שנתיים אחרי הבחירות הדרמטיות לנשיאות ארה"ב שהסתיימו בניצחון המפתיע של דונלד טראמפ, הולכים היום (שלישי) אזרחי ארה"ב לקלפיות כדי לעצב את דמותו של הקונגרס החדש בבחירות אמצע הקדנציה, הנחשבות למשאל עם על מדיניות הנשיא והמפלגה הרפובליקנית ולמבחן עבור הדמוקרטים, שמנסים ליצור מומנטום מחודש לקראת שנת 2020.
 
כל 435 חברי בית הנבחרים עומדים לבחירה, כאשר נכון להיום יש לרפובליקנים רוב של 241 מושבים לעומת 194 מושבים לדמוקרטים. הדמוקרטים זקוקים לניצחון ב־24 מושבים נוספים לפחות על מנת להשיב לעצמם את השליטה בבית התחתון של הקונגרס אחרי שמונה שנים רפובליקניות, ומעריכים שננסי פלוסי הדמוקרטית עשויה לשוב לתפקיד יו"ר בית הנבחרים.
 
בסנאט, שבו יש כיום יתרון של 51 צירים לרפובליקנים לעומת 47 צירים דמוקרטים ושני סנאטורים עצמאיים שלרוב מתייצבים לצד הדמוקרטים, תתקיים הצבעה על 35 מתוך 100 המושבים. 23 מהמושבים שעליהם יערכו הפעם בחירות, שייכים כעת לדמוקרטים ושניים נוספים הם של הסנאטורים העצמאיים, בעוד שהרפובליקנים צריכים להגן על שמונה מושבים בלבד. הדמוקרטים זקוקים לניצחון בשלושה מושבים נוספים על מנת לבצע מהפך, אולם אם ייווצר שוויון 50 בין המפלגות, אזי סגן הנשיא, מייק פנס, ישמש שובר השוויון וישמר בפועל את השליטה הרפובליקנית.

ברק אובמה וסטייסי אברמס. צילום: AFP
ברק אובמה וסטייסי אברמס. צילום: AFP

 

הסקרים לקראת ההצבעה הראו כי הדמוקרטים צפויים להשיג את הרוב בבית הנבחרים, על אף שבימים האחרונים הצטמצם מעט הפער בין המפלגות. מנגד, חוזים כי בסנאט ישמרו הרפובליקנים על הרוב הקיים ואולי אף יצליחו להגדיל אותו מעט. ניצחון דמוקרטי בבית הנבחרים צפוי להקשות על טראמפ לקדם צעדי חקיקה, במיוחד בכל הנוגע להגירה ולבניית החומה בגבול עם מקסיקו, בעוד שרוב רפובליקני בסנאט יאפשר למנות שופטים נוספים לבית המשפט העליון במקרה הצורך. רוב דמוקרטי בבית הנבחרים עשוי אף להוביל לצעדי הדחה נגד הנשיא, אולם אם יישאר הרוב הרפובליקני בסנאט – שבו מתקיימים משפטי הדחה – ככל הנראה טראמפ צפוי להישאר בבית הלבן.
 
בשתי המפלגות הגדירו את בחירות האמצע כחשובות ביותר זה שנים רבות, והפכו אותן למשאל על התנהלותו של הנשיא טראמפ. הרפובליקנים מגדירים את עצמם כמי שיגנו על ארה"ב מפני מהגרים בלתי חוקיים תוך שהם מצביעים על שיירת המהגרים ממרכז אמריקה שנעה כעת במקסיקו לכיוון הגבול, ואילו הדמוקרטים שמו דגש על אופיו השנוי במחלוקת של הנשיא ועל התבטאויותיו הקיצוניות. עדות לעניין הרב בבחירות סיפקה העובדה שיותר מ־34 מיליון בעלי זכות בחירה כבר השתתפו בהצבעה המוקדמת שהסתיימה ביום ראשון, ומעריכים כי גם היום יירשמו תורים ארוכים בקלפיות.
 
לקראת קו הגמר של הבחירות הפכו הקמפיינים להתגוששות ישירה בין טראמפ לבין קודמו בתפקיד, ברק אובמה. השניים הגיעו בימים האחרונים למדינות רבות על מנת לעודד את המצביעים ולהביע תמיכה במועמדים שמנהלים קרבות צמודים. בעצרות ההמוניות שקיים, המשיך טראמפ לקדם את מדיניות "אמריקה תחילה" ולתקוף את התקשורת, ועורר האשמות בגזענות כאשר אמר כי אנדרו גילום וסטייסי אברמס, המועמדים השחורים לתפקידי מושלים בפלורידה ובג'ורג'יה, הם "לא כשירים". "אתם חייבים ללכת לקלפיות ביום שלישי, אתם חייבים להצביע", המריץ טראמפ את תומכיו בעצרת בג'ורג'יה. "הניגוד בבחירות האלה לא יכול להיות ברור יותר".
 

אובמה, מצדו, האשים את טראמפ בניסיון לפלג את אמריקה ובהפצת שקרים והפציר במצביעים לצאת בהמוניהם לקלפיות כדי לעצור את המגמה. "כאשר אתם מצביעים, אתם יכולים לדחות סוג כזה של פוליטיקה", אמר בעצרת באינדיאנה. "כאשר אתם מצביעים, אתם יכולים לבחור בתקווה על פני פחד".