בעוד שבעולם המערבי מציינים, על פי רוב, את סוף השנה האזרחית החדשה במסיבות ובזיקוקים, ברוב מדינות ערב עדיין מלקקים את הפצעים שהחלו עם מה שכונה בהתחלה "האביב הערבי" והתגלגל למלחמות אזרחים בסוריה, תימן ובעוד מדינות, נוסף לפגיעה אנושה בזכויות האזרחים, בחופש הביטוי וסגירה של כלי תקשורת המזוהים עם האופוזיציה.
ב־2018 התרחשו אירועים פוליטיים וכלכליים חשובים בעולם הערבי, שכיכבו בעמודים הראשיים של החשובים בעיתוני העולם. בראשם רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, המלחמה של הקואליציה הערבית בהנהגת סעודיה בתימן ומתן אישור לנשים סעודיות לנהוג תפס את הכותרות בעולם. 
בסוריה נכשלו חיזבאללה ואיראן במלאכת ההצלה של משטר אסד, כשלתמונה נכנס נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. רוסיה כמעט ניצחה, כאשר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הפיל פצצה על ראשם של הכורדים, וגם של ישראל, כאשר החליט להסיג את כוחותיו מהמדינה

איראן הפסידה כנראה גם בתימן, כאשר בני בריתה החות’ים, שממשיכים בינתיים לשגר טילים בליסטיים לעבר נג’ראן בסעודיה, נסוגו מנמל אל־חודיידה שנמסר לכוחות הבינלאומיים, במסגרת ההסכם עם הממשלה. לא ברור אם ההסכם יחזיק מעמד, שכן ביממה האחרונה דווח על הפרות מצד החות'ים. כישלון נוסף של האייתוללות היה גם בעיראק, כאשר מיליוני אזרחים, בעיקר שיעים בהנהגת מוקתדא א־סאדר, הפתעת הבחירות, הפגינו נגד החסות של איראן וצעקו “איראן החוצה”. 
בלבנון ממתינים עדיין לבחירתו של סעד אל־חרירי לראשות הממשלה, כאשר ידה של טהרן נמצאת גם כאן, ולפי עיתונים המתנגדים לחיזבאללה, אנשי חמינאי הטילו וטו על הרכבת הממשלה. נסראללה נאם בתקופה האחרונה רבות בעניין הרכבת הממשלה בארץ הארזים, אך קולו נדם מאז שצה”ל חשף את המנהרות ההתקפיות בצפון המדינה.
“האפודים הצהובים” של הצרפתים הגיעו גם ללבנון כאשר יצאו מאות להפגין בביירות, כמו גם אל תוניסיה – שם ניצת האביב הערבי – כאשר בחודש האחרון הצית את עצמו אזרח במחאה על המצב הכלכלי. הסודנים של הנשיא עומר אל־בשיר, שהיה לנשיא הערבי הראשון שביקר בארמונו של אסד בדמשק מאז מלחמת האזרחים, גם הם יצאו לרחובות, וכוחות הביטחון הרגו לפחות 20 מהם, אך חיש מהר הודיעו כי “תפסו חוליית טרור שהרגה את המפגינים” – הודעה שהתקבלה בזלזול רב ובבוז עמוק בקרב הצייצנים. כאילו האביב הערבי לא מת, אלא צץ כל פעם במקום אחר, ומן הסתם הוא ילווה אותנו גם ב־2019. 
דאעש צפון סיני ממשיך לנהל מלחמת חורמה בכוחות הביטחון, ובסוף השבוע פגע באוטובוס תיירים. קרוב לוודאי שהארגון ימשיך לגרום לבכירי המדינה כאב ראש לא פשוט, בשל המשבר הכלכלי הקשה שממנו היא סובלת.

זירת הפיגוע במצרים. צילום: רויטרס
האירועים הבולטים
* פרשת חאשוקג’י - שלושה שבועות של אי ודאות הסתיימו ב־20 באוקטובר, כאשר התובע הכללי של סעודיה הודה כי העיתונאי ג’מאל חאשוקג’י שנעלם ב־2 באוקטובר, לאחר שנכנס לקונסוליה של ארצו באיסטנבול – נרצח. תגובות זעם בינלאומיות ליוו את הרצח המזעזע, שבמהלכו בותרה גופת העיתונאי. הרצח זעזע גם את הממלכה ומעמדו הבינלאומי של יורש העצר נפגע.
* בחירות ללא דאעש - ב־12 במאי יצאו מיליוני עיראקים לקלפיות ובחרו את נציגיהם. הבחירות עלו לכותרות בעולם מאחר שהן התקיימו זמן קצר לאחר סילוק ארגון דאעש מארץ הפרת והחידקל. קואליציית המפלגות “סאירון” ("ממשיכים ללכת"), בראשות איש הדת השיעי א־סאדר, זכתה לרוב של יותר ממחצית הקולות בבחירות לפרלמנט. קואליציית ראש הממשלה חיידר אל־עבאדי הגיעה למקום השלישי במדינה העשירה בנפט, שפשתה בה השחיתות ואזרחים רבים חיים ברעב.
* רישיון נהיגה לנשים - ב־4 ביוני אישרה סעודיה לנשים לנהוג, החלטה שהציבה את יורש העצר מוחמד בן סלמאן כאדם נאור בעיני המערב – עד פרשת חאשוקג’י – מאחר שערב הסעודית היא מדינת הלכה אסלאמית, שמקיימת את חוקי השריעה.
* ארבע במונדיאל אחד - לראשונה בהיסטוריה, הגיעו ארבע נבחרות ערביות למונדיאל: תוניסיה, מרוקו, סעודיה ומצרים. למרות ההישג חסר התקדים, הנבחרות הערביות אכזבו מיליוני ערבים ואף אחת מהן לא העפילה לשמינית הגמר.
* ביקור פתע - ב־17 בדצמבר ערך נשיא סודן, אל־בשיר, המבוקש בגין פשעי מלחמה בבית הדין בהאג, ביקור פתע אצל חברו אסד, שם התקבל בברכה. מדובר בביקור ראשון של נשיא ערבי בסוריה מאז תחילת מלחמת האזרחים ב־2011. סוריה סובלת מאז מבידוד דיפלומטי, גם ערבי וגם מערבי, שהביא לסגירת הנציגויות והשגרירויות של מדינות רבות בדמשק. האמירויות הודיעה ביום חמישי על פתיחת השגרירות בדמשק מחדש. 
* נשיא חולה כיסא - למרות גילו המופלג, והעובדה שהוא אדם חולה ששולט במדינה הצפון אפריקאית מאז 1999, איש באלג’יריה אינו יודע אם הנשיא עבד אל־עזיז בוטפליקה (81) יתמודד לכהונה חמישית. השאלה הנוספת שעולה היא האם יתקיימו הבחירות במועדן באפריל 2019. תסריטים רבים נזרקו לאחרונה לאוויר, ובהן הארכת כהונת הנשיא בשנה נוספת, תוך מינוי סגן נשיא כמו בשיטה האמריקאית, שימלא את מקומו במידה שיודיע על נבצרות. בוטפליקה נראה לאחרונה מגיע לטקסים כשהוא ישוב על כיסא גלגלים.