ספינת מלחמה רוסית פתחה הלילה (שני) באש נגד כלי שיט של חיל הים האוקראיני ששט בים השחור, ממנו נפצעו מספר אנשי צוות שמוחזקים כעת על פי הדיווחים ברוסיה. צבא אוקראינה הודיע גם כי הכלי הושבת וכי כוחות רוסים מיוחדים פשטו על כלי שיט נוספים. בתוך כך, יחידות של צבא אוקראינה באודסה עברו למצב כוננות גבוהה ביותר, כך לפי הרשויות האוקראיניות. נשיא אוקראינה, פטרו פורושנקו, נפגש עם הקבינט הביטחוני לכינוס חירום, בסיומו אמר כי "אין לרוסיה קווים אדומים. הפעולות האלו הן בלתי מקובלות, והתוקפנות הזו כבר הובילה לתוצאות". 


פורושנקו אמר כי יציע לפרלמנט להכריז על מצב מלחמה במדינה וכינון משטר צבאי. לדבריו, הפרלמנט יחליט האם לאשר את הצעתו, אשר תגביל את החירויות האזרחיות וייתן למוסדות המדינה כוח רב יותר, על מנת שיוכלו לתפעל את האירוע ביעילות לדבריו. פורושנקו הוסיף כי ההכרזה על משטר צבאי במדינה, אם תקרה, לא שוללת את האפשרות כי אוקראינה תפנה לפתרון הסכסוך באמצעים דיפלומטיים אם הדבר יתאפשר.
 
דוברת נאט"ו, אואנה לנגצ'סקו, אמרה כי "נאט"ו תומכת באופן מלא בריבונותה של אוקראינה ובשלמותה הטריטוריאלית", וקראה לרוסיה "להבטיח גישה ללא הפרעה לנמלים האוקראינים בים אזוב". האיחוד האירופי חיזק את דבריה. 


שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס לדיון חירום בעקבות המצב. המועצה צפויה להתכנס בשעה 18:00 שעון ישראל. לאור האירועים האלו והמצב בגבול עם מקסיקו, נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, קטע את ביקורו בפלורידה וישוב לוושינגטון.



עשרות מפגינים אוקראינים התאספו סביב הקונסוליה הרוסית בקייב בעקבות האירוע ומחו כנגד התוקפנות הרוסית, התפרעו, הבעירו צמיגים ונהדפו בסופו של דבר על ידי כוחות הביטחון. 



מפגינים אוקראינים מול שגרירות רוסיה בקייב. צילום: רויטרס



האירוע התרחש בעיצומו של יום מתוח במיוחד בין המדינות, זאת לאחר שמוקדם יותר עצר חיל הים הרוסי שלוש ספינות של הים הים האוקראיני, שניסו להיכנס לים אזוב, באמצעות הצבת ספינת מטען ענקית מתחת לגשר שבשליטת רוסיה, כך דיווח ערוץ הטלוויזיה הרוסי "רוסיה 24".


שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה אישר כי ספינות הסיור של המדינה תקפו שלוש ספינות של חיל הים האוקראיני בים השחור, סמוך לחצי האי קרים. לדברי שירות הביטחון, הכוחות נאלצו להשתמש בנשק על מנת לאלץ את הספינות האוקראיניות לעצור, כיוון שהן נכנסו באופן בלתי חוקי למים הטריטוריאליים של רוסיה והתעלמו מהאזהרות. עוד הוסיפו, כי שלושה מלחים אוקראינים נפצעו באירוע וקיבלו טיפול רפואי וכי "חייהם לא היו בסכנה".

צילום הפגיעה בכלי השיט האוקראיני. צילום: רויטרס
צילום הפגיעה בכלי השיט האוקראיני. צילום: רויטרס




בבוקר רוסיה ואוקראינה האשימו זו את זו בהפרת החוק הבינלאומי לאחר שחיילים רוסים נכשלו בניסיון לעצור ספינות אוקראיניות שהפליגו סביב חצי האי קרים, בדרכם לנמל אוקראיני.

כידוע, בין המדינות שורר מתח רב מאז שרוסיה סיפחה לשטחה את חצי האי קרים, אותו כבשה מידי אוקראינה. המשבר בחצי האי קרים החל ב-21 בפברואר 2014, בעקבות אירועי יברומאידאן באוקראינה, במסגרתם הודח הנשיא הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ', ובמקומו עלו לשלטון ראשי ארגוני האופוזיציה הפרו-מערביים. האירועים התבטאו תחילה בהפגנות המוניות של תושבים פרו-רוסים בחצי האי קרים נגד חילופי השלטון, בדרישה להתנתק מאוקראינה. 
 
בעקבות זאת, בפברואר 2014 פלשו כוחות מזוינים מיוחדים של רוסיה ובדלנים פרו-רוסיים אל מבני ממשלה מרכזיים, בסיסים צבאיים ומתקני תקשורת של אוקראינה, והכריחו את הרשויות המקומיות לערוך משאל עם בלתי-חוקי על "הצטרפות מחדש אל רוסיה". ב-18 במרץ סיפח הקרמלין רשמית את קרים לשליטתו.