האם איראן מצאה נתיב עוקף סנקציות בנודע לרכישת מטוסים אזרחיים? בכירים רוסים סיפרו היום (שבת) לרשת רויטרס כי חברת המטוסים הרוסית סוחוי בודקת דרכים לצמצם את התלות בחלקים אמריקאים, וזאת כדי שתוכל למכור לחברת התעופה האיראנית הלאומית - איראן-אייר מטוסי סופרג'ט 100. איראן-אייר מעוניינת לרכוש כ-100 מטוסים לחידוש צי המטוסים המתיישן שלה.



בחברת איראן-אייר אמרו כי הם "יברכו כל חברה שתוכל לספק את המטוסים הדרושים לנו, ובחנו אף את הסוחוי ומטוסים שמיוצרים מחוץ לאירופה. אנחנו נבחן רכישת מטוסים מחברות אלה אם הן לא יצריכו אישור ממשרד התעשייה האמריקאי, ויהיו מוכנות לקיים משא ומתן על המכירה". מרבית המטוסים בשוק האזרחי משתמשים בחלקים אמריקאיים בייצור, ועל כן הסנקציות שהוטלו על איראן במסגרת הפרישה האמריקאית מהסכם הגרעין יימנעו מחברות אלה למכור מטוסים לאיראן. לא ברור מה ייעלה בגורל עסקאות הרכישה שחתמה איראן בשנים האחרונות לרכישת מטוסי בואינג, איירבוס ו-ATR.



סנקציות על מעל ל-700 אישים וארגונים באיראן



כזכור, אתמול הודיע שר האוצר האמריקאי על חידוש כלל הסנקציות שהוסרו מעל איראן במסגרת הסכם הגרעין בין הרפובליקה האסלאמית ושש המעצמות - ארצות הברית, רוסיה, סין, גרמניה, בריטניה וצרפת. למרות שמרבית המדינות החתומות על ההסכם לא פרשו ממנו, חברות רבות החלו להפסיק לקיים עסקים עם איראן בשל החשש מהפרת הסנקציות האמריקאיות. שר האוצר מנוצ'ין איים על שירות הסליקה והבנקאות הבלגי SWIFT, אחד הארגונים הפיננסיים הגדולים והחשובים בעולם, שללא שיתוף פעולה שלו לסנקציות האמריקאיות תהיה השפעה מעטה יחסית, כי אם הוא לא ישתף פעולה עם הסנקציות גם הוא יענש. הסנקציות החדשות כוללות מעל ל-700 אישים וארגונים באיראן.



"SWIFT לא שונה מכל יישות אחרת", אמר מנוצ'ין, "ייעצנו להם להתנתק מכל מוסד כלכלי איראני, ולא נטיל גם עליהם סנקציות". ללא גישה לשירותי הסליקה של SWIFT, לאיראן יהיה קושי להעביר ולקבל כספים, מה שיקשה עליה לקיים מסחר חוץ. עם זאת הודיעה ארצות הברית כי בשלב זה שמונה מדינות, בהן טורקיה, יוכלו להמשיך לקנות מאיראן נפט.



באיראן הגיבו להטלת הסנקציות והודיעו כי הן לא ישפיעו על הכלכלה המקומית. דובר משרד החוץ האיראני בהרם קאסמי אמר כי "אמריקה לא תוכל להפעיל לחץ נגד מדינתנו הגדולה והאמיצה", והוסיף, "יש לנו את הידע והיכולת לנהל את הכלכלה שלנו". גם באירופה הביעו אכזבה מהמהלך האמריקאי האחרון, והבטיחו להגן על חברות אירופאיות שמעוניינות לקיים עסקים עם איראן.