בשלהי נובמבר 2014, בצעדת “עאשורא” של השיעים בדאחייה שבדרום ביירות, הופיעו שבעה חמושים של חיזבאללה כשהם פרוסים לאורך הכביש ובמדים הדומים ליחידת SWAT העיראקית, היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור שקיבלה את שמה מהיחידה האמריקאית. 
 
אתר “אל־חדאת’ ניוז” הלבנוני הצליח להשיג מידע ראשוני על אודות החמושים, לפיו מדובר ביחידת עילית של חיזבאללה שנבנתה בדומה ליחידת “אגוז” – יחידת קומנדו של זרוע היבשה בצה”ל - כדי להילחם נגד כוח הקומנדו הישראלי. מאז מועלות תמונות של אנשי היחידה הסמויה מדי פעם באתרי חדשות או ברשתות החברתיות, כאשר רב הנסתר על הגלוי באשר לאנשיה.
 
עם חשיפת המנהרות ההתקפיות של הארגון בצפון הארץ, שוב עלה לכותרות כוח עילית זה, המבצע משימות רגישות וחשאיות ביותר. היחידה, המכונה “כוח רדואן” - כינויו של “רמטכ”ל חיזבאללה” שחוסל בסוריה בפברואר 2008, עימאד מורנייה - היא כוח התערבות מהיר שאנשיו עוברים אימונים מפרכים, והיעד העיקרי שלה הוא לכבוש את הגליל. בשנים האחרונות צבר הכוח ניסיון רב בלחימה לצד כוחות משטר בשאר אסד בסוריה, ואף איבד באוקטובר 2016 את סגן מפקדו, חאתם חמאדי, המכונה "אבו עלא".
 

פרשנים ערבים סיפרו שאותו כוח רדואן שמיועד למשימות המיוחדות של חיזבאללה, הוכשר תחת עיניהם הפקוחות של מפקדי “כוח קודס” האיראני, בפיקודו של גנרל קאסם סולימאני, על מנת לפעול בכל מצב, בכל מזג אוויר, בים וביבשה. קשר זה הוכח על ידי מצלמת התופת שהכניס כוח ההנדסה של צה”ל אל המנהרה הראשונה שנחשפה בגבול עם לבנון, שתיעדה את איש חיזבאללה עמאד "עז א־דין" פאחס, דוקטור להנדסת מכונות מאוניברסיטת KNT בטהרן, המשמש כמפקד יחידת התצפיתנים של הארגון.

נהרג בסוריה ב-2016, חאתם חמאדי. צילום מסך
נהרג בסוריה ב-2016, חאתם חמאדי. צילום מסך

 
כוח רדואן של חיזבאללה צבר בשנים האחרונות ניסיון מבצעי רחב, כאשר נלחם לצד תנועת “א־נוג’בא” (“החכמים”), מיליציה שיעית עיראקית בסוריה, ולצד לוחמים שיעים איראנים ואפגנים. 
 
הקמת הכוח תוכננה על ידי מורנייה מיד לאחר מלחמת לבנון השנייה ב־2006, כאחד מלקחי המלחמה. ליחידה גויסו צעירים בעלי יכולות לוחמה גבוהות ובעלי השכלה גבוהה, והיא קלטה בשנים האחרונות לוחמים רבים מקרב הצעירים, ששוכנעו תמורת תגמול כספי להילחם לצד המשטר הסורי “במטרה להגן על המקומות הקדושים לשיעים” במדינה. מבצעים רגישים של חיזבאללה מבוצעים על ידי אנשי הכוח הזה, שמסוגל להילחם בתנאים קשים ומהווה “גאוות ראשי חיזבאללה”, כפי שמציינים כלי תקשורת ערביים. 
 
יחידה זו נושאת מספר צבאי המזהה אותה כאחת החשובות בזרוע הצבאית של חיזבאללה, ומוטלות עליה משימות “שאף אחד לא מסוגל לבצע”. כדי להבין בסדר הכוח, דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית “פארס” כי בתחילת 2017 שלח חיזבאללה 12 חטיבות עם 1,000 לוחמים כדי להילחם לצד המשטר הסורי בחומס, דרעא וקוניטרה. 
 
למרות החשאיות סביב הכוח המיוחד, פרשנים צבאיים בתקשורת הערבית מספרים כי מפקד הכוח הוא היית’ם עלי טבטבאאי, שבאוקטובר 2016 הוצב ברשימת מבוקשי הטרור של ארצות הברית. בדיווחים נטען כי ישראל ניסתה לחסל את האיש, המכונה “אבו עלי”, יותר מפעם אחת, בין היתר בחורף 2014 כאשר מטוס תקף שני כלי רכב של חיל האוויר באזור קוניטרה בדרום סוריה.
 
דרישות סף קשוחות  

ההצטרפות לכוח רדואן דורשת מעבר של משוכות רבות וקשות ביותר. מדובר בצעירים בני 17 עד 19, בעלי רמת כושר גופני גבוהה ואוהבי אתגרים וספורט. תחילה עוברים המתגייסים החדשים את מבחן המוסר, ולאחר מכן הם מתחילים באימונים מפרכים שכוללים ריצה למרחקים, זחילה בשטחים הרריים, הכשרה בקרב מגע, ואז עוברים לאימונים בנשק חם וקורסים בלחימה משולבת. המטרה הסופית היא, כאמור, להכין את הכוח לקראת קרב עם צה”ל.

“בודקים את הסיבולת הגופנית שלהם כדי שישרדו בכל מצב ולתקופות ארוכות”, נכתב בסוכנות הידיעות האיראנית “תסנים”. “מי שמצליח בתנאים הקשים – הופך להיות לוחם ביחידת האליטה של חיזבאללה – יחידת רדואן. המטרה להפוך אותם לא רק ללוחמים אלא גם לכאלה שיפעלו בכל מבצע קשה ומורכב שאליו יישלחו עם אמונה חדורה, מוטיבציה גבוהה. מילוי פקודות וסדר הם הדברים החשובים ביותר בכוח זה”.
 
אבל לא רק זאת. המגויסים לכוח רדואן עוברים קורסים עיוניים ומעשיים בנושאים צבאיים בתוך לבנון ובאיראן ולומדים את השיטות המיוחדות של לוחמה פנים אל פנים, ומקורות רבים מצביעים על “לוחמה המתאימה לתשתית של חיזבאללה ולתפיסה הרוחנית של הארגון”, כפי שנאמר על ידי אחד המקורות בשיחה עם אתר “ערביפרס”. “הם לומדים גם להשתמש בכלי נשק שאינם בידי חיזבאללה כדי שיהיו מוכנים ליום פקודה”.
 
ה”אקונומיסט” הבריטי ציין באחת הכתבות שלו על לוחמי הכוח כי “מדובר באנשים המסוגלים להיכנס ללוחמה בהרים ובשטחים פתוחים וענקיים, להתקדם במהירות רבה, עם מקצועיות גבוהה מאוד, ויש להם כוח הישרדות במהלך המבצעים”. כך או כך, בימים אלה מנטרל צה”ל את הכלי החשוב ביותר של כוח זה - מנהרות הטרור ההתקפיות בגבול הצפון, שהיו אמורות לשמש אותו ביום הפקודה של מזכ”ל הארגון חסן נסראללה ופטרוניו באיראן.