שמותיהם של הנרצחים בפיגוע בבית הכנסת "עץ חיים" פורסמה היום (ראשון) במסיבת עיתונאים מיוחדת. שמות הנרצחים הם ג'ויס פיינסברג, בת 75, ריצרד גוטפריד בן 65, רוז מלינגר בת 97, בן רבינוביץ' בת 66, ססיל רוזנטל בת 59 ואחיה דייויד רוזנטל בן 54, ברניס סיימון בן 84 ובעלה סילבן סיימון בן 86, דניאל שטיין בן 71, מלווין ווקס בן 88 וארוייון יאנגר בן 69. נציג הקהילה היהודית אמר כי זאת "תקופה נוראה לקהילה היהודית נעשה כל שביכולתנו לעזור לקהילה, רוצה להודות למשטרה, לבולשת, למשרד לביטחון המולדת ולצלב האדום". 




סקוט בריידי תובע מדינת פיטסבורג אמר במהלך מסיבת עיתונאים שמדובר ב"מקום בו הקהילה התכנסה כדי לחגוג את הקדוש ביותר. בכל פנסילבניה כולם מתפללים למען אחינו היהודים. כקהילה נדחה את האלימות והשנאה, נחבק את ההבדלים הדתיים בינינו, נתאבל על הקורבנות ונחלים". זירת הרצח צפויה להיות סגורה לכניסת קהל במשך השבוע הקרוב לצורך המשך החקירה.



"השגנו כתב אישום נגד רוברט באוורס", הוסיף בריידי, "הטא נכנס לבית הכנסת בעת טקס דתי. היה חמוש בשלושה אקדחי גלוק ואיי אר 15, ירה ב-11 אנשים ופצע שניים. כוחות ימ"מ הגיעו וארבעה שוטרים נפצעו, שלושה מתוכם נורו על ידו. באוורס נכנע למשטרה ונמצא במעצר פדרלי. 11 סעיפי רצח הוגשו נגדו ועוד 11 סעיפי שימוש בנשק חם. סעיף נוסף על תקיפת שוטרים. הוא יופיע בפני שופט ביום שני. החקירה נמשכת ולא נחסוך במאמצים כדי שייענש על פשעיו. לא נוכל לחלוק את כל הפרטים, אנחנו בשלבי החקירה הראשונים. מז"פ זיהה את כל ההרוגים ונמסרה הודעה למשפחות. רוצה להודות לרב ולמשפחות על הסבלנות".



סוכן ה-FBI רוברט ג'ונס אמר כי "אנו ממשיכים בחקירה כדי להבין למה הוא ביצע את הפשע הנורא הזה. אנחנו לא יודעים למה הוא בחר דווקא בבית הכנסת הזה". עוד אמר כי הירי נמשך כעשרים דקות ואם באוורס היה נמלט יש סבירות גבוהה שהיה חוזר על מעשיו.



ראש העיר פיטסבורג אמר כי "סקוורל היל היא השכונה הכי רבגונית בפיטסבורג. אנחנו נהיה שם לתמוך בחברינו בקהילה היהודית. נתאושש מזה ונעמוד בחזרה. השוטרים הגיעו ממחוזות שכנים לעזור, התיאום עזר לעמוד בטרגדיה. תודה מכל העיר לשוטרים שסיכנו את עצמם. העיר תעמוד מאחורי המשפחות. אנחנו יודעים שאנו כחברה טובים יותר מזה, השנאה לא תנצח, מי שמנסה לפלג אותנו בגלל איך שאנחנו מתפללים יפסיד".



הרצח הקטלני בתולדות יהודי ארה"ב


מדובר ברצח הקטלני ביותר של יהודים בתולדות ארצות הברית ובמהלך השעות שלאחר הרצח הגיעו רבים סמוך לבית הכנסת, הדליקו נרות שרו בעברית והתאבלו בעקבות האסון שפקד את הקהילה. ראש עיריית פיטסבורג, ביל פדוטו, אמר לתקשורת כי "כאשר רשימת המתים תפורסם היא "תקרע את הלב". עוד אמר שהוא מכיר באופן אישי חלק מהקורבנות. האפיפיור פרנציסקוס גינה את הטבח ואמר כי הוא "מגנה את מעשה האלימות הבלתי אנושי" ומתפלל לסופה של "אש השנאה" שהניעה אותו



רשת GAB הרשת שבה היה חבר היורה, הוציאה הודעה בעקבות הרצח בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג וכתבה כי "המדיניות של הרשת לגבי טרור ואלימות תמיד הייתה מאוד ברורה. יש לנו אפס סובלנות כלפיהם. הרשת מגנה כל שימוש באלימות ובטרור. זו תמיד הייתה המדיניות שלנו". 



"אנחנו מאוד עצובים ומצטערים על מה שאירע בפיטסבורג", נכתב עוד, "אנחנו חושבים על משפחותיהם וחבריהם של הקרבנות ומתפללים עבורם. אנחנו בעד חופש ביטוי שווה לכולם אך לצערינו הרשתות החברתיות מוציאות את הטוב ואת הרע מבני האדם. לאחר הירי עדכנו את המשטרה לגבי הפרופיל של החשוד בחשבון, ונתנו לה גישה אליו כדי שתוכל לדלות פרטים על האיש. החשבון נמחק".