ראש שירות הביטחון של דנמרק הודיע היום (שלישי) כי המודיעין האיראני ניסה על פי החשד להוציא לפועל פיגוע כנגד אדם בדנמרק. הפיגוע תוכנן נגד מנהיג הסניף הדני של תנועת המאבק הערבי לשחרור העיר אהוואז, בה בוצע בחודש ספטמבר האחרון פיגוע רצחני כנגד אנשי משמרות המהפכה.



על פי הדיווח, המשטרה עצרה אזרח נורווגי עם רקע איראני ב-21 לאוקטובר בחשד למעשים, אולם בפרשה יש ככל הנראה מעורבים נוספים. משטרת נורווגיה הודיעה כי היא סייעה לדנמרק להגיע לחשוד ולחשוף את המקרה. 


שר החוץ הדני, אנדרס סמואלסן, צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי דנמרק תגיב על הניסיון האיראני לפגוע באותו אדם. לדבריו, ממשלת דנמרק מנהלת מגעים עם מדיניות אירופאיות אחרות במטרה להגיע להסכמות על הצעדים הבאים שינקטו.

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר מוקדם יותר היום בנוגע לסנקציות שהטילה ארה"ב על מדינתו כי "למרבה הצער, מדינה פורצת חוק מבקשת להעניש מדינה השומרת על החוק. לשיטה זו יהיו השלכות חמורות על הסדר העולמי". את הדברים אמר לסוכנות הידיעות האיראנית IRNA במהלך ביקורו באיסטנבול.


כזכור, בתחילת החודש פרסם המודיעין הצרפתי כי הם הגיעו למסקנה חד משמעית לפיה המודיעין האיראני הורה על ביצוע תקיפה מסיבית בפריז. בצרפת הבהירו כי האחראי לניסיון הפיגוע, אשר סוכל בחודש יוני השנה, הוא שר המודיעין האיראני בעצמו, סעיד מוגדאם. "מאחורי כל זה עמדה חקירה ארוכה, קפדנית ומפורטת, שאפשרה לנו להגיע למסקנה חד משמעית, שהאחריות לניסיון הפיגוע היא של משרד המודיעין האיראני", כך מסרו היום בצרפת.  

בעקבות האירוע, בצרפת הקפיאו נכסים השייכים לשירותי המודיעין האיראניים ולשני אזרחים איראניים. כמו כן, המשטרה הצרפתית פשטה על מרכז אסלאמי שיעי ועל בתי מנהיגיו בצפון המדינה, זאת בשל חשד לפעילות טרור. בפשיטה עצרה המשטרה 11 בני אדם, ותפסה את נכסיו הכלכליים של המרכז, שבראשו עומד יחיא גואסמי, הידוע בדעותיו האנטי-ציוניות ובקשריו עם איראן. "זו פשיטה לסיכול טרור. פעילות המרכז תחת מעקב בשל תמיכה ברורה במספר ארגוני טרור ובתנועות שדוגלות ברעיונות המנוגדים לערכי הרפובליקה", נמסר מהמשטרה המקומית. 
 
מהלך הקפאת הנכסים האיראנים הגיע למרות המחלוקת בין צרפת לארה"ב לגבי הפרישה מהסכם הגרעין עם איראן, כאשר צרפת היא בין המדינות האירופאיות התומכות בהמשך קיום מסחר עם איראן. 

כזכור, בחודש ספטמבר האחרון נהרגו ונפצעו עשרות בני אדם, בהם אנשי משמרות המהפכה, בפיגוע ירי אותו ביצעו ארבעה חמושים במהלך מצעד צבאי באהוואז שבדרום מערב איראן. רוב התושבים בחבל אהוואז בו אירע הפיגוע הם ערבים סונים שמוחים כבר תקופה ארוכה נגד השלטון בטהרן.