ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ ויועצו לענייני המזרח התיכון, ניהל שיחות פרטיות בלתי רשמיות בניגוד לנהלי הבית הלבן עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, כך דווח היום (שבת) ה"ניו יורק טיימס".



"בהתחשב בחוסר הניסיון הפוליטי של מר קושנר, חילופי הדברים הפרטיים עלולים לגרום לו ליפול למניפולציה סעודית", אמרו שלושה בכירים אמריקאים לשעבר. קושנר חרג מן הנהלים המקובלים, שכן על פי נהלי הבית הלבן, על חברי המועצה לביטחון לאומי להשתתף בכל השיחות עם מנהיגים זרים.



לפי הדיווחים, קושנר ובן סלמאן נהגו לשוחח לעיתים קרובות, והיו קוראים זה לזה בשמותיהם הפרטיים בשיחות ובהודעות שהחליפו ביניהם. חילופי הדברים נמשכו גם לאחר פרשת מותו של העיתונאי הסעודי, ג'מאל חשוקג'י, שנרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול באוקטובר האחרון.



הקשר בין קושנר ליורש העצר נרקם לאחר שהנסיך ויועציו, שהיו להוטים לגייס תמיכה אמריקאית למדיניותו של בן סלמאן, טיפחו את היחסים עם מר קושנר במשך יותר משנתיים, וזאת על פי מסמכים, אימיילים והודעות טקסט שהגיעו לידי ה"ניו יורק טיימס".



עוד חשף העיתון, כי משלחת של סעודים המקורבים לנסיך ביקרה בארה"ב כבר בחודש שבו נבחר טראמפ לנשיא. כבר אז, לפני ההשבעה, ניסו הסעודים להציב את עצמם כבעלי ברית חיוניים שיוכלו לסייע לממשל טראמפ למלא את התחייבויותיו.


מוחמד בן סלמאן. צילום: רויטרס
מוחמד בן סלמאן. צילום: רויטרס


בנוסף להצעה לסייע בפתרון הסכסוך בין ישראל לפלסטינים, הציעו הסעודים מאות מיליארדי דולרים בעסקאות לרכישת נשק אמריקאי ולהשקעה בתשתית האמריקאית. מאוחר יותר הכריז טראמפ על מספר עסקאות, כאשר ערך את נסיעתו הראשונה כנשיא לפסגה ערבית-אסלאמית בריאד, בירת סעודיה. 



בשבוע שעבר פרסם ה"וול סטריט ג'ורנל" חלקים מהדוח המסווג של ה-CIA העוסק ברצח העיתונאי הסעודי, ובהם ההערכה כי יורש העצר הסעודי הוא זה שהורה על חיסולו של העיתונאי בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. על פי הדוח, לפני ואחרי הרצח הוא שלח 11 הודעות ליועצו הבכיר שהודח בינתיים, וחודשים לפני כן אמר "אולי נכין לו פיתיון ונארגן משהו". הדוח מתייחס לאמירה הזו כאל מתן "אור ירוק" לחיסולו של חשוקג'י. עם זאת, בדוח נכתב כי "לצורך הבהרה, לא נמצאו הוכחה או סימן לכך שיורש העצר אכן נתן הנחיה מפורשת לבצע את הרצח".



בחודש שעבר דיווח ה"וושינגטון פוסט" כי ה-CIA הגיעה למסקנה כי בן סלמאן הוא האיש שנתן את ההוראה לרצוח את העיתונאי הסעודי בחודש שעבר בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. הדיווח סתר את טענתה של ממשלת סעודיה, לפיה לבן סלמאן אין כל מעורבות בפרשה.



על פי הדיווח, ה-CIA הגיע למסקנה כאמור לאחר בחינת מקורות מודיעיניים רבים, בהם שיחת טלפון שקיים אחיו של הנסיך, חאלד בן סלמאן, המכהן כשגריר הממלכה בסעודיה, עם העיתונאי שנרצח, ובה נתן השגריר הוראה לחשוקג'י להגיע לקונסוליה באיסטנבול כדי להשלים את הליך הגירושים שלו והבטיח לו כי יהיה זה נכון ובטוח עבורו. לפי ה"וושינגטון פוסט", לא ידוע האם השגריר ידע שהעיתונאי יירצח בקונסוליה, אך הוא עשה את השיחה בהוראתו של אחיו הנסיך.



לפני כשבועיים טען טראמפ, בנאום שנשא לרגל יום ההודיה, כי פעולה נגד סעודיה, בעקבות פרשת חשוקג'י, תפגע בקשר בין ארצות הברית לבין הממלכה המזרח תיכונית, מהלך שיהיו לו השפעות רחבות על הכלכלה האמריקאית, וגם על ישראל. "אם תסתכלו על ישראל, ישראל תהיה בצרות צרורות בלי סעודיה", אמר טראמפ בנאומו, "מה זה אומר? ישראל עומדת לעזוב? אתם רוצים שהיא תעזוב? ערב הסעודית היא בעלת ברית חשובה שלנו, והיא אומרת שהדרגים הבכירים - המלך ויורש העצר, לא ביצעו את המעשה הנתעב הזה".