כ־80 ראשי מדינות, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתלבט עד הרגע האחרון אם לצאת לפריז בגלל הקשיים לקיים שם פגישות דו־צדדיות מעבר לשיחות נימוסין, במיוחד עם הנשיא פוטין, משתתפים היום (ראשון)  בטקס זיכרון חגיגי במלאת מאה שנה לסיום מלחמת העולם הראשונה. 
 
"אלה שנלחמו בשוחות בזמן מלחמת העולם הראשונה, חיו בגהנום שאין להעלות על הדעת", אמר נשיא צרפת במהלך נאומו בן ה-20 דקות והדגיש את מותם של עשרה מיליון חיילים: "מיליוני נשים הפכו אלמנות, ומיליוני ילדים הפכו ליתומים". הוא הוסיף כי "הלקח של המלחמה לא יכול להיות טינה בין העמים ואסור לשכוח את העבר". לדבריו, זוהי מחויבותנו המושרשת עמוק לחשוב על העתיד ולשקול מה חשוב. 
 
הטקס נערך בשער הניצחון בשאנז אליזה, תחת אוהל שקוף ומוגן מפני כדורים וכן אבטחה של 10,000 אנשי כוחות ביטחון. טראמפ, מרקל, פוטין ויתר המנהיגים האזינו לנאומו של נשיא צרפת באמצעות תרגום סימלוטני לאנגלית, שהועבר באוזניות. פוטין, שהיה האחרון להגיע לטקס, נופף לטראמפ מרחוק.

שדרות השאנז אליזה. צילום: רויטרס
 
חלק מהמנהיגים ישתתפו לאחר מכן בוועידת פסגה של פורום השלום העולמי שהקים נשיא צרפת עמנואל מקרון, כדי לקדם את העולם הרב־צדדי שבו הוא מקווה שצרפת תתפוס מקום מרכזי. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הקדים להגיע לפריז ונועד בארמון האליזה עם מקרון, בין היתר כדי ליישב מחלוקת שפרצה על רקע דבריו של נשיא צרפת על הקמת צבא אירופי שיגן על אירופה "גם מפני ארה"ב".

בתוך כך, מקרון והקנצלרית אנגלה מרקל קיימו אתמול גם טקס היסטורי משותף בקרחת יער בקומפיין שמצפון לפריז, שם נחתם בתוך קרון רכבת לפני מאה שנה ההסכם לסיום מלחמת העולם הראשונה.

ההתכנסות החלה ברקע מספר מבוכות דיפלומטיות, בראשן מעצר מפגינה חשופת חזה שרצה לעבר שיירתו של נשיא ארצות הברית. על פלג גופה העליון נכתבה בטוש שחור המילה fake peacemaker. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, האישה ככל הנראה חברה בתנועה הפמיניסטית הבינלאומית "פמן" והיא הגיעה למרחק של כמה מטרים בודדים מהשיירה, דבר שמעלה שאלות רבות בנושא רמת האבטחה באירוע.

כזכור, פעילות התנועה הפגינו אתמול בשער הניצחון בפריז על הגעתם לצרפת של "פושעי מלחמה", לרגל ועידת המנהיגים בפריז והחגיגות לציון 100 שנים לסיום מלחמת העולם הראשונה. המפגינות החזיקו פוסטרים עם כתובות "ברוכים הבאים, פושעי מלחמה" ו"מלחמה היא שלום, חופש הוא עבדות, בורות היא כוח". על גופות הנשים נכתבו "שלום מזויף" ו"דיקטטורים אמיתיים". המפגינות פונו ושלוש פעילות נעצרו על ידי המשטרה.