישות הללו לקחו חלק גם פסיכולוגים ועורכי דין, ובסופן הוחלט על הקמת פאנל מיוחד שיבדוק את היקף ההטרדות המיניות בכנסייה הקתולית בפולין ויפעל נגד כמרים שיואשמו בהטרדה מינית או בפדופיליה. "עד היום הגיעו לעמותה שלנו 500 בני אדם שסיפרו כי נפלו קורבן להתעללות מינית מצד כמרים בכנסייה הקתולית", אומר ליסינסקי. "כל מקרה נבחן בזהירות רבה, ויופיע לאחר מכן על המפה שאנו מפיצים עם המקומות שבהם בוצעה התקיפה המינית".



יש הדורשים לאסור את הקרנתו בבתי הקולנוע בפולין. הסרט "הכמורה"



אתה סבור שהרשויות בפולין עושות מספיק על מנת להתמודד עם התופעה ולעצור אותה, או שעדיין קיים קשר של שתיקה סביב הנושא?


"החוק בפולין סביב נושא הפדופיליה הוא טוב. הבעיה היא ביישום ובאכיפה שלו, שאינן מתקיימות כפי שצריך. התובע הכללי צריך לדרוש את תיקי החקירה של הפושעים האלו ולבדוק אותם. אנו נדרוש כי חוקי ההתיישנות על מקרים מסוג זה יבוטלו, והפושעים יובאו לדין. אנו נפרסם את המקרים שבהם בוטל חוק ההתיישנות והוגש כתב אישום נגד התוקפים על מנת להרתיע אחרים".



ליסינסקי גם מבטיח כי ההפגנות ברחבי פולין יימשכו עד שכל רשויות החוק יפעלו לעצור את התופעה. "אנו לא מתכוונים לעצור את ההפגנות", הוא אומר. "הן יימשכו, בין היתר על מנת לכפות על רשויות החוק להקים ועדת בדיקה עצמאית ולהבטיח תשלום פיצויים לכל הקורבנות".



"תמונה חד־צדדית"


"הכמורה" אינו הסרט הראשון בנושא שמככב בכותרות בשנים האחרונות. בשנת 2015 יצא הסרט האמריקאי "ספוטלייט", 2015 בבימויו של טום מקארתי, שמבוסס על סיפורו של צוות עיתונאים ותחקירנים מהעיתון "בוסטון גלוב" שחשפו את פרשת ההתעללות המינית בילדים על ידי כמרים בכנסייה הקתולית במסצ'וסטס לאורך שנים, ואת טיוח הפרשה על ידי הכנסייה. הסרט זכה בפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר.



מצדו השני של המתרס ניצבים המתנגדים לסרט, שטוענים כי מדובר ב"חילול הקודש" של הכנסייה. הסערה הראשונה פרצה כבר עם הקרנת הבכורה של הסרט בפסטיבל הסרטים השנתי בעיר גדיניה. מנהל רדיו גדנסק סירב להעניק לבמאי את הפרס שבו זכה הסרט, והטלוויזיה הממלכתית אף צנזרה את נאומו של הבמאי. כמו כן, ראש עיריית אוסטרולנקה בצפון־מזרח פולין אסר על הקרנת הסרט בבתי הקולנוע המקומיים. גם בכירים בממשלה הפולנית, בעיקר במפלגת השלטון הימנית השמרנית "חוק וצדק", העבירו ביקורת פומבית על הסרט, וחלקם אף דרשו לאסור את הקרנתו בבתי הקולנוע בפולין. "הסרט גורם נזק עצום לכנסייה הקתולית בפולין ומציג דעות שליליות שגורמות לצופים לצאת מאולם הקולנוע עם תחושה כי אין שום דבר חיובי בכמרים המשרתים בכנסייה", אמר סגן שר התרבות הפולני, ירוסלב סלין. "הסרט פשוט אינו מציג את האמת".



חבר הפרלמנט מתנועת הימין הקיצוני "התנועה הלאומית" , אדם אנדרושקייביץ', לקח את הביקורת צעד אחד קדימה וטען כי "מדובר במתקפה מכוונת נגד הכנסייה הקתולית שנועדה לפגוע באמונה בכנסייה בפולין. אנחנו חייבים להגיב ולהראות את הדברים הטובים שבכנסייה הקתולית".



מי שהגיבו בחריפות קשה עוד יותר היו חברי מפלגת השלטון "חוק וצדק", דומיניק טרצ'ינסקי ואנה סובצקה, שהתחייבו כי יפעלו לעצירת הפצתו של הסרט בבתי הקולנוע עוד לפני יציאתו לאקרנים. עם זאת, את הביטוי החריף ביותר של התנגדות לסרט הביע פאבל סולוך, ראש הלשכה לביטחון לאומי במשרד נשיא פולין, שהשווה את הסרט לסרטי התעמולה שהפיצו הנאצים נגד היהודים, לא פחות. "יש לי רושם שהסרט נעשה בכוונת זדון, כמו שהנאצים עשו סרטי תעמולה נגד היהודים", אמר סולוך בראיון לתחנת רדיו פולנית. "אפשר לצלם סרט כזה על כל סוגי הכנסיות, כל גזע וכל רקע אחר".



"זה נכון שיש תופעות בודדות של כמרים שמבצעים מעשים לא ראויים, אבל מדובר במיעוט בלבד", טוען ייז'י מאצ'קו (55), תושב קרקוב וקתולי אדוק הפוקד מדי יום ראשון את הכנסייה, ובבחירות האחרונות הצביע עבור מפלגת השלטון "חוק וצדק" הנחשבת מקורבת לכנסייה הקתולית. "דברים כאלו נעשים לצערנו במוסדות רבים בעולם, לא רק בכנסייה. אי אפשר להציג את הכנסייה הקתולית כמקום מושחת, שבו כמרים מבצעים מעשים מגונים בילדים או משתמשים בכוח שלהם בצורה לא נאותה. יש הרבה מאוד דברים יפים והגונים שמתקיימים בכנסייה, אבל הסרט הזה מביא תמונה חד־צדדית ולא הוגנת לחלוטין, כאילו בכנסייה מתרחשים רק דברים נוראיים כאלו".



גם אם אכן מדובר במיעוט של כמרים, האם לא הגיעה השעה להעלות את הנושא לסדר היום הציבורי על מנת למנוע מקרים נוספים בעתיד?


"אם מישהו נפגע, בכנסייה או בכל מקום אחר, הוא צריך להתלונן במשטרה והיא צריכה לבדוק את התלונה. אם מישהו אכן ביצע מעשי פשע כאלו, הוא צריך לתת את הדין. אבל אי אפשר להציג סרט שבו כל הכנסייה הקתולית נראית כמו מקום מושחת ואפל, שבו מתבצעים פשעים נוראיים כמו פדופיליה, בזמן שכמרים אחרים משתמשים בכוחם על מנת להשתיק זאת. זו לא התמונה האמיתית. הסרט מציג תמונה מעוותת של הכנסייה ולא מראה את הדברים היפים שיש בכנסייה הקתולית. אני חושב שהסרט פופוליסטי, והבמאי ניסה לרכוב על הגל התקשורתי של חשיפת מקרים מסוימים של ניצול מיני של ילדים על ידי כמרים בשנים האחרונות כדי להביא סרט סנסציוני שמציג את כל הכנסייה הקתולית כמקום אפל ומושחת. זו לא התמונה האמיתית".