מפיקת הנפט הגדולה ביותר של רוסיה, חברת רוזנפט, החליטה לפרוש מהסכמיה עם איראן ולבטל כל אפשרות של השקעות משותפות בין רוסיה לאיראן בפרויקטים של נפט וגז, המשוערים בהיקף של כ-30 מיליארד דולר, כך מדווחת סוכנות הידיעות הרוסית "וודמוסטי". 
בנובמבר של שנה שעברה כזכור, חתמה חברת רוזנפט עם חברת הנפט הלאומית האיראנית על שיתוף פעולה אסטרטגי בנפט ובגז באיראן, בהשקעה כאמור של עשרות מיליארד דולרים. באותה העת ציטטה התקשורת הרוסית את מנהל איגוד רוזנפט איגור סצ'ין, באומרו כי הצדדים יוכלו לחתום בקרוב על כמה הסכמים מחייבים.

עם זאת, עכשיו כאמור רוזנפט שוקלת מחדש את מעורבותה באיראן, זאת בשל הסנקציות האמריקאיות על הנפט האיראני ובגלל שינוי באסטרטגיה של רוזנפט להתמקד בגידול הייצור ברוסיה. 
לדברי אנליסטים, המהלך של רוזנפט לפרוש מאיראן הוא חכם, זאת כיוון שהסיכונים הכלכליים הם גבוהים יותר מאשר "הענקת פרסים לטהרן", שלא הציעה תנאים אטרקטיביים למשקיעים בינלאומיים ממילא. רוזנפט היא לא החברה הרוסית היחידה שאמורה להפסיק פרויקטים קיימים באיראן בשל הסנקציות האמריקאיות. 

טראמפ. צילום: AFP


לפני כחודש הודיעה ארצות הברית  על סנקציות שיוטלו על שישה אנשים ושלושה גופים על מנת לסכל רשת איראנית-רוסית שסיפקה מיליוני חביות נפט לממשלה הסורית, ומימנה בין היתר את חיזבאללה וחמאס. זאת בהמשך לחשיפות רבות של גופי תקשורת בעולם על הברחות דלק ואמצעי לחימה דרך גבול סוריה ולבנון.

בכירים בארצות הברית אמרו כי רוסיה ביססה את משלוחי הנפט מאיראן לסוריה, ונעשה מאמץ רב על מנת להסתיר את קיום המשלוחים ואת הרווחים מהמסחר בנפט. סטיבן מנוצ'ין, שר האוצר האמריקאי אמר כי "אנו פועלים נגד מזימה מורכבת בה איראן ורוסיה מחזקות את משטר אסד, ומממנות את פעילותן של קבוצות מיליציה איראניות. הבנק המרכזי של איראן ממשיך לנצל את הכלכלה הבין לאומית". 

בתוך כך, חברת טוטאל, ענקית אנרגיה צרפתית הודיעה לפני כחצי שנה כי בכוונתה לבטל עסקה בשווי מיליארדי דולרים עם איראן, בעקבות הודעת ארצות הברית על פרישתה ובגלל האפשרות כי יוטלו סנקציות אמריקאיות על איראן. החברה הצרפתית, טוטאל, חתמה בחודש יולי על חוזה פיתוח של שדה גז ברפובליקה האסלאמית, ועד כה השקיעה בו כ-40 מיליון יורו.