שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, הזהירה היום (שני) את רוסיה בדיון החירום של מועצת הביטחון בעקבות המשבר החדש בים אזוב. היילי הדגישה כי השתלטותה של רוסיה על שלושת הספינות האוקראיניות היא "הפרה שערורייתית של שטחים אוקראיניים ריבוניים" ו"פעולה יהירה שהקהילה הבינלאומית חייבת לגנות".



היילי הטילה את כל האשמה על רוסיה ודרשה מהמדינה להפחית את המתיחות שיצרה, והוסיפה כי דיברה מוקדם יותר עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ועם מזכיר המדינה, מייק פומפאו, והצהרתה "משקפת את החששות ברמות הגבוהות ביותר". לדבריה, "כפי שאמר טראמפ פעמים רבות, ארה"ב הייתה מקדמת בברכה מערכת יחסים נורמלית עם רוסיה, אבל פעולות כאלו אינן מאפשרות זאת. ארה"ב תמשיך בסנקציות שלה נגד חצי האי קרים שתחת שליטת רוסיה, והסלמה רוסית נוספת מהסוג הזה רק תחריף את המצב ותערער עוד יותר את מעמדה של רוסיה בעולם ותפגע ביחסים בין המדינות".
סגן השגריר הרוסי, דמיטרי פוליאנסקי, האשים את אוקראינה בכך שביצעה פרובוקציה מתוכננת עם המערב, עקב הפופולריות הנמוכה של נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו בציבור לקראת הבחירות. "איך הוא ישמור על כוחו בנסיבות האלו? ברור, יארגן פרובוקציה ויאשים שוב את רוסיה בכל דבר, בכך ינפח את הפופולריות שלו ויעמיד את עצמו בפרונט כמושיע של האומה", אמר פוליאנסקי. 

פוליאנסקי שיגר איום לעבר אוקראינה ואמר כי "רוסיה מעולם לא נתנה את המכה הראשונה, אבל יודעת כיצד להגן על עצמה". 

"פרובקציה מתוכננת". דמיטרי פוליאנסקי. צילום: רויטרס


"משקפת את החששות ברמות הגבוהות ביותר". ניקי היילי. צילום: רויטרס



נאט"ו כינסה בעקבות האירועים דיון חירום לבקשת אוקראינה, על אף שזו אינה חברה בברית. בסיום הדיון, מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, קרא לשחרור הספינות האוקראיניות והמלחים המוחזקים על ידי רוסיה, ואמר כי אין הצדקה לפעולותיה. "מה שראינו אתמול היה חמור מאוד. כל בעלי הברית הביעו תמיכה מלאה בשלמותה של אוקראינה ובריבונותה", אמר. 



לדבריו, "אין שום הצדקה לשימוש בכוח צבאי נגד אוניות ואנשי חיל הים האוקראינים. לכן, אנחנו קוראים לרוסיה לשחרר מיד את הספינות והמלחים שנתפסו אתמול". מדינות האיחוד האירופי, קנדה ובריטניה גינו גם הן את התוקפנות הרוסית.



נשיא אוקראינה חתם היום על צו להחלת חוקי חירום על המדינה למשך 30 ימים, במקום 60 הימים שתכנן בתחילה. כעת, ההחלטה עוברת לפרלמנט, שאמור לאשר את החתימה על הצו. פורושנקו הדגיש כי הצו לא יפגע בזכויות האזרחיות במדינה, וציין גם כי הבחירות במדינה יתקיימו במועדן המקורי ללא שינוי.

אחד עשר הצעדים שתוארו בצו כוללים גיוס כוחות מילואים, ארגון אמצעי ההגנה האווירית במתקנים החשובים למדינה ונקיטת פעולות דחופות על מנת להבטיח את ביטחון הסייבר באוקראינה ואת הסדר הציבורי.
החתימה על הצו והצהרותיהם של היילי וסטולטנברג הגיעו בעקבות האירוע סמוך לחצי האי קרים, במהלכו ירתה רוסיה לעבר שלושה כלי שיט אוקראיניים ופצעה חלק אנשי הצוות שהיו עליהם. סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דיווחה היום כי רוסיה שבתה 24 מלחים אוקראיניים לאחר התקרית, מתוכם שלושה שנפצעו קל ומקבלים טיפול רפואי בבית החולים. רוסיה מחזיקה כאמור גם בכלי שיט אוקראיניים חמושים, אשר לטענת מוסקבה חדרו באופן בלתי חוקי למים הטריטוריאליים של רוסיה. לעומתה, קייב מדגישה כי כלי השיט שלה "לא עשו שום דבר רע" והאשימו את רוסיה בתוקפנות צבאית.
רוסיה, מצדה, מתעלמת מבקשת מדינות המערב לשחרר את הספינות האוקראיניות והצוות שלהם, והאשימה את אוקראינה בכך שרקחה ביחד עם המערב מזימה שמטרתה לעורר סכסוך בין המדינות. בעקבות האירועים, המטבע הרוסי נחלש ב-1.4% מול הדולר, הירידה הגדולה ביות ביותר מאז ה-9 לנובמבר.