התקשורת הסורית דיווחה הערב (ראשון) על הפעלת מערכות נ"מ נגד "מטרות אוויריות" בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק, אך כעבור זמן קצר הדיווח הוסר לאחר שככל הנראה היה מדובר בדיווח שווא, על רקע המתיחות הרבה במדינה לאור תקיפות קודמות.



לפני כשבוע וחצי דווח בתקשורת הסורית כי מערכות נ"מ במדינה פעלו נגד מטרות אויב שתקפו בדרום המדינה באזור אל כיסווה. עוד דווח כי הבסיסים שהותקפו הם של מיליציות שיעיות איראניות. הדיווחים השונים ייחסו את התקיפה לחיל האוויר הישראלי. על פי הסורים הם הצליחו לסכל את התקיפה ויירטו את הטילים שנורו אל עבר המטרות. כוחות צה"ל שסרקו את הגזרה בעקבות דיווח על שמיעת פיצוץ מצאו נפל של טיל שנורה מסוריה ונחת ברמת הגולן.

מאז הופל המטוס הרוסי בסוריה במהלך תקיפה של ישראל פחתו משמעותית התקיפות ולמעשה התקיפה לפני כשבוע וחצי הייתה דיווח ראשון על תקיפה וניסיון סורי ליירוט מאז התקרית. הרוסים העבירו לאחר הפלת המטוס לסורים סוללות נ"מ S-300 מתקדמות, אך לא ברור האם הן הוכנסו לפעילות והאם הרוסים מאפשרים לצבא הסורי לתפעלם בכוחות עצמם.

התקיפה הגיעה לאחר שהתקשורת הלבנונית דיווחה כי מטוס תובלה איראני מסוג בואינג 747, של חברת התעופה "פארס אייר קשם" (Fars Air Qeshm), נחת בשדה התעופה הבינלאומי על שם חרירי בביירות. בדיווח נטען כי נחיתת המטוס גרמה להתעניינות של מטוסי ריגול ישראלים, זאת מחשש כי המטוס הוביל נשק לחיזבאללה. עוד נטען כי כטב"מים חגו בשמי ביירות בשעות הבוקר.

מדובר במטוס מטען אזרחי, אשר מופעל על ידי חברת תעופה אזרחית איראנית, המזוהה עם משמרות המהפכה. זו הפעם הראשונה שהוא טס במסלול ישיר מבירת איראן לבירה הלבנונית. הם חשודים בהברחת נשק לתוך לבנון והמיועד לחיזבאללה ולמפעלי הנשק האיראניים במדינה, כך אמרו בספטמבר האחרון גורמי מודיעין מערביים לפוקס ניוז. לדברי אותם גורמים, הם חשפו את הנתיבים הלא צפויים שמשטר האייתוללות לוקח על מנת להימנע מחשיפה.