גורמים בישראל ביקשו מארצות הברית ללחוץ על צבא לבנון לסייע באיתור מנהרות של חזבאללה בצד הלבנוני של הגבול, וישמיד אותן ביחד עם כוחות יוניפי"ל, כך דווח הבוקר (שלישי) בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" המקורב לחזבאללה, מפי מקורות דיפלומטים מערביים בביירות. הגורמים אשר צוטטו בעיתון, טענו כי "הישראלים פעלו מתוך ההנחה שארצות הברית יכולה ללחוץ על צבא לבנון, זאת באמצעות איום בהפסקת הסיוע הצבאי. סירובם של כוחות בינלאומיים לבצע פעולות מעבר למנדט שלהם, היה מחייב את הממשל הלבנוני לעשות את העבודה בעצמו".

על פי הדיווח, ישראל מעוניינת לשנות ולחזק את סמכויותיו של יוניפי"ל מתוך הטענה שחזבאללה מפר את החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם, ועל מנת למנוע ממנו לעשות זאת יש לחזק את הכוח הבין-לאומי.

גורמים מדיניים אישרו אתמול את הפרסום בתקשורת הרוסית שלפיו מוסקבה הנחתה את הלבנונים לטפל בבעיית המנהרות החודרות מהשטח הלבנוני לתחום ישראל. בישראל רואים בכך מהלך חשוב המעביר מסר לחיזבאללה שאל לו להסלים את המצב לאורך הגבול בעקבות הפעולה הישראלית בעניין. 
 

בישראל מעריכים שלדרישה הרוסית תהיה השפעה גדולה בהרבה מאשר לדרישה דומה של יוניפי"ל, בעקבות פניית ישראל. מוקדם עדיין לקבוע אם הרוסים יאכפו את הדרישה בשטח, אבל עצם העובדה שהם קיבלו ואישרו את המידע ואת הממצאים שהציגו בפניהם בשבוע שעבר ראש אגף המבצעים, אלוף אהרון חליוה, ובכירים נוספים בצה"ל בפגישה שנערכה במוסקבה והוגדרה טובה  - זהו כבר צעד חשוב.

"מגן צפוני". צילום: דו"צ

 
לקשרים בין רוסיה לחיזבאללה נודעת חשיבות בעיקר בגלל האינטרסים שלהם בסוריה והלחימה המשותפת שם לצד איראן וצבאו של בשאר אסד. זו הסיבה שבישראל מעריכים כי כאשר הרוסים פונים לצמרת הממשל בלבנון, שם הם מעורבים הרבה פחות מאשר בסוריה, האיתות והמסר מכוונים למעשה לחיזבאללה. בישראל סבורים כי מהשלב של הדרישה הרוסית עד לפעילות של צבא לבנון כדי להרוס את המנהרות, עדיין המרחק רב. ובכל זאת, נדמה שהרוסים מעבירים מסר ברור, שבמקרה של הסלמה לאורך הגבול – האחריות תוטל על הצד הלבנוני.
 
בישראל גורסים שקבלת העמדה הישראלית באופן ברור על ידי הרוסים מצביעה על שיפור ביחסים בין ירושלים למוסקבה, שנעכרו במשבר שהתפתח בעקבות הפלת המטוס הרוסי על ידי כוחות ההגנה האווירית הסוריים. מאז התקרית הפחיתה ישראל דרמטית את הפעילות ההתקפית שלה על אדמת סוריה נגד יעדים של חיזבאללה ומטרות התבססות איראנית. מאידך מעריכים בישראל כי בעקבות לחצים של רוסיה, השואפת לייצב את המצב בסוריה, גם האיראנים וגם חיזבאללה צמצמו במידה ניכרת את הפעילות להברחת נשק לחיזבאללה וכן כי האיראנים נזהרים הרבה יותר. על פי ההערכות, האיראנים וחיזבאללה מתמקדים כעת בפרויקט הטילים המדויקים, בגזרות אחרות.
 
צמצום הפעולה האווירית מצד ישראל והיענותה לתנאים נוספים שהציבו הרוסים בנושא מנגנון התיאום האווירי, שגם בו דנו בפגישה האחרונה במוסקבה, ריככו כנראה את הכעס והביקורת של הרוסים כלפי ישראל. עד עכשיו איתרו כוחות צה"ל ארבע מנהרות חודרות, אך ההערכה היא כי בקרוב ייחשפו מנהרות נוספות. בשלב זה נראה שמספר המנהרות החודרות לשטח ישראל קטן מעשר, אך לא בהרבה.
 
בתוך כך התפרסם אתמול בלבנון תיעוד של מפגש במובלעת על הגבול, מול הכפר הלבנוני מיס א ג'בל, בין חיילי צה"ל לחיילים מצבא לבנון, בנקודה שנמצאים בה גם חיילי יוניפי'ל. לוחמי צה"ל, שפועלים לאיתור תוואי במובלעת, שנמצאת מאחורי גדר המערכת בשטח ישראל, ביקשו לסמן את הגבול המדויק באמצעות גדר תיל, כדי למנוע אי הבנות עם הצבא הלבנוני.
 
במקום התנהל שיח בין חיילי צבא לבנון לחיילי יוניפי"ל בנוגע לסימון קו הגבול. בלבנון אף נטען שבעקבות הפעולה של צבא לבנון הוצבה הגדר במיקום אחר. בצה"ל, לעומת זאת, אומרים כי השיח התנהל בין חיילי יוניפי"ל לחיילי צבא לבנון, לא כנגד חיילי צהל וללא צעקות, ובסופו של דבר חיילי צה"ל הציבו את הגדר במקומה המיועד.
 
גם אם אכן אין מדובר בתקרית חריגה, כפי שטוענים בצה"ל, תקרית זו מראה כיצד אירוע שגרתי ושיח לצורך תיאום בשטח, עלול ברגע  אחד להתפתח, עקב טעות או חוסר הבנה, לאירוע אחר לחלוטין. במהלך הפעילות הישראלית באזור נפצע חייל צה”ל אתמול קשה וחייל נוסף נפצע קל בהתהפכות כלי רכב צבאי תוך כדי אימון בצפון. כך מסר דובר צה”ל. הלוחמים פונו במסוק לבית חולים רמב”ם בחיפה והודעה נמסרה למשפחותיהם.