רוברט באוורס, שמואשם בטבח של 11 בני אדם בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג, הגיע היום (שני) להופעה הראשונה שלו בבית המשפט תחת אבטחה כבדה. בסיום הדיון, נמסר כי הוא ישאר בכלא והדיון הבא בעניינו יערוך ביום חמישי הקרוב, שם צפויות להיות מוצגות הראיות הרבות שקיימות נגדו.



באוורס בן ה-46 הוא בעל היסטוריה של פרסום חומר אנטישמי באינטרנט, מואשם ב-29 עבירות פליליות, ביניהן הפרת חוקי זכויות האזרח של ארה"ב ובפשע שנאה. חלק מההאשמות נגדו עשויות להוביל לכך שיושת עליו עונש מוות, כשם שדרש גם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. הוא שוחרר מוקדם יותר מבית החולים בו התאשפז לאחר שנפצע בקרב היריות עם השוטרים שהגיעו לזירה. 


ג'פרי כהן, נשיא בית החולים באלגני בו אושפז באוורס, חבר גם בקהילת "עץ החיים". בדברים שאמר לרשת ABC, סיפר כי באוורס "נכנס לבית החולים שלי וצעק 'אני רוצה להרוג את כל היהודים', בזמן ששלושת האנשים הראשונים שטיפלו בו היו יהודים". 

לפיד. "מסרב לחיות בעולם שבו רוצחים מגדירים לנרצחים מיהו יהודי". צילום: TPS


בתוך כך, התנועה הקונסרבטיבית בירושלים קיימה טקס זיכרון לזכר 11 קורבנות הטבח, כאשר תמונותיהם של כל חללי הפיגוע הוצגו בפני הקהל. יו"ר האופוזיציה, חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני), אמרה באירוע כי "אם יש תשובה לאירוע הנוראי הזה היא צריכה להיות בהתחלת התיקון - הכרה של מדינת העם היהודי בזרמים השונים ביהדות. אם נעשה את התיקון הזה בינינו, נעשה גם תיקון עולם. שנאה אי אפשר לכוון, ומיגור האנטישמיות זאת גם האחריות של הנהגה במקומות בהם היא מרימה את ראשה. אנחנו הראשונים שצריכים לדעת ששנאת זרים תמיד תכלול גם אותנו היהודים בתוכה". 
 
לדבריה, "אחינו שנרצחו שאפו לתיקון עולם ואני גאה בהם על זה. אנחנו תמיד נהיה עם כל יהודי בעולם מול האנטישמיות, כפי שכל יהודי בעולם יהיה איתנו כשישראל מותקפת. יהי זכרם ברוך".

יו"ר מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, אמר בטקס: "לזכר מי אנחנו מתפללים היום? האם אנחנו מתפללים היום לזכרם של קונסרבטיבים? לזכרם של רפורמים? או שאנחנו מתפללים לזכר שני אחים. לזכר בעל ואשה. לזכר ניצולת שואה בת 97. לזכרו של רופא שנרצח בעת שרץ אל האש כדי להציל חיי אדם. לזכרם של יהודים".
 
לדבריו, "אני מסרב לחיות בעולם שבו הרוצחים מגדירים לנרצחים מיהו יהודי. אני מסרב גם לחיות בעולם שבו הדבר היחיד שמאחד אותנו הם הזעזוע והכאב. לא תחת עץ המוות אנחנו יושבים, אלא בצילו של עץ החיים. לא ייתכן שאת התפילה לזכר הנספים לא יוכלו נשותיהם ואמותיהם לערוך בכותל המערבי. לא ייתכן שישראל תהיה הדמוקרטיה היחידה בעולם שבה אין חופש דת דווקא ליהודים".
 
"ברגע הזה בחיינו, ברגע הזה במדינה הזו, בעם הזה, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו לאן הולכים מכאן?", אמר לפיד. "האם נמשיך לפסוע במסלול של הקיטוב והפילוג והכעס? כי יש גם אפשרות אחרת. היא בידינו. היא הבחירה שאנחנו יכולים לעשות. והבחירה הזו אומרת: עושה שלום במרומיו, הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל. על כל ישראל. רפורמים, קונסרבטיביים, חילונים, חרדים, ישראלים, אמריקאים, קהילת פיטסבורג. ואמרו – אמן".

גם יו"ר הסוכנות היהודית, בוז'י הרצוג, הגיע לטקס


מנכ"ל התנועה מסורתית, ד"ר יזהר הס, אמר באירוע כי "ישנם אירועים שמוטב היה לולא היו מתקיימים. כזה הוא הערב הזה". לדבריו, "ירי באנשים חפים מפשע הוא פשע מתועב. אין שפל ממנו בכל מקום ובכל עת. אולם המכה הפעם קשה לנו במיוחד, כי האסון אירע בנו, אירע לנו, למשפחה. רבים מאיתנו מכירים באופן אישי חברים וחברות מהקהילה המיוחדת הזו. והנה, פעם נוספת, מזכיר לנו העולם את שחלק מאיתנו לפעמים שוכחים: שיהודי הוא יהודי הוא יהודי".
 
לדבריו, "לאנטישמיות פנים רבות ורעות. היא הרימה ראשה הפעם בארצות הברית של אמריקה, והניעה אדם שטוף שנאה לבצע את המתועב שבמעשים: לשפוך דם נקיים. קשה לשער מהי מידת השנאה המובילה אדם לפתוח באש על בני אדם אחרים, באמצע תפילתם, רק משום שדתם או השקפתם שונה".
 
"מתוך הצער, ולמרות שהאבל טרי, זה רגע חשוב לעצור ולחשוב בו רגע על קהילת יהודי ארצות הברית הליברלית, שחבריהם נפלו בשבת האחרונה על קידוש ה'", אמר. "קידוש ה' הוא מונח שלא עולה על שפתינו בקלות. הוא שייך ליהודי אירופה תחת חרב הנוצרים הימי ביניימית, למקרי הרדיפה בארצות האסלאם. הוא מצוטט בתפילות על מיליוני הנשחטים בשואה. מתערבב בדמעות על ההרוגים בפיגועים בארצנו הקטנטונת. אבל לא בצפון אמריקה. בארצות הברית יהודים לא מתים על קידוש ה'. לא שזה לא קרה מעולם, אבל ככלל, זה לא קרה. בהר נוף כן, בלוס אנג'לס לא. והנה נפל דבר".