המשבר בין אוקראינה ורוסיה, שהחל בעקבות ההשתלטות של צבא רוסיה על ספינות מלחמה אוקראיניות בים אזוב בתחילת השבוע, עלה מדרגה כאשר האוקראינים הכריזו על מצב חירום בחלק מהמחוזות הסמוכים לגבול רוסיה. מדובר בעשרה מתוך עשרים ושלושה מחוזות במדינה, שתושביה לא יודעים איך ההכרזה תשפיע בטווח הקרוב, ומה ההשלכות של המהלך הקיצוני.
שמעון ברימן, עיתונאי והסטוריון ממוצא אוקראיני הסביר ל"מעריב אונליין" כי "ישנה פרשנות מתבקשת למי הצעד הזה נותן נקודות. כנראה שהנשיא פורושנקו מנצל את המצב לטובתו כדי לנצח בבחירות". הוא הוסיף: "לצערנו, במדינות המערב-באירופה וארה"ב, יש רק מילים שאומרות שצריך איפוק, ורוסיה צריכה לשחרר את השבויים האוקראינים; אבל המערב למעשה לא עושה כלום ואלו רק דיבורים.  ביום שישי תתקיים פסגה בארגנטינה בהשתתפות טראמפ ופוטין ואנחנו מקווים שהנשיא האמריקאי ידבר עם מקבילו הרוסי לטובתנו". מקורות בקייב אמרו היום כי "האוקראינים לא מבינים למה בהנהגה הכריזו מצב חירום ולא מבינים כיצד הצעד הזה ישפיע על הכלכלה".
שער הגריבנה, המטבע האוקראיני, החל לרדת במהירות בגלל המצב. אנשי עסקים מחרקוב אמרו אתמול: "יש בקרב הקהיליה העסקית תחושה של אי ודאות וחוסר אונים בגלל המצב הצבאי" הביקורת נגד פורושנקו הנשיא-כוללת בעיקר טענות כי הוא השתמש במצב הצבאי למטרות פוליטיות, בגלל שהוא צונח בסקרים.  ברימן אמר כי "האוקראינים אומרים היום לנשיא שלהם - 'כשהיו ימים גרועים הרבה יותר ב-2016 ו-2017 לא הכרזת מצב צבאי, ועכשיו בגלל מצבך הפוליטי נקטת בצעד כל כך חריף'. הבחירות יתקיימו עוד ארבעה חודשים והנשיא בחר באופציה של הסלמה צבאית". הוא הוסיף: "הפרדוקס הוא, שפוטין במוסקבה מעוניין יותר בשתיקה בקו החזית בדונבאס ובשלווה בים. השקט בחזית נותן יותר סיכויים למועמדים אוקראינים לנשיאות שהם תומכי הסכם השלום, ומעלה את ההסתברות לטובת ויתורים לפוטין מצד הקהיליה הבינ"ל". לדבריו, עם מועמדים כאלה מוסקבה תוכל להגיע להסכם לאחר הבחירות באוקראינה במרץ 2019.

"נראה כי ככל שהמצב הצבאי מחריף, הסיכוי של הנשיא פורושנקו להבחר לקדנציה השנייה יותר גדולים, למרות שיש לו רייטינג נמוך מאוד בסקרים", הוסיף ברימן, "הוא יכול לנצח עכשיו תחת סיסמא 'בשעה של סכנה צבאית, לא מחליפים את הנשיא'. למרבה הצער, פוליטיקאים משחקים בחייהם של מלחים".
מוקדם יותר היום, נשיא רוסיה התייחס לעימות ואמר כי קייב אשמה בהתגרות בים השחור. לדבריו, הפעולה האוקראינית קשורה לבחירות לנשיאות שאמורות להיערך בקרוב במדינה ולצורך של הנשיא פטרו פורושנקו לעשות משהו כדי לשפר את התמיכה בו. 
עוד אמר הנשיא הרוסי כי האירוע הוא לא יותר מתקרית גבול וכי התגובה האוקראינית - הכרזה על מצב חירום - מופרזת. לדבריו, הספינות האוקראיניות לא פעלו בהתאם לחוקי המעבר לים אזוב והבהיר כי המים האלו תמיד היו שטח רוסי. "הספינות לא נענו לקריאות בקשר ממשמר הגבולות הרוסי והסיגו גבול כשחדרו למים של רוסיה. אנשי משמר הגבול עשו את עבודתם".