השוטרים בטאוסנד אוקס, פרבר של לוס אנג'לס, נקראו בחודש אפריל האחרון לביתו של איאן דיוויד לונג, לאחר שדווח על מהומה במקום. לדברי השריף המחוזי, לונג בן ה-28 היה זועם, והתנהג בצורה "לא רציונלית". מומחה לבריאות הנפש שנפגש איתו, העריך כי הוא סובל מהפרעת דחק פוסט טראומטית, אך לאחר שיחה עימו הוחלט שלא לעכב אותו. במידנה ישנם חוקים המאפשרים מעצר זמני של אנשים הסובלים מבעיות פסיכיאטריות. 

שבעה חודשים לאחר מכן, הם שבו לביתו מסיבה אחרת - ביצוע ירי המוני במועדון. לדברי הרשויות, טרם התברר מה היה המניע שגרם לחייל המשוחרר להיכנס למקום ולהתחיל לירות לכל עבר. כמו כן, גורמי אכיפת חוק איתרו היום (שישי) פרסום שכתב בפייסבוק, בערך בזמן שבו בוצע הירי. "אני מקווה שאנשים יקראו לי משוגע... נכון שזה יהיה ממש אירוני? כן... אני משוגע, אבל הדבר היחיד שאתם עושים אחרי אחד ממקרי הירי הללו זה 'לקוות ולהתפלל', או 'נוצרים אותם במחשבות'... כל פעם... ואז תוהים למה מקרים כאלה ממשיכים לקרות".
אחד המבלים בפאב שבו התרחש הטבח, העלה לחשבון האינסטגרם שלו סרטון בו נשמעים קולות הירי והמבלים נראים כשהם נמלטים על נפשם. מזווית הצילום, נראה כי הצלם הסתתר בתוך המקום, ובשלט מסוים נמלט כשהוא קורא "חברים, רוצו, בואו נצא מהדלת". 

סמוך לשעה 23:20 (שעון מקומי) בלילה שבין רביעי וחמישי התקבלו דיווחים ראשונים על ירי בפאב בעיר ט'אוסנד אוקס, כ-65 ק"מ צפונית מערבית ללוס אנג'לס. במקום שהו באותו הזמן כ-200 בני אדם, מרביתם תלמידי קולג' בני 18 עד 20, שהשתתפו במסיבת קאנטרי. עדי ראייה סיפרו כי החמוש, שתואר כ"בעל מראה מזרח תיכוני עם זקן", ירה בשומר בכניסה עם אקדח ולאחר מכן השליך רימוני עשן לפני שפתח באש לעבר הנוכחים.