חוק חדש בהונגריה המאפשר לאלץ פועלים לעבוד שעות נוספות, מעורר גל מחאה חדש נגד ראש הממשלה הימני, ויקטור אורבן, ונגד המדיניות האנטי־ליברלית של השלטון והפגיעה בזכויות האזרח. "זו ההזדמנות האחרונה לעצור את הרודנות", אמר אחד המפגינים.

בשבוע שעבר אישר הפרלמנט בבודפשט סדרה של רפורמות שנויות במחלוקת בתחומי התעסוקה והמשפט. אחד החוקים, שזכה לכינוי "חוק עבדות", מאפשר למעסיקים לדרוש מהעובדים לעבוד עד 400 שעות נוספות בכל שנה - אך גם לעכב את התשלום עבורן למשך שלוש שנים. בד בבד, אושר חוק שיצר מערכת משפט מקבילה לבתי המשפט הממלכתיים, שנועדה לבסס את שליטתה של הממשלה הימנית בראשות אורבן. 

מאז יום רביעי האחרון עוררו הצעדים החדשים הפגנות מחאה של ארגוני העובדים והסטודנטים, כאשר ביום ראשון בערב נרשמה המחאה הרביעית והגדולה ביותר, בהשתתפותם של כ־15 אלף בני אדם שהגיעו למרכז בודפשט בקור עז ובשלג, תחת הכותרת "חג מולד שמח, ראש הממשלה". המפגינים, שביניהם היו גם תומכי האופוזיציה, הניפו את דגלי הונגריה והאיחוד האירופי וקראו סיסמאות בגנותם של אורבן ומפלגת השלטון פידז, בעודם צועדים לעבר בניין הפרלמנט ותחנת הטלוויזיה הממלכתית. כאשר התקרבו המפגינים לבניין הטלוויזיה תוך שהם צועקים "מפעל של שקרים" ו"תקשורת אינה מכונת תעמולה", הגיבו כוחות המשטרה הגדולים שהוצבו במקום בירי גז מדמיע.


"אנחנו חשים שזו ההזדמנות האחרונה לעצור את הרודנות", אמר אחד המפגינים, מרטון ברטה (28). "אולי רודנות זו מילה חזקה, אבל החירות שלנו מצטמצמת". "הזעם והתסכול גוברים", הוסיפה אנדי (26), סטודנטית לסוציולוגיה. "הם העבירו שני חוקים שלא משרתים את האינטרס של העם ההונגרי".

אורבן ומרקל. צילום: AFP



מחאת ההמונים בהונגריה. צילום: AFP


כמה חברי אופוזיציה הצליחו להיכנס לתוך הבניין והתבצרו במשך כל הלילה באחד מחדרי האיפור. מטרתם הייתה להקריא עצומה נגד הממשלה ולדרוש לבטל את "חוק העבדות", לאפשר תקשורת חופשית ובתי משפט חופשיים ולצרף את הונגריה למשרד התובע של האיחוד האירופי. אתמול בבוקר פורסמו סרטונים שבהם נראים מאבטחים חמושים מפנים בכוח את חבר הפרלמנט, אקוש הדהאזי, שפרש מפידז לפני חמש שנים בגלל שחיתות, אולם עמיתים נוספים שלו הצליחו להסתנן לבניין. "לא ניסוג עד שנוכל להקריא את הדרישות של המפגינים", צייץ אשטבן אוהביי, חבר הפרלמנט האירופי מטעם המפלגה הסוציאליסטית.

סקר חדש הראה ש־63% מתומכיו של אורבן מתנגדים גם לחוק העבודה החדש. "מדובר בפעם הראשונה שבה אנחנו רואים סימנים לבנייתה של אופוזיציה מאוחדת נגד אורבן", אמר גאבור גיורי, פרשן ממכון המחקר לפתרונות מדיניים בבודפשט. "הוא עשה משהו שהרגיז חלק נרחב מהאוכלוסייה, אפילו בקרב תומכיו". 

בממשלה דחו את טענות המפגינים והצהירו כי חוקי העבודה הכרחיים, וכי העובדים והחברות ירוויחו מהם. דובר הממשלה, זולטן קובאץ', מסר: "כולנו יודעים שאין תמיכה פופולרית במה שמתרחש", כאשר במפלגת השלטון האשימו כי איל ההון היהודי ממוצא הונגרי, ג'ורג' סורוס, יריבו של אורבן, הוא שמממן את המפגינים ואת צעדי המחאה.