סין הודתה בשבוע שעבר לראשונה כי היא מפעילה "מחנות לחינוך מחדש" עבור המוסלמים האויגורים במחוז שינג'יאנג שבמערב המדינה, ואתמול סיפקה רשת BBC עדויות חדשות להרחבת המחנות ולמתרחש בתוכם במסגרת המאמץ של השלטון בבייג'ינג לדכא את האוכלוסייה המוסלמית במחוז. כתב הרשת, ג'ון סדוורת', ניסה לבקר באחד המחנות ליד העיירה דבנצ'נג, לא הרחק מבירת המחוז אורוצ'י, אולם בדרכו לשם הוא היה תחת מעקב מתמשך של אנשי ביטחון. סדוורת' והצוות שלו הצליחו לתעד עבודות בנייה במחנה, אך כאשר הם המשיכו להתקדם עצרו אותם אנשי הביטחון ודרשו מהם להפסיק לצלם ולהסתלק מהמקום.
 
התחקיר החדש הציג גם צילומי לוויין שאיתרו יותר מ־40 אתרים ברחבי שינג'יאנג שיש סבירות גבוהה שהם מהווים מתקנים ביטחוניים עם מגדלי שמירה וגדרות אבטחה, וברבים מהם גם זוהו עבודות הרחבה או בנייה של מתקנים חדשים בשנים האחרונות. רפאל ספרי, נשיא של ארגון אדריכלים אמריקאי, שבחן את הצילומים של האתר בדבנצ'נג הגיע למסקנה שמדובר במתקני כליאה. "נראה שזהו מקום שנועד לאכלס מספר רב של אנשים בשטח קטן ככל האפשר עם
עלויות בנייה נמוכות", אמר ספרי, שלא שלל את ההערכה כי במקום יש 130 אלף כלואים.  

לפי הנתונים, בעוד בשנת 2011 זוהו חמישה מתקנים חדשים ושנה לאחר מכן זוהה רק מתקן חדש אחד, בשנה שעברה עמד מספר המתקנים החדשים על 15 והשנה הוא הגיע עד כה לעשרה אתרים חדשים. עדות נוספת להרחבת המתקנים הגיעה ממסמכים של מכרזים ממשלתיים שהציגו בקשות להתקנה של מגדלי שמירה, גדרות תיל, מערכות מעקב וחדרים עבור השומרים.


מאחר שהרשויות בסין לא מאפשרות לשוחח עם התושבים ללא נוכחות של נציגים מטעם המפלגה הקומוניסטית, אנשי ה־BBC התקשרו לתושבים בעיירה דבנצ'ק על מנת לברר על האתר המסתורי. "זה בית ספר לחינוך מחדש", הייתה התשובה השגרתית. "יש שם עשרות אלפי בני אדם כעת. יש להם בעיות עם המחשבות שלהם".

אבלט טרסון טוהטי (29) שהה במחנה חינוך מחדש במשך חודש בסוף 2015. הוא סיפר ל־BBC כי בכל בוקר הוא ויתר הכלואים היו מתעוררים שעה לפני הזריחה וקיבלו דקה להתאמן בחצר ומי שלא רץ מהר, נשלח לחדר ענישה ושם הוכה בחגורה ובבעיטות. עוד סיפר: "שרנו שיר שנקרא 'בלי המפלגה הקומוניסטית אין סין חדשה'. הם לימדו אותנו חוקים. אם לא יכולנו לדקלם אותם נכון, היו מכים אותנו". אבלט היה בין הבודדים ששוחררו, ואף הצליח לעזוב את סין ולעבור לטורקיה, אולם אביו ושמונה מאחיו עדיין מוחזקים במחנות בסין. "אין מישהו שנותר בחוץ", סיכם בצער.