"שומרי האמת": המגזין טיים הכריז היום (שלישי) כי העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, שנרצח באופן אכזרי לפני חודשיים, הוא אחד הנבחרים לתואר אנשי השנה ב-2018, יחד עם עיתונאים נוספים שעברו הטרדות והתקפות. עורך המגזין, אדוארד פלסנטל, הודיע כי השנה מוענק התואר המסורתי ל"שומרי האמת" - עיתונאים שהמשיכו בפעילותם על אף רדיפות מצד השלטון ותומכיו.



ארבעת שערי המגזין יציגו את חשוקג'י, את ווא לון וקייאו סו-או מסוכנות רויטרס שכלואים במיאנמר כבר שנה על סיקור הטבח בבני הרוהינגיה, את העיתונאית הפיליפינית מריה רסה שהיוותה יעד להטרדות מצד ממשל דוטרטה ואת צוות העיתון קפיטל גאזט במרילנד שנפגע במתקפת ירי בחודש יוני. 

"על לקיחת סיכונים במרדף אחרי אמיתות גדולות יותר, על החיפוש הלא מושלם אבל ההכרחי אחרי עובדות שמהוות בסיס לשיח אזרחי, על דיבור בקול רם ועל רצון לחשוף, שומרי האמת הם אנשי השנה של המגזין טיים", אמר פלסטנטל. השם הבולט ביותר ברשימה, כאמור, הוא של חשוקג'י, העיתונאי הסעודי שכתב בוושינגטון פוסט ונחשב למבקר בולט של השלטון הסעודי. 

בשני באוקטובר, בעת שנכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול, הוא נרצח באכזריות והחקירה העלתה כי המבצעים היו סוכנים סעודיים. הפרשה גרמה למתיחות ביחסים בין סעודיה לבין טורקיה, שדורשת את הסגרת החשודים, ובנוסף היא הטילה צל על יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן סלמאן, שהחשודים נחשדים לאנשיו. על אף שהממשל האמריקאי טען כי אין הוכחות שיורש העצר נתן את ההוראה לחסל את חשוקג'י, חברי קונגרס אמריקאים מסרו כי לסוכנות הביון יש הוכחות שהוא מעורב ברצח.
 
טראמפ. "תרם לאווירה נגד התקשורת". צילום: רויטרס
טראמפ. "תרם לאווירה נגד התקשורת". צילום: רויטרס

"זו הפעם הראשונה שהמגזין טיים בחר במישהו שכבר אינו חי לאיש השנה", ציין פלסטנטל. "אבל זה נדיר שהשפעתו של אדם גדלה באופן כה משמעותי במותו. הרצח עורר בחינה עולמית מחודשת לגבי נסיך הכתר הסעודי, שהערכה של ה-CIA קבעה שהוא כנראה הורה על הרצח, ולגבי המלחמה ההרסנית שהוא הוציא לפועל בתימן".
העיתונאים ווא לון וקייאו סו-או, שעבדו עבור סוכנות רויטרס, נעצרו בדצמבר שעבר כשברשותם מסמכים רשמיים שקיבלו מאנשי משטרה והם הואשמו בהפרה של סודות המדינה. השניים היו בעיצומו של תחקיר על הרג שביצעו חיילים וכפריים בודהיסטיים בעשרה מבני הרוהינגיה בכפר אין דין שבמדינת ראקין בצפון מיאנמר. בספטמבר האחרון הם נידונו לשבע שנות מאסר, על אף גינויים בינלאומיים ודרישה לשחרר אותם. 
מריה רסה היא המייסדת והעורכת של אתר החדשות ראפלר, שידוע בביקורתו נגד הנשיא רודריגו דוטרטה, במיוחד על רקע מלחמתו בסוחרי הסמים שהותירה גם אלפי קורבנות חפים מפשע. לפי הטיים, רסה הייתה יעד למסרים אלימים מלאי שנאה ברשתות החברתיות והואשמה בעבירות של העלמת מסים שעשויות לשלוח אותה לעשר שנים בכלא. 
הנבחרים הנוספים הם חברי הצוות של העיתון קפיטל גאזט שהיווה יעד למתקפת ירי ביוני האחרון שבה נרצחו חמישה עובדים. לרוצח ג'רוד ראמוס, שנעצר ומואשם בחמישה מקרים של רצח מדרגה ראשונה, היה סכסוך ממושך עם העיתון אחרי שפורסם כי הוא הודה בהטרדה של צעירה שעמה למד בתיכון.
במגזין טיים הצביעו במיוחד על הנשיא דונלד טראמפ, שלא פעם כינה את העיתונאים "אויבי העם", בתור מי שתרם לאווירה נגד התקשורת, גם במדינות אחרות. עם זאת, במגזין ציינו כי "עם כל ההשמצות שהנשיא הטיח בתקשורת, רטוריקה שנוצלה גם על ידי שחקנים מסוכנים ברחבי העולם, ארה"ב נותרה מגדלור של אמת וחופש ביטוי".