קצין ודיפלומט? כבר כמעט חודשיים עברו מאז ששגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי הודיעה על כוונתה לפרוש מהתפקיד הבכיר עד סוף השנה, ובשלב זה זהות מחליפה עדיין לא ידועה. עם זאת, מקורות במטה האו"ם בניו יורק דיווחו הבוקר (שלישי) למעריב, כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוקל למנות את ג'ון ג'יימס, איש עסקים וקצין לשעבר, לתפקיד. מועמדים נוספים שנשקלים לתפקיד הם שגרירי ארצות הברית בגרמניה, קנדה וצרפת.


 


ג'יימס, רפובליקני ממוצא אפרו אמריקאי שהתמודד על מושב בסנאט במדינת מישיגן אך הפסיד ליריבתו הדמוקרטית, קיים בשבוע שעבר שיחות עם טראמפ, ועם סגן הנשיא מייק פנס ומזכיר המדינה מייק פופמאו בבית הלבן, דבר שהעלה את שמו בבורסת ההימורים לתפקיד. בנוסף לכך, במערכת הבחירות לנשיאות 2016 הוא סייע לטראמפ ותרם כספים למטה הבחירות של טראמפ. 



ניקי היילי בבית הלבן, צילום: רויטרס
ניקי היילי בבית הלבן, צילום: רויטרס



במהלך קמפיין הבחירות לסנאט, התייחס ג'יימס למערכת היחסים עם ישראל, והביע את תמיכתו החד משמעית במדינה. "גדלתי באמונה שישראל היא ביתו של העם היהודי, ועלינו לעמוד לצדו של העם הנבחר", אמר ג'יימס לראיון לאתר הג'ואיש ניוז והוסיף, "אסור שיהיה מתח בין ישראל לארצות הברית, ועלינו לעשות כל מה שביכלותנו לשמר את מערכת היחסים בינינו".



בנוגע להסכם הגרעין עם איראן, ממנו פרש טראמפ בשנת 2017 אמר ג'יימס באותו הראיון כי על ארצות הברית "לוודא שאיראן לא תהיה בעמדה ממנה היא יכולה לפתח נשק גרעיני או טילים בליסטיים בין-יבשתיים", והוסיף כי "עלינו לוודא שהיא לא תוכל לערער את היציבות העולמית או את ביטחונה של ארצות הברית בעזרת מתקפות סייבר, טרור או לבצע פעולות לוחמה בעזרת שליחים, וזה אומר להפעיל כל כלי שיש לנו, כולל לחץ כלכלי וסנקציות נגד איראן, וזה אומר להשאיר את כל האופציות על השולחן".



עוד ציין ג'יימס כי פעולותיו האחרונות של הנשיא טראמפ, בהן מימון מערכת כיפת ברזל והעברת השגרירות לירושלים נועדו להדגים את התמיכה האמריקאית בישראל.