הפריזאים התעוררו אתמול לעוד בוקר של חורבן והרס שניבט מכל עבר בעיר לאחר סוף שבוע נוסף של הפגנות אלימות. אף שהפעם נערכה המשטרה בהתאם, וקרוב ל־10,000 שוטרים הוצבו ברחבי הבירה, חלק מהמפגינים עדיין הצליחו להצית כלי רכב וחנויות ואף לבזוז כמה בנקים. לאחר שבועות ארוכים של דממה רועמת, הנשיא עמנואל מקרון, נשא הערב (שני) נאום לאומה הצרפתית ואמר כי "הזעם הוא עמוק ומוצדק". בנוסף, הבטיח מקרון העלאה של שכר המינימום החל מ-2019, אך לא חזר בו מהעלאת המס על הדלק. עוד ציין: "ב-18 החודשים האחרונים לא היה ניתן לפתור בעיות של 40 שנה".



 "אם נלחמתי כדי לשנות את השיטה זה משום שאני אוהב את המדינה. לגיטימיות לא מגיעה ע"י מפלגה פוליטית, אלא מבפנים. אני באמת מאמין שנוכל למצוא נתיב כדי לצאת מזה. עלינו למצוא דרכים חדשות, וזה מה שאני רוצה עבורנו, הצרפתים. ראשית, אני רוצה לדבר על הכלכלית. אנחנו רוצים לגדול במדינה שתהיה טובה יותר עבור ילדינו בהשוואה לזו שהייתה לנו".


פעילי המחאה בצרפת צופים בנאומו של עמנואל מקרון. צילום: רויטרס



צילום: AFP


עוד הוסיף, כי שכר המינימום יועלה ביותר מ-100 יורו החל מ-2019 ולא יוטל מס על השעות הנוספות. "אבקש מהמעסיקים להעניק בונוסים לעובדיהם בסוף כל שנה. "כל החברות הגדולות בצרפת צריכות לשלם את המסים שלהם. ניזום רפורמות חדשות וחזקות יותר כדי להתמודד עם המצב. אנחנו חייבים לשנות את המדינה שלנו. אנחנו צריכים להבין שיש לנו חוב כדי שנצליח אנחנו צריכים להתלכד ולדבר על כל הנושאים שהמדינה שלנו מתמודדת איתם. אנחנו צריכים לשאול את השאלות הנכונות".

"לא נמשיך לחיות את חיינו ללא שינויים. זהו רגע היסטורי עבורנו שלנו. אנחנו נצליח, נעבוד קשה. הדאגה היחידה שלי היא אתם, המאבק היחיד שלי הוא עבורכם. ויוה לה פראנס".


התקשורת עסקה, בין היתר, גם באירוע חמור שבמהלכו ירה בעל חנות תכשיטים כדורי גומי לעבר כמה מפגינים שניסו לשדוד אותו, פצע שלושה מהם והצליח להניס אותם מחנותו. הרשויות, שביקשו למנוע עוגמת נפש נוספת מהתיירים שעדיין מגיעים לעיר, הפעילו כבר בשעות הבוקר המוקדמות מאות אנשי ניקיון, שהצליחו להקנות לאזורי הקניות הרבים מראה סביר. רוב אתרי התיירות, שנסגרו בסוף השבוע, צפויים להיפתח היום כרגיל.

כך או כך, על פי הפרשנים, מודל הליברליזם החברתי שניסה מקרון לקדם הגיע לקצו. למרות זאת, מתרבים הקולות סביב הנשיא, כולל חברי מפלגות שונות הקוראים להתפטרותו בעקבות המצב. אף שראש הממשלה אדוארד פיליפ שיבח שלשום את כוחות המשטרה שהצליחו להשתלט על המהומות שפרצו ברחבי המדינה, ושר הפנים כריסטוף קסטנר הכריז על קץ ההסלמה האלימה, המראות שלשום בבירה סיפרו סיפור שונה לחלוטין. המוני המפגינים רצו ברחובות הסמוכים לשאנז אליזה ושער הניצחון כאשר אחריהם נראה ענן גדול של גז מדמיע. כלי רכב בערו עד ההתפוצצות הבלתי נמנעת, וחלונות הראווה של חנות בגדים שבעליה לא דאג למגן מבעוד מועד נותצו בזה אחר זה.

כמה מהמפגינים ניצלו את ההזדמנות, נכנסו לחנות ויצאו עם פריטי לבוש חדשים. רוב המפגינים הם בחורים צעירים מהפרברים והשוליים בפריז, שהגיעו ליהנות, כך נדמה, מההמולה האלימה סביבם. בתוך כך, שר החוץ הצרפתי איב לה דריאן דרש מנשיא ארה"ב "להפסיק להתערב בענייניה הפנימיים של צרפת". זאת בתגובה לציוצים המתסיסים של דונלד טראמפ, שטען כי ההפגנות ההמוניות נוצרו בעקבות "התנגדות העם הצרפתי להסכם האקלים שנחתם". זאת ועוד, גם המרכיב האנטישמי לא נפקד מההפגנות ברחבי המדינה. מכחיש השואה המפורסם הקומיקאי דיידונה צעד ביחד עם אנשיו ואלה השמיעו הערות בגנותם של בנקאים יהודים. בגשר בכביש המהיר המוביל לפריז תלו אלמונים מודעה ענקית ועליה הכיתוב "מקרון, זונה של יהודים".