הבית הלבן הודיע הערב (רביעי) כי החלו בהסגת כוחות הצבא מסוריה. בהודעה נמסר: "לפני חמש שנים, ארגון המדינה האסלאמית דאעש היה כוח חזק ומאוד מסוכן במזרח התיכון, ועכשיו ארצות הברית הביסה את הח'ליפות הטריטוריאלית. הניצחונות הללו על דאעש בסוריה לא מסמלים את סוף הפעילות של הקואליציה או את הקמפיין שלה. התחלנו להחזיר הביתה את החיילים האמריקאים בזמן שאנחנו עוברים לשלב הבא ומתכוננים ביחד עם בעלות הברית לשמור על האינטרסים האמריקאים בכל עת, ונמשיך לעבוד ביחד כדי למנוע מהאסלאם הקיצוני מלהשיג את שאיפותיו הטריטוריאליות וכן מימון, תמיכה וכל דבר שמשמעותו חדירה לגבולותינו".


ארה"ב נסוגה מסוריה והאו"ם דן במנהרות חזבאללה. כתב מעריב, יניר קוזין, מדווח מניו יורק

כזכור, מוקדם יותר היום דווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי ארצות הברית שוקלת להסיג לחלוטין את כוחותיה מסוריה. על פי הדיווח, המצטט מספר גורמים אמריקאים, הצבא נערך לנסיגה "מוחלטת וחפוזה" של כלל הכוחות מסוריה, וכך לסיים את המאבק בארגון דאעש. עם זאת, המועד שבו תתבצע הנסיגה מהאזור לא הובהר, וכן הגורמים לא מסרו לסוכנות הידיעות מי היו מעורבים בדיון על הסוגייה. הפנטגון והבית הלבן סירבו להגיב לדיווח.



נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס לדיווח וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "הבסנו את דאעש, זו הסיבה היחידה שאנחנו נמצאים שם במהלך הנשיאות של טראמפ". 

הדיווח על הנסיגה האמריקנית האפשרית בא אחרי שארגון המדינה האסלאמית מוגר כמעט לגמרי בסוריה, אך עדיין מחזיק במספר אזורים אחרונים שם, ובשעה שבישראל יש חשש כבד מהתבססות איראן בארצו של אסד. אם ארה"ב אכן תסיג את כוחותיה מסוריה, ההחלטה תהיה מנוגדת לעמדתם של בכירים אמריקאים, בהם שר ההגנה ג'ים מאטיס, שלפיה על צבא ארה"ב להישאר בסוריה בטווח הארוך כדי לסייע לוודא שדאעש לא יוכל לשוב ולהתעצם. עם זאת, טראמפ אמר לא פעם כי הוא מעוניין להשיב את החיילים האמריקאים הביתה, "במהירות האפשרית". 

כזכור, ארצות הברית עדיין מחזיקה כ-2,000 חיילים בסוריה, רובם מהיחידות המיוחדות והם פועלים בשיתוף פעולה הדוק עם ברית בשם "הכוחות הדמוקרטיים הסורים" (SDF) הכוללת מליציות ערביות וכורדיות. השותפות עם הברית הובילה לתבוסת דאעש במספר מוקדים בסוריה, אך עוררה את זעמה של טורקיה, חברה בנאט"ו, הרואה בכוחות הכורדים החברים בברית כארגון לוחמני הנלחם בטורקים. הדיונים מתרחשים כאשר אנקרה מאיימת בביצוע מקפה חדשה בסוריה, כאשר האמריקאים נתפסים כגורם המייצב בסוריה, המרתיע מעט את הגורמים השונים. 

לוחמים כורדים בסוריה, ארכיון. צילום: רויטרס
עם זאת, חשוב להדגיש כי במידה ותתרחש נסיגה מוחלטת של הכוחות האמריקאים מסוריה, עדיין תישאר נוכחות אמריקאית צבאית גדולה באזור, הכוללת כ-5,200 חיילים הנמצאים לאורך הגבול בעיראק. כיום, חלק גדול מהפעילות האמריקאית בסוריה מנוהלת על ידי מטוסי קרב, הממריאים מקטאר וממספר מקומות נוספים במזרח התיכון. מאטיס וגורמים במשרד החוץ האמריקאי מודאגים מעצם המחשבה על עזיבת סוריה לפני השגת הסכם שלום שיביא לסיום מלחמת האזרחים האכזרית במדינה, שהובילה למותם של מאות אלפי בני אדם ולעקירתה של כמחצית מהאוכלוסייה, שעמדה לפני המלחמה על כ-22 מיליון בני אדם. 
בתוך כך, ממשרד החוץ הרוסי נמסר כי "נוכחות הכוחות האמריקאים בסוריה הופכת למכשול מסוכן בדרך להשגת הסכם שלום במדינה, והאשימה את וושינגטון בהשארת כוחותיה בסוריה באופן לא חוקי". דוברת משרד החוץ אמרה בשיחה עם עיתונאים: "הנוכחות האמריקאית הבלתי חוקית בסוריה הפכה למכשול מסוכן בדרך להשגת הסכם שלום, זאת במקום להיות גורם הנאבק בטרור".