ארצות הברית מקווה כי רוסיה תמשיך לאפשר לישראל לתקוף מטרות איראניות בסוריה, למרות אספקת מערכת ה-S300 למשטר אסד, כך אמר היום (רביעי) השליח האמריקאי למדינה. "רוסיה אפשרה, בהתייעצות עם הישראלים, תקיפות נגד מטרות איראניות בתוך סוריה. אנחנו בהחלט מקווים שהגישה הזאת תימשך", אמר השגריר ג'יימס ג'פרי.



"לישראל יש אינטרס קיומי למנוע מאיראן לפרוס מערכות נשק ארוכות טווח בתוך סוריה ולהשתמש בהן נגדה. אנו מבינים את האינטרס הקיומי ותומכים  בישראל", אמר ג'פרי לכתבים. "המאמץ המיידי שלנו הוא לנסות ולהרגיע את המצב ואז להמשיך הלאה לפתרון ארוך-טווח". 

השליח האמריקאי אמר כי ריבוי הכוחות הזרים על אדמת סוריה יוצר פוטנציאל להסלמה. "הרוסים, שהיו שם בעבר, לא ייסוגו, אך יש ארבעה כוחות צבאיים זרים - הישראלים, הטורקים, האיראנים והאמריקאים - שכולם פועלים כרגע בתוך סוריה. זה מצב מסוכן", אמר. 

מערכת טילי S300. צילום: רויטרס
מערכת טילי S300. צילום: רויטרס

 

כזכור, דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב אמרה בחודש שעבר כי במידת ורוסיה תעביר את מערכת ההגנה האווירית S-300 לסוריה, היא תוביל ל"הסלמה חמורה" והזהירה אותה שלא תעשה כן. מוקדם יותר דווח כי למעשה העברת המערכת הראשונה כבר הסתיימה, ומשרד הביטחון הרוסי אף הודיע לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי הושלמה העברת מערכת ה-S-300 הראשונה לידי סוריה.

את הדברים אמר אז שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו לפוטין בפגישה בין השניים ששודרה בערוץ רוסיה 24 המקומי. בנוסף לכך הודיעו במשרד ההגנה הרוסי כי יוצב מנגנון אחיד למערך ההגנה האווירית עד ה-20 באוקטובר וכי במשך שלושת החודשים הראשונים, מומחים רוסים ילוו את הצוותים הסורים שיתפעלו את המערכת. "במהלך השבועיים הקרובים, תועבר לסוריה מערכת הגנה אווירית מסוג S-300, שתשפר את יכולות ההגנה שלהם", אמר אז שר ההגנה הרוסי. "במהלך שנת 2013 ישראל ביקשה לעכב את מסירת המערכת לצבא אסד, ביחד עם חיילים שהוכשרו להפעיל ולטפל בה. השינוי במצב לא נגרם באשמתנו".