נשיא ברזיל הנבחר ז'איר בולסונרו יבקר בישראל, כך מסר היום (שני) ראש לשכתו, אוניקס לורנזוני. הוא הודיע כי בולסונרו יבקר בארץ לאחר נסיעותיו לצ'ילה ולארצות הברית. הנשיא הנבחר, שזכה לברכות ממנהיגים רבים באמריקה הלטינית וברחבי העולם, הביע את רצונו בהידוק היחסים עם ארה"ב ועם ישראל. יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, בירך אתמול את "ידידי, ז'איר בולסונרו" וכינה אותו "ידיד אמת של ישראל". "מחכים לביקורך בישראל, ומאחלים לך הצלחה רבה!", כתב.
 
בולסונרו, קצין צבא לשעבר שהביע עמדות קיצוניות נגד נשים והומואים ולא הסתיר את תמיכתו בחונטה הצבאית ששלטה בעבר בברזיל, נבחר לנשיא החדש של המדינה החשובה ביותר באמריקה הדרומית אחרי שניצח בסיבוב השני של הבחירות ביום ראשון. "נשנה את גורלה של ברזיל", הצהיר הנשיא הנבחר, איש הימין הקיצוני. מאז הסיבוב הראשון בתחילת החודש, הוביל בולסונרו בסקרים על יריבו, איש מפלגת הפועלים מהשמאל, פרננדו חדד, אולם מיד עם סגירת הקלפיות ופרסום המדגמים הראשונים ביום ראשון בלילה היה ברור שהוא המנצח הברור.

הנשיא הנבחר (63) גרף 55.13 אחוז מול 44.87 אחוז לחדד והוא יהפוך ב-1 בינואר 2019 לנשיא ה-38 של ברזיל. "יש לנו הכל על מנת להפוך לאומה אדירה", הצהיר בולסונרו בנאם הניצחון ששודר בעמוד הפייסבוק שלו. "יחד, אנחנו נשנה את גורלה של ברזיל". הוא כינה את עצמו "מגן החירות" שיוביל שלטון שיגן על האזרחים "שימלאו אחרי חובותיהם" ויכבדו את החוק. "החוקים הם עבור כולם, ככה זה יהיה בתקופת הממשלה החוקתית והדמוקרטית שלנו", אמר.

תומכי בולסונרו חוגגים את ניצחונו בסאו פאולו. צילום: רויטרס
תומכי בולסונרו חוגגים את ניצחונו בסאו פאולו. צילום: רויטרס

 
בולסונרו הצטרף לפוליטיקה לפני כשלושים שנה אחרי פרישתו מהצבא, זכה לכינוי "טראמפ של האזור הטרופי" בשל עמדותיו הנוקשות ביחס לחוק וסדר, בדומה לנשיא האמריקאי. בין השאר, הוא קרא להילחם בפשיעה במדינה באמצעות הקלות באישורי הנשק לאזרחים, בשימוש בצבא נגד הפושעים ובהפעלת עונש מוות. הנשיא טראמפ צייץ כי הוא כבר שוחח עם בולסונרו וסיכם עמו לעבוד על "סחר, צבא וכל דבר אחר!".

אולם הוא עורר תרעומת וחשש בקרב אזרחים רבים ובקרב ארגוני זכויות אדם ואזרח לנוכח שרשרת התבטאויות שערורייתיות נגד נשים, נגד בני מיעוטים ונגד הקהילה הגאה, כאשר אף הצהיר כי הוא היה רוצה שבנו ימות בתאונת דרכים מאשר יהיה הומו. הוא גם הביע ערגה לימי החונטה הצבאית ששלטה במדינה עד שנת 1985.
בולסונרו לא נחשב למועמד המוביל בדרך לנשיאות, אולם אחרי שבית המשפט אסר על הנשיא לשעבר, לולה דה סילבה, להתמודד בשל מאסרו בפרשת שחיתות, ולאחר שבולסונרו נדקר ונפצע קשה במהלך עצרת בחירות בחודש שעבר, התמונה השתנתה והוא החל להוביל בסקרים. אוהדיו לא הסתירו את שמחתם אחרי שהוא ניצח ביום ראשון. "בפעם הראשונה יהיה לנו נשיא אמיתי מהימין הקיצוני עם חרון האל", אמר פרננדו פריירה, סטודנט לפיזיותרפיה. "הוא נשיא שחיכינו לו זמן רב".